Werkstation vindt SQL database niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Docwell

Verenigingslid
Lid geworden
2 jan 2001
Besturingssysteem
Win 10 Pro Win 11
Office versie
Office 365
Goedenmiddag.

Ik heb een MSDE 2000database (Baswin fiscale software) geinstalleerd.

Alle programma's kunnen deze database vanaf de machine, waarop deze"staat, zonder enig probleem bereiken.

Vanaf elk werkstation is de server echter onvindbaar.

Uitzetten van firewall of virusscanner helpt niet. Het ergste is, dat het systteem gewerkt heeft nadat SQL 2005 verwijderd is en de daarin zichtbare lege database MSSMLBIZ. Na een restart waren de connecties echter weg,

Wie helpt

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk accepteert de server alleen verbindingen vanaf 127.0.01 (ofwel: de machine zelf)

Je moet in de instellingen even kijken of je niet nog aan moet zetten dat externe verbindingen ook geaccepteerd worden.

Zoek eens uit hoe de andere werkstations met die database willen connecten (kijk dus in hun programmatuur + instellingen). Wellicht kun je dan daaruit wellicht afleiden wat je op de Baswin-pc moet gaan toevoegen om een verbinding vanaf andere computers mogelijk te maken.
Overigens is Baswin gewoon betaalde software, dus ik zou de helpdesk bellen voor meer hulp.

Tijs.

Frats, de werkstations kunnen de server-pc wel bereiken : Als ik het BAS-programma vanaf een werkstation start, verschijnt het opstartlogo van Elsevier. Ook de ini-file wordt gelezen. Alleen wordt later gemeld, dat geen verbinding met de database kan worden gemaakt.
Het Bas-programma, gestart van de server en gebruik maken van dezelfde ini-file, ondervindt geen enkel probleem. Het is dus de database, die vreemden weigert.

Tijs, de helpdesk en in het bizonder de ontwikkelingsafdeling van Reed hebben zich urenlang via Teamviewer met het probleem bezigggehouden. Uiteindelijk werd door het verwijderen van de genoemde mij niet bekende en niet door mij aangemaakte sql-5 database het probleem opgelost en werkte alles. DE expert van Reed was juist van plan de hulp van Microsoft in te roepen.
Het is immers niet hun fout. De toegangsweigering is puur een SQL probleem.
Zonder die herstart na windows-update had alles nog gelopen.

Ik kijk uit naar jullie suggestie

Vriendelijke groet
Jos

Ik heb Baswin hier niet op mijn pc staan, helaas. Klanten van me gebruiken het, maar die halen hun support bij Reed Elsevier (net zoals jij gedaan hebt).

Misschien heb je wat aan dit document als het gaat om inrichting, rechten etc.?
Overigens is MSDE2000 wel erg 'verouderd', dus ben ik verbaasd dat ze vanuit Reed je niet gegidst hebben naar een migratie naar een ander database systeem, zoals SQL Express 2005, en de database daarin hebben ondergebracht.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Beste Tijs,

Dank voor je reactie,

Het bewuste document kende ik al. Elsevier heeft de zaak naar Microsoft doorgespeeld, omdat zijn vinden, dat die verantwoordelijk zijn voor het falen. Ik houd je op de hoogte
De notificatie van je reactie ontving ik pas gisterenavond (zie bijlage) : internet is blijkbaar niet altijd expressepost

Groeten
Jos

Bijlagen

• ScreenShot210.jpg
    ScreenShot210.jpg
    92,9 KB · Weergaven: 80
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan