Werken met gebruikersaccounts

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhoog

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
7 nov 2001
Berichten
3.141
Na de vele artikelen in C't magazine over het verhogen van de veiligheid op je computer door het werken met verschillende gebruikersaccounts, heb ik nu twee accounts draaien:

- 1 beheerder, die ik alleen gebruik wanneer ik iets moet instellen/installeren

- 1 gebruiker met beperkte rechten, waar ik gewoon op werk

De truc van dit alles is natuurlijk dat als je werkt met een account met beperkte rechten, trojans, adware en virussen geen kans hebben om zich te installeren op je pc, omdat ze simpelweg geen rechten daartoe hebben.

Nu heb ik een vraag: omdat ik toch regelmatig wat instel, switch ik van de ene naar de andere gebruiker. Ik doe dit iedere keer zónder de gebruikers af te melden, alvorens te switchen. Dus, als ik op de account met beperkt rechten aan het werk ben, is de beheerdersaccount wel aangemeld. Kan het dan voorkomen dat er alsnog wat wordt geïnstalleerd, of moet de account echt actief zijn hiervoor? Maw, help ik nu dit geïnstalleerde veiligheidssysteem weer om zeep door beide accounts aangemeld te hebben, of is mijn compu nog goed beschermd?
 
Ja... das een goeie :)

Als je computer 'clean' is, en je krijgt geen rommel binnen via de beheerdersaccount, en je hebt verder niks draaien wat bijv. rommel binnen kan brengen op de beheerdersaccount. (voorbeeld P2P programma's e.d.) is het niet gevaarlijk.

Als dat niet het geval is, kunnen processen er toch voor zorgen dat er rommel binnenkomt terwijl jij op de andere account werkt.

Sorry, maar jouw theorie van de 2 accounts vind ik aardig, maar toch net iets te overbodig voor een normale gebruiker. Als jij ervoor zorgt dat jij je computer schoon houd, er een goede up2date firewall en antivirus op hebt, regelmatig scant voor spyware met bijv. Ad-Aware, je programma's goed installeert en uninstalleert e.d. dan zal je weinig last hebben van beveiligingsproblemen, maar die keuze laat ik geheel open aan jou. Ik beweer niet dat het met 2 accounts niet veiliger werkt, maar ik vind het overbodig.

Greetz,

Adriaan
 
als je helemaal veilig wil werken dan zet je iig op het beheerders account een wachtwoord.

Hiernaast is het niet nodig om daadwerkelijk aan te loggen als "beheerder" tik bijvoorbeeld in de commandprompt maar eens
runas /?

dit is een heel handig commando om beheerders acties uit te voeren onder een beperkt accunt
 
@ Webmaster:

Helaas is mijn "theorie" harde werkelijkheid. Ik had dezelfde mening als jij, maar C't magazine, hét toonaangevende computer magazine in NL en Duitsland (goedkoop abonnementje te verkrijgen via Helpmij), heeft er vele artikelen aan gewijd. Zij stellen dat, indien álle Windows gebruikers op deze manier zouden werken, de verspreiding van adware, trojans, spam-computers en veel virussen (niet allemaal), tot bijna nul gereduceerd zou worden. Natuurlijk voorkom je veel door firewall, virusscanner en adware, maar dat biedt geen garantie tegen (nieuwe) gevaren. Ik ben volleig beschermd, maar heb laatst toch weer ergens een hardnekkige adware opgepikt die me plaagde met allerlei reclame pop-ups.

Daarbij komt dat in Service Pack 2 voor XP het Beveiligingscentrum is opgenomen. Dit hele programma zou niet nodig zijn geweest als iedereen met een account met beperkte rechten zou werken. Het houdt nl in de gaten of al jou beschermende maatregelen nog aan staan, en niet stiekum zijn uitgeschakeld door een virus of trojan. Je zult de gebruikers de kost moeten geven die denken dat ze een geupdate virusscanner hebben draaien, maar in werkelijkheid niets hebben omdat hij is uitgezet door een kwaadwillend programma. En dát kan niet meer als je niet als beheerder werkt. Dus ik blijf mooi op deze manier werken, en zal er voor zorgen dat ik mijn beheerders account afmeld als ik er klaar mee ben.
 
Hoi,

Natuurlijk zit hier wel een kern van waarheid in. Helaas vind ik het ondoenlijk constant over te schakelen van gebruikersaccounts. Ik ben bijna constant bezig met 'beheerdersactiviteiten' en kan dus niet overschakelen, en dit gaat zeker lastiger met meerdere gebruikers.

Verder gebruik ik het beveiligingscentrum niet actief. Ik heb de nieuwste Norton Antivirus, Internet Security Pro, System Works, Antispam. Ik heb de laatste tijd nooit, en dit is geen reclame of wat, last van Virussen, spyware e.d.

Greetz,

Adriaan
 
Ja, als je constant me beheerdersactiviteiten bezig bent, is het wel wat lastig ja. Ik gebruik mijn laptop het meest voor mijn werk, dus veel office en bestandsmanagement. Prima zo dus.

Wel heb ik nog een vraagje. Ik heb inderdaad wat gelezen over het runas-commando onder een niet-beheerdersaccount. Maar als ik runas /? ingeef bij Uitvoeren, krijg ik alleen heel snel een dosbox te zien en verder gebeurt er niets...?
 
Hoi,

u moet eerst het command opstarten. Start-Uitvoeren-command-ok. Vervolgens typt u runas en krijgt u verdere uitleg.

Greetz,

Adriaan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan