• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

werktijden en overuren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Menicnl

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2012
Hallo Wieter, VenA en anderen
ook ik was bezig met een urenstaat te maken voor mijn werk maar omdat ik maar bleef worstelen met de formules hoopte ik op internethulp en zo stuitte ik op dit forum en deze topic.
Omdat ik al avonden bezig ben er iets van te maken en het niet echt vlotten wil heb ik maar besloten jullie te vragen mij te helpen:
De urenregistratie (met ort(4) is prima geschikt voor wat ik wil, alleen...
Juist, ik woon in Nederland. Daar hebben we een iets andere berekening van de overuren (4 categorieën i.p.v. 3). Ook zijn onze feestdagen anders. Graag zou ik ook alle standaard werktijden ingevuld zien: Het is namelijk minder werk een paar niet gewerkte dagen eruit te halen dan alle dagen die je gewerkt het in te vullen. Dat zijn dus de 5 werkdagen maandag t/m vrijdag van 7:30 tot 16:30
En natuurlijk een optelling van het totaal gemaakt aantal uren en overuren onderaan de kolommen. (dat lukt mij zelf ook nog wel trouwens).
De kalender hoeft voor mij trouwens pas op 1 januari van dit jaar te beginnen overigens.

Als ik deze gegevens aanvoer, is er dan iemand die mij deze urenregistratie zou willen aanpassen?

Alvast erg bedankt voor jullie reactie.

Bouke

Goedemorgen Vena,

Het was helemaal niet mijn bedoeling "in te breken". Ik zag dat de laatste reactie van 13 november was en er verder niet meer gereageerd is. Daarbij sloot mijn vraag exact aan op deze topic. Verder is mijn ervaring vanuit andere forums dat het niet erg op prijs gesteld wordt als er over het zelfde onderwerp meerdere topics gemaakt wordt, dit om de overzichtelijkheid te bevorderen. Ik hoopte de door Wieter gemaakte sheet als basis te kunnen gaan gebruiken... nou ja meer dan alleen de basis zou ik moeten zeggen.
En het gaat mij er dan vooral om inzichtelijk te krijgen hoe precies de verbanden liggen in deze specifieke sheet en hoe deze aangepast kan worden. Ik ben geen ster in Excel; ik heb nooit de gelegenheid gehad mij daar echt in te verdiepen om er op dit niveau kennis van te hebben.

Fijne dag, Bouke

Hallo Vena,

Jammer dat je niet meer reageert en daarom (waarschijnlijk) de andere forumleden ook niet meer.
Zoals ik al zei ben ik geen ster in Excel. Ik ben op zoek naar een bestandje dat voor mij m'n uren goed kan bijhouden en verrekenen. Ben zelf niet in staat er een te maken die voldoet.
Wil je nou echt dat ik exact de zelfde vraag als die van Nicoleenmark opnieuw ga stellen in een nieuw bericht?
De sheet zoals ik die heb bekeken is bijna precies wat ik nodig heb. Ik zoek alleen iemand die bereid is er een paar kleine aanpassingen in te maken zodat 'ie mij precies past.
Mijn opzetjes die ik heb gemaakt komen niet eens in de buurt van wat ik hier heb gevonden.
Wil iemand me verder helpen?

bij voorbaat bedankt
Bouke

Bouke,
Je vraag gaat over een bestand dat ik vorig jaar ooit maakte.
Het VBA-werk in het bestand is van Sylvester Ponte.

Ik wil best een poging wagen om het bestand aan te passen aan jou wensen (ik kan niets garanderen!).
Je moet dan wel je onregelmatigheidstoeslag opgeven.
100% van 7:30 tot 16:30
xxx% van ???? tot ????
xxx% van ???? tot ????
enz...
xxx% zaterdagen
xxx% zon- en feestdagen

In het bijgevoegde bestand zijn de Nederlandse feestdagen al ingegeven (voor zover ik ze ken).
Klopt het dat, als Koningsdag op een zondag valt, de feestdag op de zaterdag ervoor valt?

Bekijk bijlage Urenreg. met ort(5).xlsm

Bouke,
In post #19 las ik, dat je graag zou hebben dat de standaard werkuren automatisch ingevuld zouden worden,
zodat je enkel de afwijkingen in je werktijden zou moeten aanbrengen.
Daarom heb ik een knop toegevoegd.
Als je hierop drukt, worden je standaard werktijden automatisch ingevuld.

Er zat ook een fout in de Nederlandse feestdagen, die is ook weggewerkt.

Bekijk bijlage Urenreg. met ort(5).xlsm

Hallo Wieter

Nogmaals bedankt.

Ik heb de officiële feestdagen:
01-01-2014: Nieuwjaarsdag
20-04-2014: 1e Paasdag
21-04-2014: 2e Paasdag
26-04-2014: Koningsdag (nu nog maar ik geloof dat dat gaat veranderen).
29-05-2014: Hemelvaartsdag
08-06-2014: 1e Pinksterdag
09-06-2014: 2e Pinksterdag
25-12-2014: 1e Kerstdag
26-12-2014: 2e Kerstdag

Dag van de Arbeid is bij onze CAO maar 1 x per 5 jaar een vrije dag. Kan het dan facultatief ingevuld worden?
Goede vrijdag is geen vrije dag bij ons.
Wij hebben 24 vakantiedagen per jaar en 15 ATV-dagen, ook vakantiedagen dus. bij de ATV-dagen kun je kiezen tussen uitbetalen of vrij nemen.

Ik heb de administratie gevraagd over de exacte overwerkvergoedingen; daar blijkt nu discussie over te zijn. We hebben nu nog 4 categorieën maar dat worden er waarschijnlijk 3. Dat hoor ik zeer binnenkort want er wordt nu over gesproken maar ik ga nu nog uit van 4. Dus daar moet ik nog even op terug komen.

Groet, Bouke

Hallo Bouke,
Ik heb de wensen die je per mail aangaf, aangepast in een nieuw bestand.
- 2 pauzes en 2 kolommen voor avondwerk.

Is Bevrijdingsdag geen officiële feestdag?
Koningsdag is wel degelijk op 27/4 (behalve op een zondag, dan is het 26/4)
De formule voor "Dag v/d arbeid" moet ik nog uitpluizen.
Op blad 2 kan je de verlof- en ATV-dagen invullen.

De code om een maand op te slaan is nog niet naar mijn zin, moet nog verbeterd worden.
De calculatie start pas als ALLE tijden ingevuld zijn, dus als je een pauze overslaat, moet je toch 2 dezelfde tijden ingeven.

De percentages voor overwerk verneem ik later wel.

Bekijk bijlage Urenreg. met ort (6).xlsm

@wieter, In Nl heb je twee soorten feestdagen: De nationale en de erkende. De nationale staan in rijtje van @Menicnl. De erkende zijn Goede vrijdag en Bevrijdingsdag. Hierover zijn in de verschillende cao's afspraken over gemaakt. Volgens mij is het meest gangbare dat Goede vrijdag een normale werkdag is en dat Bevrijdingsdag eens per 5 jaar als feestdag wordt gezien. (alleen als het jaar eindigt op 0 of 5) De dag van de arbeid wordt, voor zover ik weet, in Nl niet als feestdag gezien.

Bedankt VenA voor de info.
Ik kan nu aan de slag om die Bevrijdingsdag in een formule te gieten.
Grtn

Hallo Wieter en VenA

Nog even gauw voor het slapen gaan:
Ben echt erg blij dat je dit wilt doen Wieter. Ik zal een lekkere fles wijn voor je zoeken (als je dat tenminste drinkt).

En idd, zoals VenA zei, Goede Vrijdag is een werkdag zoals ook de dag van de Arbeid en Bevrijding behalve 1 x in de 5 jaar... vraag me niet naar de logica hierachter :confused:
Ik heb gehoord dat ze Koningsdag willen veranderen. Zal van het weekend eens wat op Google gaan zoeken.

Groet, Bouke

Bouke,
Van een digitale fles wijn zal ik zeker digitaal genieten.
Bijgevoegd, het voorlopige bestand:
- De Nederlandse feestdagen zijn aangepast.
- Koningsdag = 27/4 Behalve als 27/4 op een zondag valt, dan de dag ervoor (zie formule op blad2)
- Bevrijdingsdag = alleen in de jaartallen die eindigen op "0" of "5" met dank aan VenA (zie formule op blad2)

Nu is het alleen nog wachten op de juiste overwerkpercentages.
Als je die hebt, vermeld dan ook de percentages die gelden, in de kolommen voor extrawerk (avond- of thuiswerk).

Beperkingen in het bestand:
Jou wensen waren niet toe te passen in het bestand, zonder het bestand helemaal opnieuw op te bouwen.
Dat is bijna altijd het geval met aanpassingen achteraf (daarom heeft men een projectontwikkelaar uitgevonden).
- Zo moeten verlof- en Atv-dagen vooraf ingepland worden op Blad2, voor dat je op de knop "Standaarduren" drukt.
- Als je een pauze niet neemt, mag je die cellen NIET gewoon leeg laten, je moet dan voor begin en einde van de pauze 2 dezelfde tijden invullen.
- Op blad2 moet bij ATV en Verlof een 0 staan als er geen datum is ingevuld.
Er zullen nog wel enkele beperkingen zijn, maar die wegwerken is meestal niet mogelijk, zonder de structuur van het bestand helemaal te veranderen.

Bekijk bijlage Urenreg. met ort (6).xlsm
ps. De kolommen van AA tot AU zijn blijven openstaan, zet die terug op verbergen!!!!

Laatst bewerkt:
Hallo mannen (daar ga ik even vanuit, zo niet dan mijn excuses dames)

Ik was een paar dagen in het buitenland en nu weer thuis zie tot mijn grote verbazing :eek: en genoegen dat zoveel forumleden positief bezig zijn met dit vraagstuk.
Ik schaam mij hierin geen nuttige bijdrage te kunnen leveren maar volg het graag met veel leergierigheid.
Het krijgen van die overuur-percentages wordt nog een klein probleem: volgens de CAO heb je er maar 3 zoals hier al bekent: 0,78% , 0,89 & en 1,12% maar mijn werkgever had besloten in overleg destijds er 4 percentages van te maken omdat door de hogere belastingen op overuren er niemand meer over wilde werken en je op zaterdag nog minder verdiende dan door de week... Nu zijn ze er over bezig dit nogmaals aan te passen en daar wacht ik nog op.

Nu vroeg ik me af: is het zo'n gek idee om die percentages als variabelen te programmeren? Volgend jaar krijgt de de Vakond het in hun bol nieuwe percentages te eisen en dan moet alles weer aangepast worden. Of wordt het dan echt te veel werk?

En Wieter, amateuristisch of professioneel... ik vind het er super uitzien en ben erg blij straks mijn uren netjes op een sheetje digitaal aan te kunnen leveren iedere maand ook als ik in het buitenland zit voor langere tijd. Dit had ik echt zelf nooit zo kunnen bouwen; Petje af.:thumb:

Die Wijn-USB heb ik maar meteen besteld :d nu kan ook ik me een goede kwaliteit veroorloven...

Mega bedankt alvast dat jullie er zoveel tijd in willen steken.

Groet, Bouke

Nou, eindelijk is het dan zover...

Goede avond Volgers van deze topic,

De werktijden en overuren zijn nu bepaald als volgt:

Van maandag tot en met vrijdag:
tussen 7:30 en 16:30 zijn normale werktijden.
van 06:00 tot 07:30 zijn 140% uren
van 16:30 tot 18:00 zijn 140% uren
van 18:00 tot 06:00 zijn 175% uren

zaterdagen van 00:00 tot 24:00 zijn 175% uren

Zondag en feestdagen zijn 200%
(Een zon-, feestdag is van 00:00 tot 06:00 maandagochtend)

Ik hoop dat "ik" het niet te gecompliceerd heb gemaakt.

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Groet, Bouke

@Menicnl Je heb er een puinhoop gemaakt door in te breken in iemand anders zijn topic. Het is niet toegestaan in te breken in iemand anders zijn vraag. Dit staat duidelijk in de huisregels vermeld waarmee je accoord bent gegaan tijdens aanmelding. Ook ben je er op gewezen dat je niet mag inbreken ondanks dat ben je gewoon doorgegaan in dat topic. Ik heb nu je vraag een eigen plek gegeven, een volgende keer wordt je vraag verwijderd.

@ de helpers, het kan zijn dat er vragen mee verhuist zijn, laat dat even weten en ik plaats die weer terug.

Vraag kwam hier vandaan http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/795203-Overuren-in-excel-berekenen

Laatst bewerkt:
Hierbij het aangepaste bestand.
Alle variabele gegevens moet je op Blad2 invullen
Nu is er wel een nieuw probleem opgedoken:
Jij geeft aan dat een zon- en feestdag (200%) kan doorlopen tot de volgende dag (tot 6u).
Dat krijg ik niet aangepast in het bestand.
Het lijkt me ook niet logisch.

Als je op een zaterdag werkt van 22:00 tot zondag 6:00,
dan krijg je volgens mij 2u als zaterdagdienst uitbetaald, en 6u als zondagdienst.

Als je werkt van zondag 22:00 tot maandag 6:00,
dan krijg je 2u als zondagdienst en 6u als maandagdienst.

Ik krijg het niet ingepast in het bestand, dat een zondagdienst doorloopt op maandag aan 200%
We zijn dus nog niet aan een definitief bestand!!

Bekijk bijlage Urenreg. met ort1.xlsm

Hoi Wieter,

Ik zal het proberen uit te leggen:

Het probleem zat erin dat sommige opdrachtgevers die problemen hebben met machines en die gerepareerd willen hebben er een handje van hadden onze monteurs maandagsmorgens heel vroeg laten aanrukken vóór de werkzaamheden van de week weer begonnen omdat maandag een goedkope dag is en het weekend duur (dat was ook altijd het aangevoerde excuus). Door de weeks is er geen tijd een machine stil te zetten. Zo begonnen ze het werk dus 's morgens om 01:00 uur. Om dit probleem te voorkomen is deze regeling ingevoerd. Sindsdien komt het dan ook eigenlijk niet meer voor.
Vandaar dus.
Is het niet mogelijk de zondag in het systeem 30 uur lang te laten zijn en de maandag dus maar 18? Of gaat dat te diep in de programmatuur?
Of in de ingevoerde waarde in "maandag" systematisch alles < 06:00 uur van de maandag af te trekken en bij de zondag bij te tellen?

Ik ga nu kijken hoe ver je al bent gekomen...
Super!

Groet, Bouke

Hoi Wieter,

Ik heb de sheets bekeken en het ziet er gaaf uit.
De variabele feestdagen en de 4-standaard werktijden is helemaal super.
Ook de mogelijkheid de sheet zo direct helemaal ingevuld te kunnen mailen is erg plezierig.

Ik heb gemerkt dat de (vooraf geplande) vakantiedagen niet meer ingevuld kunnen worden op blad 2 en automatisch uit de werktijden worden verwijderd.
Heb je dat bewust gedaan?
Overal staat alles al ingevuld over alle jaren als ik 1 keer op de "Standaarduren-knop" druk. Is dat met een reden? Als ik iets heb ingevuld met overuren in de 175% of 200% categorie en ik druk daarna op "Standaarduren"dan blijven die uren staan. En de uren van de maand waarin ik werk kan ik niet meer wissen zoals voorheen. Als ik dus 3 weken afwezig ben moet ik alle niet-gemaakte uren handmatig wissen begrijp ik.

Groet, Bouke

Laatst bewerkt:
Dag Bouke,
Uiteindelijk zal ik je moeten teleurstellen, ik krijg die maandaguren aan 200% niet verwerkt in de code van Sylvester.
Stel je vraag (met bijgevoegd bestand) in een nieuw draadje, misschien kunnen de echte VBA-kenners je helpen.

1. Verlof, ATV, gewettigde afwezigheden.
Wat vooraf gepland is kan je weer ingeven op blad 2.
Wat niet vooraf gepland is kan je weer ingeven met de verlof-knop.
Ik had die mogelijkheid verwijderd, omdat ze te beperkt was, je kon alleen volledige dagen ingeven,
halve verlofdagen of enkele verlofuren konden niet ingegeven worden. Vandaar.

2. Dan je probleem met de standaarduren, wissen van uren e.d.
Het is de bedoeling dat alles in een strikte volgorde uitgevoerd wordt.
- Je begint met een lege maand.
- Met de knop "standaarduren" verschijnen de normale maanduren.
- Afwijkingen van de standaarduren moeten nu dag per dag, manueel ingevoerd worden.
- Niet-geplande verlofdagen kunnen ingebracht worden, de uren zullen dan verdwijnen.
- Op het einde van een maand:
- De urenstaat kan eventueel afgeprint worden.
- De urenstaat kan indien gewenst gemaild worden.
- Gebruik nu de knop "Opslaan" , de urenstaat wordt bewaard op een nieuw tabblad.
De urenstaat wordt dan leeg gemaakt, je stelt een nieuwe maand in en alles begint opnieuw.

Je bekijkt het hele zaakje maar eens, eenvoudige wijzigingen zijn altijd mogelijk.

Bekijk bijlage Urenreg. met ort1.xlsm

Hoi Wieter,

Weer terug in het land en gauw kijken... Zie dat je weer erg druk in de weer bent geweest.
Ik ga hem nu grondig bestuderen en uitproberen.
Maak je niet druk over die 200%-uren op de maandagochtend. Dat komt nu nog maar zeer zelden voor... Dat vul ik wel handmatig in.

Tot snel... en heel erg veel dank.

Bouke

Ben er al een paar avonden mee aan het proberen en het blijkt echt prima te werken.
Ik ben er erg mee in mijn nopjes.
Wordt vervolgd

Bouke

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan