Western Digital Media Player op Netwerk aansluiten ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Haarlemmer

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2012
Hallo,
Heb een Western Digital TV Live Hub aangeschaft, maar slaag er nog niet in om deze op mijn netwerk aan te sluiten.
Ik heb een laptop met Win 7 en een XS4all internet aansluiting met modem FritzBox 7340.
De Mediaplayer heb ik middels een netwerkkabel op het modem aangesloten.
Bij de Network setup in de Media Player worden de volgende dingen gevraagd:
IP : dit heb ik volgens de info van de speler korrekt ingevuld.
Subnet mask: staat standaard op 255.255.0.0, zou ook korrekt moeten zijn.
Gateway: volgens XS4all.nl het IP adres van het modem.
DNS: hier zit het probleem. Heb via internet een paar mogelijkheden gevonden maar ze werken geen van allen, krijg steeds de mededeling dat dit niet korrekt is.

Hoop dat iemand mij verder kan helpen hiermee, waarvoor alvast dank.

Klopt m.i. geen fluit van: In een bestaand thuisnetwerk moet het toe te voegen apparaat aangepast worden aan welke ip-reeks er gebruikt wordt en welk subnetmasker en welke standaardgateway er van toepassing is.

Vlgs deze Fritzbox handleiding krijg je standaard een 192.168.178.x thuisnetwerk, met subnetmasker 255.255.255.0 en standaardgateway 192.168.178.1
Zou dus betekenen dat je m.i. de live hub ip-adres 192.168.178.253 geeft, subnetmasker 255.255.255.0 en standaardgateway 192.168.178.1

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dank je zover Tijs, wil dit graag proberen, maar wat vul ik nu in bij DNS ?

Laatst bewerkt door een moderator:
Je zou de publieke DNS-servers van Google kunnen opgeven:
Als eerste DNS-server: 8.8.8.8
Als tweede (backup) DNS-server: 8.8.4.4

Tijs.

Helaas, deze tip kreeg ik al eerder en heb ik zojuist geprobeerd, lukt ook niet....

En wat lukt niet? Vertel ook eens welke ip-instellingen nu actief zijn op je normale thuispc:
Snelkoppeling maken naar: cmd /k ipconfig /all > ipinfo.txt & notepad.exe ipinfo.txt
Dubbelklikken op de snelkoppeling en de relevante informatie uit Kladblok plakken in je volgende posting.

Tijs.

Goedemorgen Tijs,
Het aansluiten van de Media Player op het netwerk zodat ik er mee kan werken is hetgeen wat niet lukt, had ik duidelijker moeten vermelden.
Wil je mij even uitleggen hoe ik deze snelkoppeling maak, ben geen echte kenner en heb geen idee.....(Windows 7)

Die snelkoppeling is simpel te maken:
a. Zorg ervoor dat je een vrij stuk van je bureaublad in beeld hebt op je computer (schuif of minimaliseer wat actieve programma's indien nodig).
b. Rechtsklik op het vrije stuk van het bureaublad en kies Nieuw -> Snelkoppeling
Vul in als opdrachtregel (of plak): cmd /k ipconfig /all > ipinfo.txt & notepad.exe ipinfo.txt
Er wordt daarna ook nog gevraagd hoe die snelkoppeling moet heten. Het maakt niet uit wat je daar schrijft, maar als naam zou bijv. IPINFO in aanmerking komen.
c. Dubbelklik op de nieuwe snelkoppeling, en kladblok zou moeten openen met de informatie.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Die snelkoppeling is simpel te maken:
a. Zorg ervoor dat je een vrij stuk van je bureaublad in beeld hebt op je computer (schuif of minimaliseer wat actieve programma's indien nodig).
b. Rechtsklik op het vrije stuk van het bureaublad en kies Nieuw -> Snelkoppeling
Vul in als opdrachtregel (of plak): cmd /k ipconfig /all > ipinfo.txt & notepad.exe ipinfo.txt
Er wordt daarna ook nog gevraagd hoe die snelkoppeling moet heten. Het maakt niet uit wat je daar schrijft, maar als naam zou bijv. IPINFO in aanmerking komen.
c. Dubbelklik op de nieuwe snelkoppeling, en kladblok zou moeten openen met de informatie.

Tijs, instructie is duidelijk, als ik jouw opdrachtregel erin plak en de snelkoppeling open krijg ik: kan het bestand ipinfo.txt niet vinden. En een leeg kladblok met "toegang geweigerd".......

Rob.

Ok, doe het dan zo: Rechtsklik op de snelkoppeling en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
Natuurlijk op de dan komende vraag melden dat het akkoord is.

Tijs.

Gelukt, weet niet meer het programma waarmee je info als deze mooi in de post kan plakken, probeer het zo:

Windows IP-configuratie

Hostnaam . . . . . . . . . . . . : Walkeuter-THINK
Primair DNS-achtervoegsel . . . . :
Knooppunttype . . . . . . . . . . : hybride
IP-routering ingeschakeld . . . . : nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : fritz.box

Draadloos LAN-adapter voor Draadloze netwerkverbinding 2:

Mediumstatus. . . . . . . . . . . : medium ontkoppeld
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft Virtual WiFi Miniport Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 38-59-F9-E4-65-13
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld : ja

Draadloos LAN-adapter voor Draadloze netwerkverbinding:

Beschrijving. . . . . . . . . . . : 1x1 11b/g/n Wireless LAN PCI Express Half Mini Card Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 38-59-F9-E4-65-13

Ethernet-adapter voor LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: fritz.box
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : E8-9A-8F-DD-5C-CF
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::988d:1809:5bf3:e7ad%11(voorkeur)
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.178.21(voorkeur)
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease verkregen . . . . . . . . . : zondag 1 april 2012 10:04:35
Lease verlopen. . . . . . . . . . : woensdag 11 april 2012 10:04:34
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.178.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.178.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 250124943
DHCPv6-client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-16-25-61-B6-E8-9A-8F-DD-5C-CF
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.178.1
NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld

Tunnel-adapter voor LAN-verbinding* 9:

Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft 6to4 Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : nee

Tunnel-adapter voor isatap.fritz.box:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: fritz.box
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #4

Tunnel-adapter voor Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Beschrijving. . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
IPv6-adres. . . . . . . . . . . . : 2001:0:5ef5:79fb:1048:d68:3f57:4dea(voorkeur)
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::1048:d68:3f57:4dea%19(voorkeur)
Standaardgateway. . . . . . . . . : ::
NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : uitgeschakeld

Hoop dat je er iets mee kan....

Rob.

Hieruit is af te leiden dat je op het aan te sluiten apparaat (WD Player) het volgende ingesteld zou moeten worden:
ip-adres: 192.168.178.253
subnetmasker: 255.255.255.0
standaardgateway: 192.168.178.1
DNS-server: 192.168.178.1

Zoals je merkt is dat (afgezien van DNS-servers, die overigens met 8.8.8.8 en 8.8.4.4 óók zou moeten werken) het precies dezelfde in te stellen informatie is als dat ik eerder gaf...

Overigens zou je (als het apparaat bedraad verbonden is met je router en je op pagina 70 van de handleiding gewoon Automatic kiest) helemaal niets handmatig moeten hoeven instellen.

Handleiding: hier
Nu is de vraag welke informatie uit de handleiding van toepassing is. Dat is afhankelijk van of je het apparaat draadloos of bedraad gebruikt.
Indien draadloos: Vanaf pagina 72
Indien bedraad: Vanaf pagina 69

Tijs.

Helaas, nog geen verbinding.
Hier even de reacties van de WD Player:
Als ik Automatic kies krijg ik: Unable to obtain an IP address. The WD TV has limited or no network connectivity.
Als ik de door jou gegeven informatie in de WD Player ingeef en daarna bij Check connection kijk zie ik: "IP address" met groen vinkje erachter, "DNS" met rood kruisje erachter en "Internet connection" met rood kruisje erachter. Na korte tijd verschijnt hieronder: Incorrect DNS server address. Please check your network setting and try again.
Heb de kabel aan beide kanten nog even gecheckt, moet ok zijn. In de FritzBox kan hij alleen maar in LAN2(in LAN1 zit de internetkabel), in de Player zit hij m.i. goed, ik zie een lampje knipperen bij de stekker.

Hoop dat je hier nog iets uit op kunt maken....

Rob.

Ik zou toch vermoeden dat er dan wat mis is met het bedrade netwerk. Ik zie dat je pc ook bedraad is aangesloten. Kun je niet (tijdelijk) even de netwerkkabel van de WD TV in de aansluiting stoppen die jij nu voor je pc gebruikt en dan kijken of met "Automatic" wél een ip-adres verkregen wordt op de WD TV?
Eventueel doe je het (radicaal) zelfs zo dat je je eigen netwerkkabel (zónder omprikken in de router) in de WD TV stopt, want dan sluit je ook de kabel als mogelijke bron van het probleem uit.

Het moet echt zoiets zijn, als ik je verhaal van zojuist interpreteer...

Tijs.

Ik heb beide stekkers in het modem omgewisseld, dus WD stekker in aansluiting die ik gebruik voor PC en omgekeerd: op Automatic gedrukt en meteen verbinding !
Maar ja, geen internet meer zodat ik ze heb terug moeten zetten om jou te kunnen beantwoorden...
Moet/kan er iets met het modem worden gedaan zodat LAN2 aansluiting ook werkt ?
Met m'n beide Netwerkkabels kan/wil ik verder niets doen, want die heb ik allemaal keurig in gootjes weggewerkt...

Rob.

Ik ken de setup van je Fritzbox niet [ik neem aan dat je die van xs4all hebt (of evt. een andere provider)]
Wat je in ieder geval kunt doen is een 4 poorts of 5 poorts switch aanschaffen (ong. 20 euro) en die tussen de werkende LAN-poort en de 2 apparaten (WD + PC) zetten. Natuurlijk heb je dan 1 extra netwerkkabel nodig, dus als je die niet hebt, tegelijk even aanschaffen.

Natuurlijk kun je ook het project even stilleggen en contact zoeken met je provider (xs4all?) en daar vragen hoe je LAN2 van de Fritzbox zou kunnen gebruiken voor lokaal (thuis-)netwerkverkeer.

Tijs.

Ha Tijs,

Heel toevallig had ik jouw tweede suggestie (stilleggen) inmiddels uitgevoerd. Ik zag namelijk in de gegevens van mijn FritzBox via internet wel degelijk de WD staan. De vaak uitstekende helpdesk van XS4all heeft me met een kleine omzetting op weg geholpen. Verbinding is o.k., apparaat is nu bezig met updaten firmware. Moet nu verder kijken hoe het werkt, maar daar kom ik meestal wel uit.

Ik dank je heel hartelijk voor je hulp en tijd en wens je nog een fijne zondag toe !

Groet, Rob.

Fijn dat het geholpen heeft.

Graag nog deze vraag op opgelost zetten: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

@haarlemmer,
Alle onnodige quotes verwijderd. Gebruik de quote alleen om iets te verduidelijken. Zo houden we de topic schoon en overzichtelijk.
Jackall

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan