Wie heeft ervaringen met Linux Peppermint en Docky?

• Onderwerp starter Onderwerp starter LWM
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Op mijn desktop werk ik met Linux Mint 14. Op mijn laptop heb ik de lichtgewicht Ubuntu/Mint fork Peppermint 64bit geïnstalleerd om eens uit te proberen. Het werkt inderdaad heel prettig. Wie heeft ook ervaring met Peppermint en misschien tips? Het enige dat niet goed werkt is Docky (laatste versie 2.1.4-1). Ik heb het eerst via Softwarebeheer geïnstalleerd en later ook via de terminal volgens een instructie van internet, maar met hetzelfde resultaat. De 'Algemene opties' kan ik wel instellen (op mijn voorkeur 'transparant'), maar de 'Dock-instellingen' niet want die zijn niet actief ('intelligent verbergen' kan dus niet). Ook 'Zoom' is niet actief. Ik heb Docky nu als statische icoontjes (werken wel) maar dat is niet fraai.

Docky, is dat niet de taakbalk? Die kan je instellen door rechtermuisknop erop. (zelf gebruik ik geen Mint 14, dus kan ik je niet zo helpen, maar ik ga zoeken).

Alvast dank. Ik krijg nu na het opstarten van de laptop een keurige melding dat een aantal functies van Docky niet zijn ingeschakeld. Maar hoe je dat dan moet verhelpen staat er niet bij.

Wordt er gemeld welke functies zijn ingeschakeld?

Als ik Docky opstart verschijnt (en verdwijnt weer) de volgende melding: 'Docky vereist compositie om correct te kunnen werken. Een aantal opties zijn uitgeschakeld en thema's/animaties kunnen er onjuist uitzien'.
Klik ik op de icoon van Docky dan krijg ik een instelscherm met 'Algemene opties' en 'Dockinstellingen'.
'Algemene opties' is actief. Je kunt daarin 'Start op login' en het 'Thema' instellen.
'Dockinstellingen' is lichtgrijs en dus niet actief. Daarin kun je 'Intelligent verbergen' activeren waarbij Docky alleen verschijnt als je met de cursor naar onder in je scherm gaat, maar dat kan nu dus niet. 'Pictogramgrootte' werkt wel, 'Zoom' weer niet.
Nergens is er een melding over wat er ontbreekt of mis is. Op mijn desktop met Mint 14 werkt Docky prima en deed dat ook op mijn laptop met Ubuntu en Mint 13 en 14. Heb gisteren ook een bericht hierover op de Engelstalige Docky community gezet, maar nog geen reactie.

Laatst bewerkt:
Ik denk eigenlijk dat dit een bug is... Heb je wel alle drivers goed geïnstalleerd (videokaart etc.)?

Alles werkt verder perfect, ook grafisch. Ik denk eerder dat Peppermint zo'n lichtgewicht versie is omdat er zaken in ontbreken. De hele download is maar een paar honderd MB. Gisteren getracht om de Linux Unified Driver van Samsung te installeren voor mijn printer. Dat ging op zich goed, maar toch werkte het niet omdat er andere software ontbreekt (zag zulke meldingen in de terminal voorbij komen). Wellicht kan een 'deskundige' zulke tekortkomingen eenvoudig oplossen, maar voor mij is dat geen optie. Jammer, want Peppermint op zich bevalt me wel.

Tsja, printers werken niet altijd met Linux. Heb je wel de Linux versie gedownload (ik vraag het maar)? Zelf heb ik 2 HP printers en die werken standaard al met Linux (12.04 en 12.10, 13.04 nog niet geprobeerd). Weet je dus zeker dat hij niet standaard werkt? En kan je een link geven naar de pagina waar je de driver hebt gedownload? Misschien kan ik daar nog wel wat dingen vinden die uitkomst kunnen geven.

Printers (en niet te vergeten scanners) is inderdaad het zwakke punt van Linux. Epson en HP geven zelden een probleem en werken vaak al met de standaard apps van Ubuntu. Mijn oude HP 600 Deskjet: aansluiten en meteen draaien; ook mijn oude IBM-scanner werkte meteen met Ubuntu. Canon is en blijft een drama en Samsung heeft het opgelost met de Linux Unified Printer Driver. Ik heb dat al x-malen geïnstalleerd op diverse Linux pc's en laptops. Geen probleem, hoogstens wat omslachtig. Maar in Peppermint ontbreken enkele noodzakelijk progjes zoals SANE en Cups (die ik zelf nog wel kon installeren), maar dan miste er nog iets volgens de terminal. Het light gaat ten koste van de functionaliteit. Ook het uitblijven van enige reactie van de 'Peppermintclub' is voor mij een reden om Peppermint nog maar even in de ijskast te zetten tot het wat meer bekendheid geniet. Wel jammer want het sprak mij wel aan. Daarvoor had ik de Mint light versie Xfce op de laptop, maar ik las vandaag dat de ondersteuning stopt omdat nog geen 4% van de Mint-gebruikers het gebruikt. Ik heb daarom vanavond Mint 14.1 64bit Cinnamon op de laptop gezet en dat draait perfect.
In ieder geval dank voor je inzet en hulp.

Mag ik je dan aanraden eens Linux Mint 13 LMDE met Cinnamon desktop te installeren? Dat is de LTS versie van Linux Mint en die heb ik een half jaar vol plezier gebruikt (totdat ik na een mislukte poging een backup van mijn hdd te maken mijn harde schijf leegde, waarna ik andere versies ben gaan gebruiken).
Daarnaast wil ik je hartelijk danken voor die informatie over printers in Linux! Zeker handige informatie mocht ik ergens een keer een printer willen installeren!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan