Werkt deze samenstelling qua geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wanderer

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
15 sep 2006
Hi all,

Ik ben van plan deze (energie zuinige) PC samen te stellen.

Moederbord ASUS M2A-VM HDMI

Processor AMD Athlon X2 BE-2350 2.1GHz

Geheugen Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x 1024MB

Harddisk Samsung Spinpoint HD 320GB 7200 16MB S-ATA-II HD321KJ

Voeding Antec Neo HE (High Efficiency) Power Supply 500 Watt

Er is mij 4GB geheugen aangeraden,maar dat geeft min of meer de verplichting om dan een 64bits OS te gebruiken,i.v.m. die 4GB geheugenen en de vraag is of ik zoveel geheugen nodig heb.

1.Zijn bovenstaande componenten voldoende,om in de toekomst Vista met Aero en e.o.a. virtulal PC programma als "Virtual PC" of "VMWare Workstation" mee te kunnen draaien?

Wellicht nog een eenvoudige game.

2.In Augustus schijnt de AMD Athlon X2 BE-2400 2,3GHz uit te komen.Geeft dat nog een performance verschil,of is dit verwaarloosbaar?

Alvast dank voor de moeite.

Greetz wanderer.

Het geheugen dat jij wil hebben staat NIET op de Asus QVL bij dit moederbord, dan moet je hebben: KVR667D2N5/1G.

Zie QVL -> Klik

...... hetgeen niet wil zeggen dat 't niet zou werken, maar de QVL is er niet voor niets. Asus garandeert dat alles stabiel en soepel verloopt mits geheugen geplaatst dat zij hebben getest in combinatie met dit plankje.

Mocht je (nog) niet weten hoe het werkt. Ga naar de site van Asus, zoek / selecteer je plankje en als je daar eenmaal bent staat links in beeld de QVL. Klik daarop en een PDF opent met daarin de aanbevolen geheugenstrips.

Wat je voeding betreft: de keuze van de videokaart zal voor een belangrijk deel het wattage van je voeding bepalen. Ik weet niet exact meer welk type het betrof, maar ik heb vorige week nog gelezen dat een bepaalde (op de Nvidia chip gebaseerde kaart )8X00 minimaal 400 watt wel prettig vindt. Als jij toevallig een 8X00 kaart in gedahcten hebt, dan zou je met 500 al snel aan het plafond zitten en da's niet handig.

Laatst bewerkt:
Vraag: waarom niet de 800 geheugenmodules? Voor de paar euros hoef je het niet te laten.
Wat de 4 giga betreft: als je gelukt hebt, wordt door Vista 3,2 giga aangestuurd, heb je pech dan wordt ongeveer 2,8 aangestuurd. Echter, er gaan verhalen op het W W W dat wanneer meer softwarefabrikanten meer software 64bits maken en je zou besluiten om te schakelen naar de 64 bits van Vista, dit "maar" 25 euro zou kosten, zonder dat je zelfs een nieuw plaatje hoeft aan te schaffen. Op de Vista schijfjes (ik meen m.u.v. de instapversie) staan zowel de 32 alsmede de 64bits versie. Volgens diezelfde verhalen zou je na donering van die 25 euro een nieuwe sleutel krijgen, waarna je 64 bits zou kunnen gaan draaien.

Laatst bewerkt:
Dank voor je antwoord Pasja.

Misschien wel handig om even aan te geven hoe ik hier aan kwam.

Op Hardware.info las ik de volgende review.

http://www.hardware.info/nl-NL/arti..._690G_chipset_moederborden_vergelijkingstest/

Op verzoek op het forum daar,is mij de ASUS M2A-VM HDMI aangeraden,tesamen met de lijst uit m'n 1e post.

De ASUS M2A-VM HDMI heeft geen aparte videokaart nodig,maar heeft de "ATI Radeon X1250" onboard,welke voldoende zou zijn voor Vista+Aero.

Dus is die voeding nog steeds te licht?

Ik twijfelde aangaande de hoeveelheid geheugen,i.v.m. de 3GB grens,zie onderstaande link.

http://www.dansdata.com/askdan00015.htm

Nu vraag jij je terecht af,waarom geen 800MHz modules en ik heb geen idee,waarom dat niet is geadviseerd :confused:

Momenteel kan ik niet op de Asus site vanwege onderhoud,maar de QVL die je geplaatst hebt lijkt voldoende voor nu.

De KVR667D2N5/1G is nog steeds 667MHz en in de 800MHz kom ik bij Kingston op de KHX6400D2LLK2/1GN uit,maar die is 2x512MB en dat lijkt mij geen handig formaat.

Dan de Corsair Corsair CM2X1024-6400C4.Bij Salland automatisering wijst men op "This module is also available in matched pairs of "Twin2X" modules tested as a set in a dual channel DDR2 motherboard."

http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=21234

en kom vervolgens hier uit.

http://www.corsairmicro.com/products/xms2.aspx

Die "Twin2X" staan natuurlijk weer niet in de "QVL",kun je mij hier nog mee verder helpen?

Alvast dank wanderer

Deze staan wel in QVL als 1G, één reepje dus.

Overigens is 500Watt meer dan voldoende, snapte alleen de regel in de startpost niet, energiezuinig.:o

Dit is een zuinige PC.:)

Hoi Lange Pier,

Je geeft de KHX6400D2K2/2G aan,maar die zie ik niet staan in de QVL die Pasja plaatste,wel de KHX6400D2LLK2/1GN.
snapte alleen de regel in de startpost niet, energiezuinig
De AMD Athlon X2 BE-2350 2.1GHz heeft een stroom verbruik van maar 45Watt,

http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/bGRkZZiWmJbK/viewproduct/AMD_Athlon_X2_BE2350/

i.c.m. met een hoogrendement van 80-85% van de Antec Neo HE (High Efficiency) Power Supply 500 Watt en geen verbruik van een aparte videokaart.

Een paar vraagjes,waar staat dat PC5300 of PC6400 bij het geheugen eigenlijk voor?

In Augustus schijnt de AMD Athlon X2 BE-2400 2,3GHz uit te komen.Geeft dat nog een performance verschil,of is dit verwaarloosbaar?

Greetz

Laatst bewerkt:
De vendors list, kijk eens bij 800 en Kingston, dat is single, die andere is dual-channel en het is idd dezelfde als van @Pasja.

Overigens kunnen wel meer merken werken, aleen zijn die niet getest.

Standard name Memory clock Time between signals I/O Bus clock Data transfers per second Module name Peak transfer rate
DDR2-400 100 MHz 10 ns 200 MHz 400 Million PC2-3200 3.200 GB/s
DDR2-533 133 MHz 7.5 ns 266 MHz 533 Million PC2-4200 4.264 GB/s
DDR2-667 166 MHz 6 ns 333 MHz 667 Million PC2-5300 5.336 GB/s
DDR2-800 200 MHz 5 ns 400 MHz 800 Million PC2-6400 6.400 GB/s
DDR2-1066 (planned) 266 MHz 3.75 ns 533 MHz 1066 Million PC2-8500 (planned) 8.500 GB/s
Al weer achterhaald, maar toch.

Jullie zijn al druk bezig geweest las ik. Zondagochtend / middag is mijn vaste pc onderhoudsdag en afhankelijk van hoeveel bestanden ik gedownload heb / heen en weer geklungeld heb op mijn hdd's / partities de afgelopen week, wil dat wel eens een paar uurtjes duren. Ik ben dus een poosje offline geweest.
Ik heb mij niet in de onboardkaart verdiept, maar ik neem aan gemakshalve maar even aan dat bij die kaart de 500 watt toereikend moet zijn.

Verder zou ik idd. gaan voor de 800 reepjes, omdat (zoals ik al zei) je het voor die paar euros niet hoeft te laten.

Deze staan wel in QVL als 1G, één reepje dus.

Overigens is 500Watt meer dan voldoende, snapte alleen de regel in de startpost niet, energiezuinig.:o

Dit is een zuinige PC.:)

Er is toch een verschil wat het geheugen betreft,zie afb.

De 1e is degene die jij geeft,de 2e staat in de QVL,dus moet ik de 3e hebben voor zover ik het begrijp.

Verschil tussen de 1e en 2+3 is,dat de laatste 2 NVIDIA-SLI-Ready zijn en men spreekt over "Low-Latency CL4 (4-4-4-12) t.o.v. Memory timings are 5-5-5-15".
Te lezen op de site onder "Meer info".

1.Is dit nog een voordeel?

2.In Augustus schijnt de AMD Athlon X2 BE-2400 2,3GHz uit te komen.Geeft dat nog een performance verschil,of is dit verwaarloosbaar?

Bijlagen

• sal.JPG
    sal.JPG
    99,1 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
KHX6400D2LL/1G=single channel.
KHX6400D2LLK2/2G =dual channel.
K2 is dan SLI ready, wat dat dan ook betekenen mag.

Lees hier er meer over.

In feite hetzelfde geheugen.
Meer smaken heeft Kingston niet.

Een lagere latency zal ietsje schelen, maar of je het merkt?

Snelheden van processoren is altijd verwaarloosbaar, de rest maakt voor 95% de snelheid, maare, heb je haast dan?:)

Snelheden van processoren is altijd verwaarloosbaar, de rest maakt voor 95% de snelheid, maare, heb je haast dan?
Het is meer de onbekendheid met de materie,ik wil achteraf niet het idee hebben,net de verkeerde keuze gemaakt te hebben ;)

Gewoon het geheugen nemen dat Asus in zijn lijst noemt, dan heb je 100% zekerheid.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan