• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

wie kan mij de formule eens uitleggen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Moet het nog eens bekijken verder nog geen tijd gehad

Heb even gekijken en heb een langer formule gemaakt maar die werkt enkel met de gegeven die je ziet op het scherm.
Doet geen enkel berekening in de achter grond. Gaat enkel naar of van een bepaalde datum het weeknr even of on even is.
Ik werk met een en functie die nagaat of het weeknr van een bepaalde datum en week niet verschuiven even is en in het andere geval oneven.
En functie is even waar = even weeknrs
En functie is onven = oneven weeknrs
de formule
EN($Y$7<>"Voltijds";OF(TEKST(B5;"[$-813]DDDD")=$X$8;TEKST(B5;"[$-813]DDDD")=$Y$8;EN(IS.EVEN(ISO.WEEKNUMMER(B5));TEKST(B5;"[$-813]DDDD")=$Z$8;IS.EVEN(VERT.ZOEKEN($AA$8;Datablad!$G$17:$H$18;2;ONWAAR)));EN(IS.ONEVEN(ISO.WEEKNUMMER(B5));TEKST(B5;"[$-813]DDDD")=$Z$8;IS.ONEVEN(VERT.ZOEKEN($AA$8;Datablad!$G$17:$H$18;2;ONWAAR)))))

Programma voor de werking in bijlage.
Graag jullie mening over
heb ze stap voor stap opgebouwd

Bijlagen

Dat loop in de meeste gevallen ook lekker en is in principe hetzelfde zoals ik doe, logisch want het resultaat is dan ook hetzelfde.
In die derde tak, die woensdag, die zou je buiten de haakjes kunnen brengen omdat die in de 2 subtakken ook telkens voorkomt.
Het gebruik van ISO.Weeknummer daarentegen, die levert zo 1 keer in de 5-6 jaar een probleem op. Neem bijv. 2026 (en 32,37,43), de laatste iso.weeknummer is daar 53, dus oneven, en de daaropvolgende week is week 1 = 2 oneven weken na elkaar en je gaat de mist in. Nu kan je zeggen 2026 dat is binnen 3 jaar, wie zijn hoofd zal er dan pijn doen ... . Ik heb het niet uitgetest, maar ik gok dat je van '27 tot '32 en van '38 tot '43 dus uit de pas bent met mijn formule.

Laatst bewerkt:
Snap uw probleem niet dat er 53 weken zijn 2026. ja in 2027 staat het verkeerd. Daarvoor is die week verschuiving bedoelt om de weken terug goed te zetten
waar zou je dan die woensdag zetten? Buiten welke haken? Gaan die 2 en structuren dan nog wel werken? Want de ene en is voor even en de andere oneven

Laatst bewerkt:
=EN($Y$7<>"Voltijds";OF(TEKST(B5;"[$-813]DDDD")=$X$8;TEKST(B5;"[$-813]DDDD")=$Y$8;en(TEKST(B5;"[$-813]DDDD")=$Z$8;of(EN(....
beetje lastig al die haakjes tellen

Nou ja, in '26 is er geen probleem, het is enkel na de overgang van 26 naar 27, dat je uit de pas loopt, omdat er dan 2 oneven weken na elkaar volgen, en dus ben je gans 27 (tot en met 32) verkeerd ofwel moet je die jaren de "verschuiving" eventjes omdraaien en dan is er geen probleem meer zeker.

maar gaan die 2 laatste en functies dan nog wel correct werken

tuurlijk, maar waarom die moeilijk weg met is.even en oneven, tel gewoon bij je weeknummer het resultaat van je vert.zoeken (waarde is 0 of 1), bepaal of die even is en klaar is kees.

de groene vo is nu het deel met de is even en oneven vereenvoudigd volgens cow18 zijn post
Had heet eerst niet 100% wat cow18 schreef en kleurde alle gekozen dagen. Had niet gezien dat ik moest controleren op even.
Maar was ook al aan het denken dit laatste deel moet toch eenvoudiger kunnen en zie daar

Bijlagen

Laatst bewerkt:
het probleem met VO met veel cellen (dit is eerder klein) en voor excel lastiger formules, zoals kijken of een bepaalde dag een "vlaamse" woensdag is, is dat het geheel snel het bestand zou durven vertragen/belasten.
Dus eigenlijk is er niets mis met jouw formule, jij begrijpt hem goed, dus laat hem maar staan, maar voor excel is het een grotere boterham.

Hebt je het over de tekst functie. Deze wijzig ik nooit meer of ben terug naar af. Als het ooit iemand op de pc van werk wilt gebruiken. Staan slecht geïnstalleerd kwa taal en keyboard.
Hierdoor crash van mijn programma. Iets niet correct kwa taal van de dagen en crash.
Maar thx caw18 weer wat bij geleerd
Sommige zoeken het soms veel te ver. Met gezond boeren verstand zeggen we in Belg en je komt soms veel verder dan deze die ingenieur zijn.
Maar ga ok’ de vba nog eens aan pakken.
Misschien zelf terug van 0 beginnen maar dat zal de tijd en goesting uit maken of het er van komt van af 0
Thx aan de meedenkers

ik ben een ingenieur:o

Cow18 je moet je zeker niet minder waardig voelen. In alle functies of lagen van de bevolking zitten goede en minder goed.
Maar ik ga altijd uitgang het goede in de mens soms te veel.
Maar jij hoort thuis in de groep van de goede personen.
En nogmaals thx voor de hulp op en ook de andere

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan