• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werken met datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

ce123

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2008
Berichten
31
Beste mensen,

Ik heb een klein probleem. Ik gebruik in mijn excelbestand de formule vert.zoeken. Verticaal zoeken in verschillende tabbladen. Op zich gaat dat goed. Ik heb de folgende informatie toegepast die ik hier al op dit forum heb gevonden
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/290784-vert.zoeken-in-meerdere-tabbladen

Maar nu het probleem:
dit is de formule die ik gebruik:


=waarde(ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A109;'[A relaties C.xls]Hoofdrelaties'!$A:$AC;29;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(A109;'[A relaties C.xls]Hoofdrelaties'!$A:$AC;29;ONWAAR))&ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A109;'[A relaties G.xls]Hoofdrelaties'!$A:$AC;29;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(A109;'[A relaties G.xls]Hoofdrelaties'!$A:$AC;29;ONWAAR))&ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A109;'[A relaties H.xls]Hoofdrelaties'!$A:$AC;29;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(A109;'[A relaties H.xls]Hoofdrelaties'!$A:$AC;29;ONWAAR))&ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A109;'[A relaties O.xls]Hoofdrelaties'!$A:$AC;29;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(A109;'[A relaties O.xls]Hoofdrelaties'!$A:$AC;29;ONWAAR))))

De "waarde" die gevonden wordt betreft een datum. Deze wordt perfect weergeven als ik in de tabelmatrix ook een datum heb ingevuld. Maar als de cel leeg is (in de zoektabel is geen datum ingevuld) dan geeft bovenstaande formule de foutmelding "waarde" weer. Volgens mij ook logisch aangezien er niets ingevuld is. Alleen is dat niet zo fraai om te zien.

Als ik dezelfde formule als hierboven gebruik alleen dan niet =waarde ervoor
dan worden alle gevonden uitkomsten weergegeven in getalnotaties ipv datums. ik wil echter dat de uitkomst ook als datum wordt weergeven. Hoe doe ik dat?

Ik heb al de celeigenschappen aangepast in datumweergave, helaas geen succes.
Wie kan me helpen?

alsvast mijn dank
 
Normaal los je zo iets op door de formule aan te passen:

Als(isfout(formule);"";formule)

Maar dan wordt uw formule zoooo lang dat het echt onoverzichtelijk is.
Je kan die WAARDE ook wegwerken met Voorwaardelijke Opmaak en de formule:

=isfout(cel) dan opmaak Font-wit

Cobbe
 
Bedankt voor jullie reacties

@cobbe

Als(isfout(formule);"";formule) kan inderdaad niet want excel accepteert niet zoveel karakters.

ik probeer =isfout(cel) dan opmaak Font-wit

dat doe ik als volgt....
cel B11 geeft foutmelding #waarde!
ik ga op cel B11 staan, ga naar menubalk>opmaak>voorwaardelijke opmaak
nu kan ik kiezen voor "celwaarde is" of "formule is"...
vervolgens lukt het allemaal niet.

In de bijlage heb ik een voorbeeld bestand toegevoegd. Dit bestand is al een keer in een andere post geplaatst. Ik heb het even aangepast. Het principe blijft hetzelfde als voor mijn bestand. (mijn bestand is te groot om plaatsen).

Mijn vraag is dus... hoe krijg ik de foutmelding #waarde! weg?
of hoe zorg ik ervoor dat excel de datums (als resultaat van de formule) als datum weergeeft en niet als cijfers.

wederom mijn dank.
groet ce
 

Bijlagen

  • Testbestand Waardes.xls
    17,5 KB · Weergaven: 21
De formule ietsjes aangepast:

isfout(C11) en daarna kiezen voor opmaak Lettertype - letterkleur - Wit

Wat die getallen/datums betreft- Pas uw Voorwaardelijke Opmaak toe op een cel waarin de datum wel correct staat.
Dan kopiëer je deze cel en selecteert daarna alle cellen van die kolom en gebruikt Plakken Speciaal - Opmaak.
Dan staat alles goed, tenminste dat denk ik toch.

Cobbe
 
Laatst bewerkt:
@cobbe..

dit had ik precies zo gedaan in mijn bestand, maar de #waarde! blijft nog steeds zichtbaar.
Ik ga even kijken wat er aan de hand is. In mijn bestand gebruik ik geen tabbladen maar verschillende werbladen..maar daar kan het niet aan liggen toch?

ik ga bnog even puzzelen en hoop zo de oplossing te hebben gevonden.

en bedankt trouwens voor je snelle reactie!!!
 
oh oh oh.... (om maar in de kerststemming te blijven) ik had de voorwaardelijke opmaak formule in kleine letters gezet en dan werkt het niet.

maar goed, het werkt.

bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan