• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

wie helpt me aan de excel formule?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronspeld

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2001
F G H

mei diverse 10.50
mei envelop 3.00
mei brief 9.10
mei diverse 48.00
mei brief 5.50
juni envelop 12.50
juni brief 82.00
juni brief 9.50
juni envelop 22.50
juni brief 42.00
juni diverse 4.50
juni diverse 6.00

enz
enz

Wat ik wil is het volgende:

Een overzicht per maand waarin de omzet van diverse, enveloppe en brief bij elkaar opgeteld worden.

Er moet dus aan 2 voorwaardes voldaan worden: en de maand en het artikel moeten de bedragen bij elkaar worden opgeteld.
ik heb excel 2000 nederlandse versi

D'r zal vast wel een mooie formule te bedenken zijn. Al betwijfel ik of je een COUNTIF() - sorry ik werk altijd met de Engelstalige versie over 2 kolommen kunt laten selecteren.

Ik zou zelf de bedragen in 3 verschillende kolommen zetten voor de verschillende categorien. Zou je zelfs nog automatisch kunnen laten vullen op basis van de omschrijving. Dan kun je per categorie tellen en eventueel een COUNTIF() voor de maand-selectie toevoegen.

Met een draaitabel heb je direct alle totalen. In het bijgevoegd documentje staan twee voorbeelden:

Bijlagen

Hoi Ronspeld,

Zet in veld A3 de formule:

A3: =tekst($A$1;"mmmm")
B3: Enveloppe
C3: =Somproduct(($F$10:$F$999=A3)*($G$10:$G$999=B3)*($H$10:$H$999))

Vul bij A1 de datum in van de maand die je wil onderzoeken, bij C3 volgt de optelling voor de betreffende maand.
De formules A3:C3 kopieren naar beneden en je kunt een overzicht maken van alle producten.

Jeroen

bedankt zeedijk, maar niet juist

Bedankt voor je indrukwekkende formule, maar bij mij werkt het helaas niet.

hij geeft in de kolommen A3, B3 en C3 het volgende:

#NAME? enveloppe #NAME?

Hoi Ronspeld,

Weet je zeker dat je een Nederlandstalige versie van Excel hebt?!?

De foutmelding #NAME? hoort bij een engelstalige versie.

Tekst=Text
Somproduct=Sumproduct

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan