• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werkelijk gemiddelde blanco en 0 niet meegerekend

Status
Niet open voor verdere reacties.

huijb

Supermoderator
Forumleiding
Supermoderator
Lid geworden
19 dec 2001
Hoe krijg ik het werkelijk gemiddelde van niet aaneengeschakelde cellen, 0 en blanco niet meegerekend in een formule gevat?
Zie voorbeeldbestand voor details.

Bijlagen

Dat kan met de functie gemiddeld() op dezelfde manier als je SOM() hebt gebruikt.
Als "" de uitkomst is dan wordt dat ook als leeg gezien en wordt het niet meegeteld.

Ik heb in de gele cellen wel de als formule aangepast zodat kolom D wordt getest op waarden. Dit omdat normaal het budget altijd gevuld zal zijn voordat de realiteit wordt ingevuld. De test of kolom B met budget niet gevuld is leidt dan dus tot ongewenste 0 resultaten die wel meewegen in bepalen van het gemiddelde.

Dus hoewel een 0 waarde voor de visuele presentatie niet zoveel uitmaakt is het bij het bepalen van het gemiddelde wel van belang dat daar waar nog geen realiteit cijfer bekend is dat dan de waarde leeg of "" wordt gebruikt ipv 0

Bijlagen

Als je zorgt dat de formules in de gele vakken als volgt zijn:
Code:
=ALS(B6<>0;D6/B6;0)
Dus met 0 i.p.v. een "" (is tekst) en overal voor de gele vakken "Totaal" staat (één na laatste ontbreekt dit) dan hierbij een oplossing:
Code:
=GEMIDDELDEN.ALS($E$2:$E$66;$A$2:$A$66;"Totaal";$E$1:$E$66;">0")

Laatst bewerkt:
Hoe het komt weet ik niet maar ik had per ongeluk een verkeerd bestand ge-upload. Vorige bestand miste de voorwaardelijke opmaak, een opmaak die altijd een 0 geeft. Juiste bestand nu bijgevoegd.
Doel en vraag blijft hetzelfde.

@ roeljongman: Bestand wat ik van jou terug kreeg waren de nullen uit de totaal cellen.
@ AlexCEL: Jouw (laatste) formule geeft een #WAARDE

Bijlagen

Het bereik van @AlexCEL was niet helemaal juist.

Code:
=GEMIDDELDEN.ALS($E$2:$E$66;$A$2:$A$66;"Totaal";$E$[COLOR=#ff0000]2[/COLOR]:$E$66;">0")

Sorry, klein foutje... :o

Die werkt. Bedankt allen.
Mag geen naam hebben AlexCEL ;)

Bedankt emields. De oplossing had ik inmiddels van de heren HSV en AlexCEL.

Moet het niet zo zijn?
Code:
=SUM(D2:D66)/2/SUMIFS(B2:B66;A2:A66;"<>Totaal";D2:D66;"<>")

Dat zou kunnen. Maar met genoemde formule werkt het en geeft het zo te zien de juiste waarde aan. Uiteraard vergeet ik je toevoeging niet en mocht het nodig zijn haal ik hem van stal.

Het zo te zien juiste resultaat kan een interpretatie fout zijn van beide kanten. Het gemiddelde van een een gemiddelde is ook een gemiddelde. Zie bestandje met mijn benadering.

Bijlagen

Over jouw voorbeeld. Tot dan gaat het goed, geen probleem. Maar het gaat juist om onderaan de spreekwoordelijke streep. Kolom B is al helemaal ingevuld. En nu wil ik het gemiddelde weten van de al compleet ingevulde kolommen B en D, onderaan de streep.

ps. Moeilijk uit te leggen maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Waarbij jij natuurlijk hoopte dat ik begreep wat jij bedoelt :)

Bekijk en analyseer het eerst voordat je reageert. De inhoud van H2 zal wijzigen als je data toevoegt/aanpast.

Werkt ook. Jouw uitkomst geeft 98,71%. De andere uitkomst geeft 98,73% :D
De formule geeft overigens in de % tabel, zelfde (aangepaste) formule een uitkomst van 0,0014%

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan