Wie kan mij helpen in de goede richting ?.

Status
Niet open voor verdere reacties.

RonaldGB

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2009
Hallo.
Ik wil graag met calc een rekenblad maken voor mijn lijstenmakerij.
nu is zo'n rekenblad niet het probleem.
Doormiddel van de meter prijzen of de vierkante meter prijzen te plakken in cellen rekent hij netjes alles uit.
Maar ik zou dit graag wat makkelijker willen hebben doormiddel van een database.

En daar komt mijn probleem.
1. Hoe maak ik een database. met daarin lijst nr en meterprijs.
2. Hoe koppel ik die aan calc zodat als ik b.v. een lijst nr invoer er automatisch de bijbehorende meter prijs in een andere cel verschijnt.

wie zou me dit stap voor stap uit kunnen leggen.
ben al een week aan het knoeien en ik snap d'r werkelijk helemaal niks van.:shocked:

alvast bedankt.

Dag Ronald,

Vermoedelijk gaat het wel in Calc. Vroeger heb ik iets gelijkaardigs gedaan in MS Office, in Excel. Maar in de praktijk bleek Access meer geschikt. Vrij vertaald : zou je niet meer succes krijgen met database ? Met een Macro kun je heel erg ver komen.

Groetjes en veel succes

IvoHs

Bedoel ik..

He Ivo..
Dat bedoel ik... er moet toch een manier zijn om alle gegevens in 1 of meerdere databases te zetten, die dan weer worden aangeroepen in calc.

Zodat ik als ik in cel A1. de benodigde aantal centimeters invoer.
En ik in cel B1 de lijst nr selecteer uit een keuze menu.
Er in cel C1 automatish de prijs verschijnt.?

Moet toch mogelijk zijn ?.

Probleem is , ik heb zitten stoeien met openoffice base. en heb daar geen kaas van gegeten.
laat staan van makro,s en hoe al deze gegevens te koppelen aan een cel in calc.

Heb een stap voor stap uitleg nodig.

heb ook al gegoogled op tutorials, handleidingen en dergelijke zonder succes.
Als je mij kunt helpen en daar de tijd voor hebt natuurlijk. zou je zeer dankbaar zijn:d

groetjes Ronald

Lijstenmaker

Heb een voorbeeld gemaakt, zie bijlage, misschien is het wat je bedoeld

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie en voorbeelden.
Ik heb het volgende kunnen maken.
ik geef alle afmetingen in, en hij rekent precies uit hoeveel cm aan lijst ik nodig heb.
Nu wil ik dus in een cel een nr invoeren waarna in een andere cell de uitkomst moet staan.
B.V.
lijst nr 14 kost 6,50 per meter. dan wordt de som 6,50 : 100 = 0,065
aantal benodigde cm is 235 x 0,065 = 15,27.

Volgens mij moet dat kunnen doormiddel van jouw voorbeelden.

Zou je voor mij de volgende code uit kunnen leggen. zodat ik deze kan toepassen voor mijn specifiek geval ?.

=ALS(ISLEEG(A2);"";A2*VERT.ZOEKEN(B2;$lijst.$A$2:lijst.$B$11;2))

zou je deze voor mij kunnen ontleden ?.

alvast bedankt voor al je genomen moeite.

Laatst bewerkt:
lijstenmaker

=ALS(ISLEEG(A2);"";A2*
De formule =ALS(ISLEEG(A2);""; betekent: Als de cel A2 leeg is geef dan als resultaat geen waarde “”, is de cel A2 niet leeg geef dan als resultaat A2*VERT.ZOEKEN(B2;$lijst.$A$2:lijst.$B$11;2 betekent: De eerste parameter B2 verwijst naar hetgeen gezocht wordt, de twee volgende $lijst.$A$2:lijst.$B$11;2 naar het gebied waarin moet gezocht worden, de derde parameter 2 verwijst naar de kolom waaruit het resultaat moet gehaald worden en de laatste parameter 0 bepaald of er met benadering of exact moet gezocht worden, is dit een 0 dan wordt er exact gezocht, een 1 of geen parameter dan wordt bij benadering gezocht. De functie =VERT.ZOEKEN werkt van links naar rechts.

We gebruiken Als isleeg om foutmeldingen te voorkomen

Post uw bestand als bijlage dan zal ik het voor u uitwerken

Laatst bewerkt:
Bedankt man !

Wil er zelf graag mee stoeien want dan leer ik zelf hoe alles in elkaar moet/behoort te zitten.
Dus dat heb ik gisteren ook gedaan.

:thumb: Ik heb het voorelkaar !! ik geef de afmetingen in en lijst nr. en hij rekent zelf netjes de prijs uit.\
Ik heb inkoop bedragen gebruikt en door een nummer in tevoeren ( 0=inkoop/1=bedrijf/2=particulier) er een winstmarge aan gekoppeld.

Nu ben ik bezig om glas prijzen en dergelijke uit te laten rekenen. dit gaat doormiddel van vierkantemeter prijzen.
Daar ben ik niet nog helemaal uit. wil dus prijs per viekante meter in een blad zetten, maar hij moet dan aan de hand van de opgegeven vierkante centimeters uitrekenen wat zo'n glasplaatje kost.

Bedankt !!!! :thumb:
Heb je mischien een link waar dit soort formules worden uitgelegd of worden verzameld ?...

nogmaals thanx !!!

groeten Ronald:D

Lijstenmaker

open OpenOffice calc
Druk F1
In het rechterdeelvenster kies je voor "Lijst van functies per categorie"

En nu maar oefenen, veel plezier

Dat ik dat niet eerder heb gezien..... :confused:

Bedankt voor de tip... zal zeker gaan oefenen , zie nog meer mogelijkheden die wel eens handig zouden kunnen zijn.

:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan