• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werken met tabbladen, bijhouden verkoop

Status
Niet open voor verdere reacties.

struba

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2008
Hoi iedereen!

Voor mijn werk wil ik graag een excelsheet maken voor het hoofd van de broodjesverkoop.
Zij moet hier mee in staat zijn de verkoop van verkochte broodjes per dag in te vullen. (zie voorbeeld sheet) Dit telt dan totalen op etc. zo ver ben ik wel gekomen.
Nu wil ze graag dat als zij daar de totalen invult er ook weekgemiddeldes en -totalen komen.

Om het in haar woorden te zeggen:

"De gemiddelden om mijn wekelijkse bestellingen te kunnen uitrekenen en de totalen om inkoopprijzen en winst te kunnen berekenen. Het zou moeten werken op een manier waarop ik elke week de ingevulde turflijst in het bestand kan overnemen maar waardoor ik ook de totale gegevens ergens kan bewaren."

Ik heb gezocht naar templates hiervoor maar weet niet zo goed welke engelse zoektermen ik moet ingeven. Kom vooral uit bij voorraadbeheer enzo en dat is toch niet wat ik zoek.

Dus de excel moet optellen, maar tevens de totalen bijhouden en bewaren.
Kan dit allemaal in 1 sheet? Ik wil het ook graag zo programmeren dat het niet door haar te verprutsen is, dus dat ze geen forumules kan verwijderen enzo.

Ik weet dat ik best veel vraag, maar als iemand mij naar goede tutorials kan wijzen ben ik ook al heel blij.

Ik zie door de celeigenschappen het werkblad niet meer ;)

Alvast bedankt!

Struba

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Het is allemaal mogelijk wat jij zegt en ik wil je er graag bij helpen.
Ter verduidelijking; zou je enkel een lijst kunnen geven met welke soorten er zijn en welke keuze per soort?

En de derving geldt ook voor de tosti's?

Dit zijn de producten die onderhevig zijn aan derving (m.a.w. het beleg van de broodjes, plus de broodjes zelf), de tosti's hoeven hier niet bij gerekend te worden

pastrami
ham
bacon
komkommer
tomaten
rucola
bieslook
roomkaas
uitjes
augurken
tonijn
mayonaise
mosterd
ketchup
curry
belegen kaas
jonge kaas
kipfilet
italiaanse bol
waldkornbol

Deze soorten broodjes verkopen we (waar dus bovenstaand beleg op gaat)

Pastrami
Tonijn
BLTC
Humus
Roonmkaas
Oude Kaas

De klant heeft telkens de keuze tussen een witte of een bruine bol.

De tosti's zijn met kaas of met ham én kaas. Ook hier is er de keuze tussen wit en bruin brood. Derving hiervan hoeft niet bij te houden te worden

Welke informatie`heb je verder nog nodig?

Super dat je mij hierbij wilt helpen. Als dank wil ik je t.z.t. een gratis broodje aanbieden :),plus een bioscoop kaartje (we zijn namelijk een bios) :)

Groet,
Ruben

Beste Ruben,

Ik heb even gekeken wat ik kan doen maar heb echt te weinig tijd om actief met dit forum bezig te zijn:(

Maar heb toch wat op papier kunnen krijgen.
Kijk of het volgende voorbeeld een goed schema is en wat je graag nog meer zou willen zien?

Heb het bestand in 2 formaten toegevoegd.. weet niet welke voor jou het gemakkelijkst is dus vandaar allebei!

Bijlagen

Hoi Timmiesch

Heel erg bedankt voor wat je hebt gemaakt. We zijn er heel blij mee. We hebben nog wat kleine verzoekjes:
-Iets wat op weekbasis in te voeren is (week 1, week 2, etc.)
-Iets wat ook de totalen van de broodbelegjes per week uitrekent (achter Pastrami, tonijn, enzovoort)
-Iets wat behalve de totalen per maand ook de gemiddelden per maand uitrekent.

Mijn collega zei: "Verder is het echt een tof & handig bestand geworden, wapper al mijn hulde in de richting van de maker!"

Hoop dat dit kan en niet veel moeite is, zo wel dan zijn we nu al heel blij.

Vriendelijke groet,
Ruben

Zie bijlage.

Maar dit had je met een beginnerscursus van Excel ook zelf kunnen oplossen.
Dus hup hup naar de baas, en vragen om een cursus Excel.

Bijlagen

Raymond,

Ik zal zelf wel even een lijst voor Ruben erbij invoegen.
Dat hij geen kennis van Excel heeft is toch geen probleem, daarom vraagt hij het beleeft....

Ruben,
Bestand komt zo spoedig mogelijk
Echter nog één vraag: Moet het op weekbasis in te voeren zijn of is het ook alleen goed als er gemiddelde per week en totaal per week genoteerd kan worden? dan hoef ik de invoer namelijk niet te veranderen...

En hoe wil jij het gemiddelde per maand berekend hebben, totaal van het jaar/aantal maanden?

Laatst bewerkt:
Ik heb ook een worksheet toegevoegd, om de verschillende gemiddeldes te berekenen.
(zie vorig bericht met bijlage, ik denk dat hij zo'n overzicht bedoeld)

Maar ik geef alleen aan dat dit soort worksheets met een basiscursus Excel al gemaakt kunnen worden.
Volgens mij heb ik toch beleefd geantwoord richting Ruben.

Ik heb je vorige sheet gezien. Ziet er goed uit.
Maar wat Ruben(denk ik) bedoeld is een gem.schema in het bestaande worksheet.

Ben al bezig dit te realiseren!

Ik zelf vind dat verschrikkelijk (maar dat is een persoonlijke mening).
Ben op dat vlak nogal voor de orde & netheid.
En plaats dit soort zaken op een apart worksheet, zodat ik ook op 1 plaats maar de wijziging moet doen voor de formules.

Week totaal (had een klein voorbeeld toegevoegd bij de maand)

Ik zou zelfs opteren om 2 verschillende excel bestanden te maken.

1 voor de maand totalen, en 1 voor de week totalen.
Waarbij de gegevens van de maand totalen opgehaald worden vanuit de worksheet Week totalen.

Meestal worden de maandtotalen gebruikt voor rapportering, en zijn de week totalen voor het eigen overzicht.

Heb nog een voorbeeld waarmee er ook gewerkt kan worden.
Is met een offset formule (werkt zo handig).

Misschien kan Ruben daar iets mee.

In dit voorbeeld worden de gegevens per week ingevuld.
Berekeningen moeten nog wel gedaan worden (totaal per week, totaal per maand, gemiddelde per week/maand)

Bijlagen

Raymond,

Ikzelf ben ook voor orde en netheid.
Soms zie ik Excel sheets waar ik gek van wordt.

Die van mij is toch niet zo slecht(op de berekeningen na)?

Heb nog een aanpassing gedaan (maar voor 1 maand).
Dit zou ook een mogelijkheid zijn

Raymond,

Wat jij doet dat kan, maar week 1 begint op 31-12-07 dus heeft in dit geval maar 6 dagen.
ken jij de formule die in mijn weekblad zou moeten komen te staan?

Heb op moment even geen tijd om die formules(denk som.als en vert.zoeken) in te voeren.
Heb maandtotalen al wel af... als totalen maar eenmaal staat is gemiddeld geen probleem meer!

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan