• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werkbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

willemjan91

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2010
Berichten
28
Ik ben aardig wat excel werkbladen nodig in een bestand, het is niet handig om deze aan elkaar te koppelen ivm wijzigen locatie etc.

Ik zou even een simpel voorbeeld geven wat ik graag zou willen.

Werkblad auto, dan 5werkbladen audi, bmw etc.
Werkblad fiets, dan 5werkbladen gazelle, sparta etc.

Is het nu mogelijk wanneer je het werkblad auto aanklikt, dat dan de andere werkbladen; audi, bmw etc in het zicht komen? Dus dat je deze als ware kan uitvouwen? Heb dit nml nergens in excel kunnen vinden.

alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Voor een idee (in simpele vorm) hoe het zou kunnen, zie de bijlage.
Heb je zelf ook al wat geprobeerd? Zo ja, wat?
 
Hoi,

Heb zelf nog niks geprobeerd omdat ik geen ervaring heb met macro's.. Dacht dat het mischien ook wel zonder macro's kon, maar niet dus.

Dit is inderdaad wat ik zoek!

Sub macro1()
Dim a1 As Integer, a2 As Integer, f1 As Integer, f2 As Integer, y As Integer
'Deze macro is geschreven door Zapatr
Select Case ActiveSheet.Name
Case "Auto"
a1 = 3: a2 = 5: f1 = 6: f2 = 8
Case "Fiets"
a1 = 6: a2 = 8: f1 = 3: f2 = 5
End Select
For y = a1 To a2
Worksheets(y).Visible = True
Next y
For y = f1 To f2
Worksheets(y).Visible = False
Next y
End Sub

Zou je de code mischien wat willen uitleggen ( vetgedrukt ) ? Zodat ik deze kan veranderen. Heb namelijk 5bladen nodig en dan snap ik het niet helemaal meer.

alvast hartelijk bedankt!! :)
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf nog niks geprobeerd omdat ik geen ervaring heb met macro's...
Dan wordt het hoog tijd dat je je de beginselen eigen maakt als je vba in de toekomst wil gebruiken. Zonder meer code van anderen overnemen, daar leer je niet veel van, dat is op dit forum al vaak gebleken.

Zou je de code mischien wat willen uitleggen (vetgedrukt)?
Als je de macro zorgvuldig doorloopt, dan blijkt het eigenlijk vanzelf. Kijk maar:
Als de bladnaam gelijk is aan "Auto" dan moet a1 gelijk zijn aan 3, a2 aan 5, enz.
Verderop worden die waarden gebruikt in: For y = a1 to a2, dus van 3 t/m 5. Als het blad "Auto" geselecteerd is, moeten die bladnrs. zichtbaar zijn, in het andere geval moeten ze verborgen worden. Voor "Fiets" geldt het omgekeerde. Let wel op dat de bladnummers kunnen wijzigen als je bladen gaat verwijderen of toevoegen. Je kunt daarom wellicht beter met bladnamen werken. Dat kan op allerlei manieren. Je kunt de auto- en fietsmerken ergens in een blad neerzetten en daarnaar verwijzen of de merken in de vba-code in een array onderbrengen. Het voert mij nu te ver om daar verder op in te gaan, daar heb ik de tijd niet voor. Maar in de helpfile van Excel-vba wordt dat allemaal uitgelegd.
 
Als je naast Auto en Fiets nog andere items wil toevoegen, dan is het eenvoudiger om een iets gewijzigde code te gebruiken zoals in deze bijlage.
 
Overigens is het in alle Excelbestanden (dus zonder gebruikmaking van macro's) ook altijd mogelijk om een werkblad te selecteren door met de rechtermuisknop op 1 van de pijltjes te klikken links van het eerste werkblad en in het dan verschijnende menu het gewenste blad te kiezen.
 
Nou heb er een heel tijdje meelopen klooien, maar het is me tot op heden niet gelukt. Hij werkt gewoon niet goed, terwijl ik het idee heb dat ik het wel juist doe.

Het is mijn bedoeling om de werkbladen; hyp f, krm finan, levensverz, schadeverz en bijz.beheer als ''hoofd'' werkmap te maken. Daaronder de werkbladen die erachter staan, dus bij hyp f. : h1 en h2. Beginbladmateriele controles en scores gespecifeerd wil ik gewoon zo laten staan.

Als iemand dit voor mij zou willen doen, ben ik erg dankbaar en kan ik weer verder!

Bekijk bijlage TESTmaterielecontroles.xls
 
Willem-Jan,
Ik ben nu niet thuis en kan kan ook geen bijlagen posten.
Ik zal er vanavond of morgenochtend thuis even naar kijken.
Dan komt het ongetwijfeld in orde.
Even geduld dus.
 
hoi
is het voor jou ook goed om, in bv de eerst rij van een blad', de namen te zetten van de bladen die ook zichtbaar moeten zijn?
en dan deze rij eventueel verbergen?
een standaard macro kijkt dan in deze rij welke bladen verborgen moeten zijn en welke niet.
dat is ook makkelijker onderhouden als er bladen bij komen
groet sylvester
 
Laatst bewerkt:
hoi
is het voor jou ook goed om, in bv de eerst rij van een blad', de namen te zetten van de bladen die ook zichtbaar moeten zijn?
en dan deze rij eventueel verbergen?
een standaard macro kijkt dan in deze rij welke bladen verborgen moeten zijn en welke niet.
dat is ook makkelijker onderhouden als er bladen bij komen
groet sylvester

Er bestaat een mogelijkheid dat ik soms bladen moet toevoegen en/of verwijderen inderdaad. Dus mischien is dat wel makkelijker, echter hoe ik dat zou moeten uitvoeren is mij helaas onbekend.
 
Test de bijlage eens uit. Bij het selecteren van een 'hoofdwerkmap' worden enkel de gelinkte werkbladen getoond. Bij het selecteren van 'startblad ....' worden alle werkbladen terug getoond.
 

Bijlagen

  • TESTmaterielecontroles(1).xls
    68,5 KB · Weergaven: 46
Dat werkt inderdaad goed, is doorgelinkt op de eerste letters of iets dergelijks? Is het nog mogelijk om zeg maar alleen de bladen h1, h2, k1, k2 etc te laten zien als het blad hyp f. / krm finan. word geactiveerd? Zoniet, jammer dan ben ik hier ook erg tevreden mee :)

Alvast bedankt!!
 
Dat is mogelijk, maar dan zal je in elk werkblad code moeten opnemen die alle werkbladen automatish toont bij het verlaten of toch minstens op elk werkblad knoppen moeten zetten om aan te geven welke werkbladen terug zichtbaar moeten worden.
Je kan desnoods je blad scores ook nog permanent verbergen maar voor het overige leek mij dit de meest rustige oplossing (anders wordt het mi een heen en weer geflits van getoonde en verborgen werkbladen). Heeft dit voor jou echter geen belang dan laat je maar iets weten en passen we alles even aan naar jouw wensen.
 
Is het nog mogelijk om zeg maar alleen de bladen h1, h2, k1, k2 etc te laten zien als het blad hyp f. / krm finan. word geactiveerd?
Is het dit wat je bedoelt (zie bijlage) ?
 
Laatst bewerkt:
Jaa dat bedoel ik inderdaad, super bedankt! :)

Alleen bij +10 bladen werkt hij niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Jaa dat bedoel ik inderdaad, super bedankt! :)
Alleen bij +10 bladen werkt hij niet meer.
Als je nou even goed gekeken had, dan had je zelf kunnen vinden waar dat aan ligt en hoe je dat kunt oplossen (welke regel de foutmelding geeft wordt bij uitvoering van de macro immers aangegeven).
Dat ligt natuurlijk aan deze regel:
Code:
If Len(Sheets(x).Name) = 2 Then
Die heb ik toegevoegd omdat de naam van al jouw subbladen (zoals ik ze maar even noem) twee tekens lang zijn. Het zijn díe bladen die telkens verborgen of zichtbaar gemaakt moeten worden. Als het aantal subbladen per "rubriek" niet groter wordt dan 99 en je ervoor zorgt dat de namen van alle andere bladen (niet-subbladen) langer zijn dan 3 tekens, dan kun je bovenstaande regel door deze vervangen:
Code:
If Len(Sheets(x).Name) < 4 Then
Als die oplossing om praktische redenen niet mogelijk is, dan is er nog altijd een oplossing mogelijk op basis van de bladnamen, maar dan moeten die namen wel bekend zijn.
 
Willemjan91,
Zijn er nog problemen m.b.t. deze vraag, meld ze dan.
En zijn er geen meer, markeer de vraag dan als "Opgelost" a.u.b.
 
Mijn excuses voor het niet reageren maar was een weekend weg.

Het probleem is inderdaad opgelost, ik zal de vraag markeren als opgelost.

Hartelijk bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan