werkgroep aanmaken + printer delen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dualband

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 aug 2008
Ben een netwerk-leek dus hopleijk kunnen jullie mij helpen voor volgend probleem (voor mij toch :rolleyes:)

Heb een desktop met Vista Home Premium op
Heb een laptop met XP
Heb een Airport Extreme wireless router waarop via de USB ingang een printer aangesloten is.
Via m'n desktop kan ik normaal printen.
Hoe kan ik nu printen via m'n laptop?
Heb ook al dingen gelezen over werkgroep etc... maar dit is echter allemaal nieuw voor mij...
Volgens mij een eenvoudige issuetje voor een kenner, maar voor een leek :confused::confused:...

Het zit eigenlijk zo. Je installeert de printersoftware op je laptop en maakt een verbinding met je printer.

Wat jij wilt is via je desktop kunnen printen. Maar dat lijkt mij een omweg, aangezien alle 2 de computers van jouw zijn.

Een werkgroep houdt in:
Verscheidene computers die met elkaar gelinkt zijn via 1 naam.
De werkgroep kan bijvoorbeeld thuis of zoals in de meeste gevallen WORKGROUP heten.
Als je een netwerkverbinding maakt dan geef je die werkgroep naam op en dan deelt hij in het netwerk die je opgegeven hebt. Vindt het lastig om uit te leggen...

Maar goed. Dat is eigenlijk helemaal niet nodig. Als je nou gewoon verbinding maakt met vista via het netwerk en dan printer delen aanzet in vista. Dan zie je de printer staan in start: printers als netwerkprinter en kan je printen. Of je maakt rechtstreeks verbinding. Maar wat nodig is, is om de printersoftware ook op de andere pc te installeren. Voor beide gevallen.

Ben een netwerk-leek dus hopleijk kunnen jullie mij helpen voor volgend probleem (voor mij toch :rolleyes:)

Heb een desktop met Vista Home Premium op
Heb een laptop met XP
Heb een Airport Extreme wireless router waarop via de USB ingang een printer aangesloten is.
Via m'n desktop kan ik normaal printen.
Hoe kan ik nu printen via m'n laptop?
Heb ook al dingen gelezen over werkgroep etc... maar dit is echter allemaal nieuw voor mij...
Volgens mij een eenvoudige issuetje voor een kenner, maar voor een leek :confused::confused:...

Hi,

Op dezelfde manier dat de printer geïnstalleerd is op de desktop, moet je dit ook doen op je laptop.
Een werkgroep is niet zo van belang, ware het niet dat je
Waar het om gaat is dat je via 'printer toevoegen' een "netwerkprinter" toevoegt. Dan kun je hem vaak uit het netwerk vissen en installeren :).

Maar dit kan verschillen per type.. Geef het merk/type router eens op zodat wij even in een boekje kunnen kijken.

Je kunt de printer inderdaad ook via de desktop installeren zoals DJArtistic zegt maar het nadeel hiervan is dat de desktop _altijd_ aan moet staan als je vanaf de laptop wilt

ondertussen is het mij gelukt om de printer ook draadloos te gebruiken. Alvast bedankt voor jullie hulp. Nu heb ik nog een bijkomende vraag...
Hoe kan ik via mijn Airport Extreme ook een externe harde schijf gebruiken op zowel mijn desktop als op mijn laptop?

Aansluiten op LAN, benaderen via LAN.
(er zit maar één USB poort op)

kan ik niet een USB hubje aan m'n Airport Extreme hangen en daaraan de printer én de HDD hangen?
Hoe kan ik een HDD aansluiten/benaderen via LAN??

HDD aansluiten via LAN kan als het een netwerkschijf is, met UTP poort.

Je kunt ook printers aansluiten op WLAN m.b.v. een printserver (en ook gewoon via UTP). Dan sluit je de HDD aan op de modem en de printer op een printserver.

Of je er een USB hub tussen kan steken weet ik niet.. Op zich is de constructie printer/disk aan je router al speciaal. Ik denk niet dat de aansturing dan gaat werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan