• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wie kan me deze form uitleggen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

claudine algoet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Ik ben een cursus exel aan het volgen maar ik geraak er niet aan uit en blijf wat steken in het onderwerp "zoekfuncties"
Wie kan me bijvoorbeeld de formule hieronder op een klare manier uitleggen ?

=VERT.ZOEKEN(C10;C18: D635;2;0)

Gebruik anders de HELP-functie van Excel, daar staat alles klaar en duidelijk (mét bijpassend voorbeeld) uitgelegd.

=VERT.ZOEKEN(C10;C18: D635;2;0)

Om jouw functie te gebruiken...

Je hebt een tabel, gaande van C18 tem. D635.

Je gaat de waarde die in de cel C10 staat gaan opzoeken in de éérste kolom van je opzoektabel. Je gaat dus in de kolom C18:C635 gaan zoeken.

Als hij de waarde vindt in de kolom zal hij vanuit de 2de kolom (vandaar die '2) van de tabel op de rij waar de gevonden opzoekwaarde staat een waarde terugsturen.

De 0 duidt op het feit dat je een exacte waarde opzoekt. Indien Excel de opzoekwaarde niet vindt in de eerste kolom zal hij een #N/B fout geven. Je kan hier ook 1 invullen. Dan zoekt Excel op een benaderende wijze. Indien hij de exacte opzoekwaarde niet vindt, zal hij de dichtsbijzijnde waarde (naar beneden toe) nemen als resultaat. Zorg er in dat geval zeker voor dat je tabel oplopend gesorteerd is volgens die eerste kolom.

Hopelijk is het wat duidelijker nu.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan