• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werken met formules als tekststring probleem

DjoeZty

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2004
Hallo Excel fanaten,

Ik heb jullie hulp nodig in bijgevoegd bestand.

Ik werk met een enorme database, waar ik data en formules uit ophaal en verder verwerk. De formules hebben echter een andere opmaak, waardoor ik op een centrale plek handmatig zorg voor de vertaling naar Excel formules.

Dit lijkt omslachtig, maar werkt eigenlijk prima.
Via verticaal zoeken haal ik de nieuwe formules weer op als tekststring,
Met een eval macro, rekening de formules weer uit.

Het probleem zit hem in de parameters.
Die krijgen geen regelnummer mee, waardoor de verwijzing niet goed gaat.
De berekening daardoor ook niet.

Is er een mogelijkheid met regeltellers en indirecte functies of iets dergelijks?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

MVG,
Joost aka DjoeZty

Bijlagen

Kan je eens laten zien hoe de daadwerkelijke dataset er uitziet?
Ik ben zelf aan het denken om hier power query voor te gebruiken.

Zonder duidelijker input van jou is het natuurlijk een beetje lastig. Mijn gevoel zegt mij evenwel dat je omwegen aan het maken bent van hier tot in Tokio. Formulebeheer kan met grote waarschijnlijkheid naar de prullenmand. Op 'dataset' zie ik parameters van A tot C, en wat verder naar rechts van D tot F. Zijn dat dezelfde of gaat het enkel om A, B en C waarop dan de formule in kolom F moet uitgevoerd worden? En wat met bv. kolom E? Enz...
Anders gezegd: bezorg eens een gelijkaardig voorbeeldbestand met daarin enkel originele gegevens en wat er nu precies mee moet gebeuren, dan wordt het waarschijnlijk een eitje.

Zorg eerst dat de formules in formulebeheer!$G$2:$G$6 in orde zijn.

Zet dan in L2:

=eval(SUBSTITUTE(INDEX(formulebeheer!$G$2:$G$6;MATCH(F2;formulebeheer!$A$2:$A$6;0));"*";ROW()&"*";2)&ROW())

en trek door naar 'beneden'.

Eens met @Enigmasmurf.
Zonder een goed voorbeeldbestand is het eigenlijk onmogelijk om iets degelijks terug te krijgen.
Maar goed, ik heb toch wat in elkaar geknutseld met Power Query.

Bijlagen

Vooruit dan maar, dan ook maar mijn glazen bol van onder het stof gehaald. Geen PQ (niets op tegen overigens!), en geen formulebeheer-gedoe, maar gewoon één formule:
Code:
=PI()*VERSCHUIVING(A2;;CODE(DEEL(F2;4;1))-57)*VERSCHUIVING(A2;;CODE(DEEL(F2;6;1))-57)

Maar waarom halsstarrig blijven vasthouden aan die formulebeheer-spielerei?
Toch niet omdat TS die weg was ingeslagen?
Zie #7.

Terug
Bovenaan Onderaan