Wie durft...????

Status
Niet open voor verdere reacties.

dirkdrent

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2006
Berichten
382
Wie durft met mij een dartscoremanager db in access op te zetten die en de gegevens van de speler opslaat (zoals b.v. het gemiddelde aantal punten per pijl. het aantal 140, het aantal checkouts enz.) en elke keer opnieuw kan beginnen met 501. Tevens moet je tegen elkaar kunnen spelen. Wie durft en heeft er zin in om dit samen met mij op te zetten ms access.

Dit is een uitdaging die ik ben aan gegaan met mijn vader omdat hij zegt dat dit niet mogelijk is in access, terwijl ik denk dat het wel mogelijk is. Hij heeft zijn dart programma geheel geschreven in visual basic ik ben er van overtuigd dat het bijhouden van de statistiek ook mogelijk is in access omdat de scores die worden ingevuldt ook in db kunnen worden opgeslagen. Wie helpt mij deze db op te zetten om te bewijzen dat dit wel mogelijk is in access....

Dacht zelf aan de volgende tabellen...

a) tabel waarin je de spelers kunt invoeren
b) tabel die de scores bij houdt
c) tabel die verteld wie de winnaar en/of verliezer is
d) tabel waarin je aangeeft of het tellen vanaf 501 of vanaf 701 moet gebeuren etc.

Wie o wie wil dit project met mij ontwerpen???? Alle hulp is welkom ben niet een ster in access als het op berekeningen aan komt.

Groetjes Dirk
 
hier even een basis opzetje (Quick En Dirty)

Dan iets van een plaatje van een Bord er bij dat zo de scores bijgehouden worden dmv op het bord te klikken.

Is dat een idee ?
 
Mooi, zRowix dan gaan we in de actie. Ik heb er zin in.Iedereen met goede ideeën of inbreng in welke vorm dan ook is toe gelaten.

Ik vind het een goed plan om het aan te klikken op een dartbord als dit mogelijk is. Kunnen 2 varianten maken een met aan klikken en een waar je de waardes kunt in toetsen (voor degene die niet zo goed met de muis over weg kunnen haha) of wat ook kan b.v. knoppen met de standaard scores erop b.v. knop met 26, knop met 60, knop met 100 enz. Hoe gaan we dit technisch aan pakken en wat moet ik doen? Ik kan het dartprog. van mijn vader dat in vb is gemaakt wel even mailen? Heb jij mijn andere mail nog gekregen met over het verzenden van de e-mail met bijlage. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groetjes Dick
 
zeg maar tegen je vader dat alles wat in visual basic kan, ook kan in access, gezien het feit dat met access alles kan (!)

...alleen wel veel programmeren natuurlijk. En ik ga er van uit dat papa VB 6.0 bedoelt en niet .NET.
 
was hem ff vergeten te plaatsen
 

Bijlagen

  • Darts.zip
    31,9 KB · Weergaven: 141
zeg maar tegen je vader dat alles wat in visual basic kan, ook kan in access, gezien het feit dat met access alles kan (!)

...alleen wel veel programmeren natuurlijk. En ik ga er van uit dat papa VB 6.0 bedoelt en niet .NET.

volledig mee eens
 
Hoe gaan we het voorbeeld verder uitwerken... In de bijlage zie je het dart prog. van Pa.
 

Bijlagen

  • dartenoef.zip
    45,1 KB · Weergaven: 135
heb er ff mee zitten spelen.

En ik heb een paar vraagjes:

  1. Moet het er in accces ook zo uit zien ?
  2. Checkouts moet toch altijd dubbel zijn ? (Ik kan namelijk op 1 komen)
  3. Moet het niet zo zijn dat hij zelf bepaald hoeveel darts er gegooid zijn ?
  4. En is een mogelijke Checkout niet mooi om te laten zien ?
 
1. Moet het er in access net zo uitzien?
Het zou mooi zijn als het in access er ook zo zou uit zien. Het formulier kan in ruwe versie ik kan dit verder wel aanpassen. Ik heb zo goed mogelijk geprobeerd te antwoorden op jouw vragen zie onderstaand.

2. Checkouts:
Checkouts zijn inderdaad dubbels, dus op 1 uit komen zou niet mogen foutje van pa dus.

3. Moet het niet zo zijn dat hij zelf bepaald hoeveel darts er gegooid zijn ?
Dit moet je inderdaad zelf in toetsen omdat de computer niet weet met hoeveel darts de openstaande waarde is uitgegooid.

Als ik b.v. 60 punten over heb dan kan ik dit met 2 pijlen uitgooien (1x single 20, 1x dubbel 20 = 60 punten) maar ik kan de 60 punten ook met 3 pijlen uitgooien (1x single 20, 1x single 20, 1 dubbel 10 = 60 punten). Het programma kan niet weten met hoeveel pijlen 60 punten is uitgegooid. Vandaar dat je invoert met hoeveel pijlen er gecheckt is.

Het mooiste is en ik denk dat dit wel mogelijk is dat je bij elke pijl die je op een dubbel hebt gegooid dit in kunt voeren. In het programma van pa kun je alleen het mogelijke aantal darts invoeren wanneer je daadwerkelijk hebt uitgegooid.

B.v. wanneer je 127 punten over hebt kun je dit uitgooien. Als ik deze niet uit gooi maar ik gooi wel de eerste pijl in de tripple 19 (57 pt) de tweede pijl in de tripple 18 (54 pt) en ik mis de laatste pijl op dubbel 8. Dan heb ik dus met 1 pijl een kans gehad op een dubbel.

Er zou dus een message box moeten verschijnen die aangeeft "Heeft u pijlen gehad om een dubbel te gooien, zo ja, hoeveel dan" vanuit het voorbeeld met de 127 punten zou ik hier dus 1 in moeten vullen (omdat ik 1 kans heb gehad op het gooien van een dubbel). Van hieruit kun in de statistiek zien hoeveel pijlen je op een dubbel hebt gegooid en hoeveel hiervan raak waren. Uitgaande van het voorbeeld heb ik dus 1 pijl gegooid op een dubbel, waarvan 0 pijlen raak. Dus mijn check percentage is 0% raak. Wanneer ik b.v. in de 2e leg wel b.v. wel met een pijl dubbel 16 gooi. Dan is mijn check percentage 50 procent want de statistiek geeft weer totaal aantal darts gegooid op een dubbel zijn 2, hiervan was 1 raak.

4. Mogelijke Checkout laten zien ?
Het is natuurlijk mooi als de computer laat zien welke mogelijke checkouts er zijn.
bijvoorbeeld wanneer een speler 127 punten over heeft computer aangeeft in een tekstbox.
mogelijkheid 1: Tripple 19, Tripple 18, Dubbel 8
mogelijkheid 2: Tripple 20, Tripple 17, Dubbel 8
Mogelijkheid 3: Tripple 20, Single 17, Bullseye

Om de mogelijkheden voor een checkout te laten zien zal wel lastig zijn gezien het aantal mogelijkheden wat er per beurt mogelijk is. Ik kan wel een overzicht maken van de meest voorkomende mogelijke uitworpen?
 
met de ruwe versie die ik gepost heb hou je precies bij wat je gegooit hebt alleen moeten we er nog sets en legs bij zetten het is ook nog een vereiste (denk ik)dat je kunt aangeven of een pijl mis was en vanaf de 50 kijken of een uitgooi mogelijk is en zoja dat wanneer er gemist wordt het checkout percentage beinvloed wordt.

Ik ben bezig met een dartboard om te kijken of je kunt bepalen wat er gegooid is door te klikken op een board zelf.
 
Bedoel je de ruwe versie van gisteren?

Het is inderdaad handig dat je kunt aangeven hoeveel sets je wilt spelen en het aantal legs... of door het aantal zelf in te vullen of door dit vast te leggen en aan te vinken via bulletjes. b.v. best of 3, 5, 7, 9,12,15,18,21,30. sets (legs)

Het checkout percentage wordt beinvloedt omdat je vanaf 170 al uit kan gooien met uitzondering van (169, 168, 166, 165, 162, 159). Dus wanneer je vanaf 170 kunt aangeven als je een mogelijkheid op een dubbel dat je aangeeft met hoeveel pijlen je hierop hebt gegooid. Uiteraard wordt hierdoor het totale checkout percentage beinvloedt over de totaal aantal legs (sets) die gespeeld zijn. Dit is toch wat je bedoelde met aangeven of een pijl mis was en vanaf de 50 kijken of een uitgooi mogelijk is en zoja dat wanneer er gemist wordt het checkout percentage beinvloed wordt???

Ben benieuwd naar het dartbord het is wel een leuke manier van invullen toch is het ook handig om het handmatig in te vullen.
 
zoiets zou je kunnen doen met het dartboard (grafisch)
 

Bijlagen

  • db7.zip
    95,7 KB · Weergaven: 124
Ziet er goed uit ik had... ik heb deze aangepast en een foto van een dartbord achter gezet dat ziet er strak uit. Maar bestand was te groot om als bijlage te versturen 330 kb.
 
Waarom wil je hem niet in excel hebben?
Hier kun je handmatig de getallen invoeren dit is makkelijker en overzichtelijker als op een bord.
 
Laatst bewerkt:
Er is niet gekozen voor excel om dat excel een applicatie is. Het is mooi als je het dart programma als standalone kan gebruiken. Echter wanneer jij een voorbeeld hebt in excel kunnen we dit altijd bekijken?
 
Er is niet gekozen voor excel om dat excel een applicatie is. Het is mooi als je het dart programma als standalone kan gebruiken. Echter wanneer jij een voorbeeld hebt in excel kunnen we dit altijd bekijken?


een accessdatabase krijg je ook niet zonder hulp van access of de runtime aan de gang, dat lijkt me niet de reden. Sterker nog, in excel zou je hetzelfde als in access kunnen maken, alleen je tabellen worden dan een ander verhaal. Niet dat ik het zou kunnen maar technisch gezien is dit gewoon mogelijk.
 
Klopt in excel zijn ook al deze dingen mogelijk omdat het voornamelijk om getallen gaat. De tabellen zijn inderdaad de hoofdreden en ik vind de layout van access mooier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan