• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Werkuren per maand

Status
Niet open voor verdere reacties.

gpiket7

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2008
Berichten
169
Is het in Excel mogelijk om automatisch het aantal werkuren per maand weer te geven.
Een werkdag heeft 9,50 uur, maar een maand heeft niet altijd hetzelfde aantal werkdagen.
 
Als Analisys toolpak geinstalleerd is kun je de formule:
=Netto.werkdagen(begindatum;einddatum) gebruiken

gr wim
 
Die tool heb ik geinstalleerd en die formule heb ik ook gebruikt om te rekenen van tussen liggende uren tussen 2 datums. Maar hoe kan ik dan met deze formule aangeven per maand?

Dit is mijn code voor de tussenliggende uren:

Code:
=(NETTO.WERKDAGEN(I11+J11|K11+L11|feestdagen)*(eindtijdstip-begintijdstip)*24-ALS(EN(ISFOUT(VERGELIJKEN(GEHEEL(I11+J11)|feestdagen|0))|WEEKDAG(I11+J11|2)<6)|ALS((I11+J11-GEHEEL(I11+J11))<=begintijdstip|0|ALS((I11+J11-GEHEEL(I11+J11))<=eindtijdstip|((I11+J11-GEHEEL(I11+J11))-begintijdstip)*24|(eindtijdstip-begintijdstip)*24)))-ALS(EN(ISFOUT(VERGELIJKEN(GEHEEL(K11+L11)|feestdagen|0))|WEEKDAG(K11+L11|2)<6)|ALS((K11+L11-GEHEEL(K11+L11))>=eindtijdstip|0|ALS((K11+L11-GEHEEL(K11+L11))>begintijdstip|(GEHEEL(K11+L11)+eindtijdstip-(K11+L11))*24|(eindtijdstip-begintijdstip)*24))|0))/24
 
Kun je een voorbeeldbestandje bijsluiten?

gr wim
 
Hierbij het voorbeeld bestand. In kolom L staat het aantal uren en in M het aantal minuten dat er uitval is geweest. Nu wil ik dat deze in kolom N aangeeft wat het aantal procent uitval is geweest van die maand, maar alleen tijdens werkdagen van 8:00 uur tot 17:30 uur.

Dus stel hij valt 9,5 uur uit dan is dat 22 (werkdagen in december) x 9,5 = 209 uur
100 / 209 x 9,5 = 4,55 %
 

Bijlagen

  • Voorbeeldje.xls
    68 KB · Weergaven: 146
Hallo Guido,

Wat bedoel je precies met aangeven van uren per maand?
Je kunt toch eenvoudig voor een maand de eerste en de laatste dag opgeven, inclusief een begintijdstip (dat is bij enkel een datum automatisch 0:00:00 en als je als einddatum de eerste dag opgeeft van de volgende maand krijg je ook het tijdstip laatste dag van de maand 24:00:00)?
Of denk ik dan te eenvoudig?
 
Hallo Guido,

Daarnaast nog even de opmerking: Hoe moet er gerekend worden als de begindatum in de ene maand ligt en de einddatum in een volgende? Moet dan het geheel gesplitst worden naar een percentage voor de ene maand en een percentage voor de andere maand?
 
Beste Thoralf,

Als de eindatum in een andere maand ligt dan moet deze het toch procent berekenen tot het eind van de vorige maand. De uitval wordt dan ook geregistreerd in een ander excel sheet die de percentage berekend van de volgende maand.

En volgens mij is die eenvoudige oplossing van je wel de juiste.
Ik moet gewoon ergens op mijn sheet een rij maken met 1-1-2009 t/m 31-1-2009 etc en dan daar dezelfde berekening op los laten...
 
Hallo Guido,

Ik ben even bezig geweest en kom voor N11 tot de volgende formule (nog wel even celeigenschappen op percentage zetten):
=L11/(NETTO.WERKDAGEN(DATUM(JAAR(H11);MAAND(H11);1);DATUM(JAAR(H11);MAAND(H11)+1;1)-1)*9,5)

Sorry was net even te snel: moet nog met 24 worden vermenigvuldigd omdat je met uren in de fractie-notatie werkt en niet met decimale uren.
Formule dus
=24*L11/(NETTO.WERKDAGEN(DATUM(JAAR(H11);MAAND(H11);1);DATUM(JAAR(H11);MAAND(H11)+1;1)-1)*9,5)

en dan nog even de feestdagentabvel toevoegen:
=L11*24/(NETTO.WERKDAGEN(DATUM(JAAR(H11);MAAND(H11);1);DATUM(JAAR(H11);MAAND(H11)+1;1)-1;feestdagen)*9,5)
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg weer bij die formule de melding dat deze niet klopt net als de vorige keer.
Zou je hem in een excel sheet kunnen zetten in vakje N11, dan kan ik de cel overnemen.

Weet niet wat het is, maar dat lijkt namelijk wel te werken.
 
Ga even in de formule van cel L11 staan en geef een enter en trek vervolgens door naar beneden. Doe dit eventueel ook even in cel N11.
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeldje-1.xls
    61 KB · Weergaven: 166
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan