• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werkplanning, pauzes overslaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

robbert334

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2016
Beste lezer,

Ik probeer een werkplanning te maken voor mijn fabriek. Wij maken veel verschillende producten en afhankelijk van de bestelde aantallen verschillen de productietijden behoorlijk.
Onze werktijden zijn van 08.00 tot 17.00 met 3 pauzes, namelijk 09.30 tot 09.45, 12.00 tot 12.30 en 14.00 tot 14.15.

Het omrekenen van de productietijden naar "kloktijden" (bv. starttijd 08.00 + klus van 45 minuten = eindtijd 08.45) is geen probleem, ook het doorrekenen met de "kloktijden" is geen probleem, alleen krijg ik het niet voor elkaar dat de pauzes worden overgeslagen.
Als een werknemer bv. om 08.00 uur begint met een klus van 2 uur, moet de volgende klus automatisch beginnen om 10.15 en niet om 10.00 (door de koffiepauze van 15 minuten).
Stel nou dat een werknemer om 08.00 uur begint met een klus van 6 uur, dan moet de volgende klus automatisch beginnen om 15.00 uur (alle 3 de pauzes worden namelijk gebruikt tijdens deze klus)
Ook als een klus de daglimiet overschreid (dus na 17.00 uur klaar zou moeten zijn met de klus) wil ik dat hij automatisch doorrekend vanaf 08.00 de volgende dag...ook weer inclusief eventuele pauzes.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Mvg, Robbert

Helaas kan ik niet veel met de doorgegeven site.

Hierbij toch maar even de basis van mijn bestand.

Bekijk bijlage Planningsprogramma test.xlsm

Wellicht maakt dat mijn vraag wat duidelijker.
Er zijn een aantal klommen verborgen en SW staat voor stopwatch.
De gele vakken zijn de vakken waar het fout gaat. Ik heb al geprobeerd de pauze formule door te trekken, maar in dit geval berekend excel elke keer slechts 49 minuten pauze, terwijl hij van 5 uur 's middags naar 8 uur 's ochtends zou moeten gaan. (althans dat is de bedoeling...)

Afhankelijk van het te maken aantal van een productieklus, verschilt de productietijd dus.
Gaat deze tijd wel of niet over een pauze heen, dan moet de eindtijd "meeverschuiven".
Ik heb al gebruik proberen te maken van een pauzetabel + formules die ik uit een ander helpmij forum heb gehaald (van sylvester-ponte), dit is in VBA te zien.
Op een of andere manier werkt dit nog niet zoals ik wil.

Laatst bewerkt:
Zie eigenlijk weinig verandering, behalve dat je de tijden in een andere notatie hebt gezet.
Mijn eindtijd van regel 3 blijft nog steeds midden in de nacht, terwijl start 16.29 uur vandaag met een klus van 1.20 uur zou moeten leiden tot een eindtijd van 08.49 uur morgen.

Ik hoop dat je begrijpt waar ik heen wil, anders hoor ik het graag. Dan probeer ik het nog duidelijker uit te leggen.

In ieder geval bedankt dat je de tijd neemt!

Gebruik deze dan in M5:

Code:
=ALS(L5+K5>0,708333333;L5+K5+0,625;K5+L5)

Is dit een cursusopdracht, Nathalie?

Excel kan alleen overschrijdingen berekenen.

Laatst bewerkt:
Dit is geen cursus opdracht, dit moet een planningsprogramma worden om het handmatig schrijven van productieplanningen te vervangen.

Wat bedoel je precies met dat berekenen van overschrijdingen?

Met deze formules ben ik er bijna! Alvast bedankt daarvoor!

Nu inderdaad nog het punt als een productierun na 17.00 uur klaar zou zijn en doorwerkt op de volgende dag, hoe zit het dan als daar weer bv de koffiepauze in valt.
Moet ik dan gewoon nog een keer dezelfde formule doen in een nieuwe kolom uiterst rechts? Of is er een snellere manier om daar in een keer alle pauzes nogmaals te toetsen?

Top, dan ben ik er...liep met testen van de productieplanningen al een keer vast op een te lange order.
Heel erg bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan