Wie kan mij helpen met relaties aanleggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

hayat

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2013
Hallo,

ik ben al een tijdje aan het rommelen met access. Ik maak tabellen aan en wanneer ik begin met relaties aan te geven tussen de tabellen gaat het mis.

De verschillende tabellen die ik gemaakt heb zijn, tabel studenten, lokatie, opleiding, gevolgde opleiding, ontvangen bedragen.

wat ik heel graag zou willen zien, is welke studenten welke opleiding volgen, en op welke lokatie dat is, en wat het lesgeld bedraagt. en wat zij daarvan al betaald hebben.

wie o wie wil mij uit de brand helpen.....

mijn database is te zien middels deze link

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-RHD7M7YQJMIV.accdb

Hayat

Je maakt vrij elementaire fouten, waardoor het leggen van relaties niet lukt. Een voorbeeldje: in de tabel [Student] heb je het veld [Studentid]. Dat is een autonummerveld, dus numeriek en lange integer. In de tabel [OntvangenBedragen] heb je dat veld ook (logisch), maar daar heb je er een tekstveld van gemaakt. Een tekstveld kun je niet koppelen aan een numeriek veld. Ergo: geen relatie. Idem dito met de tabel [Lokatie] en [Opleiding]. Daarin zou het veld [Lokatie] LokatieID] moeten heten, en numeriek moeten zijn. Dus herstel dat eerst, en dan gaat het wel lukken met je relaties.

Relaties in StudentenDB

Hayat,

Als je de relaties hebt aangepast zoals OctaFish heeft aangegeven kun je op de volgende manier
de relaties leggen:
Bekijk bijlage RelatieStudent.pdf

Denk ook even aan het volgende:
- Moet er geen jaar meegegeven worden, misschien dat een student twee keer een cursus wil doorlopen als hij de
eerste keer gezakt is.
- In tabel Ontvangen bedragen staat een veld met nog te betalen, deze is uit te rekenen door de waarde van de cursussen
die de student neemt af te trekken van wat hij al betaald heeft. Niet opnemen dus.
- Wat ga je doen als de student in delen betaald?

Veel Succes.

@Elsendoorn:
De laatste relatie tussen [Student] en [OntvangenBedragen] deugt niet; is geen één-op-veel relatie ;)

Bedankt voor de reacties. Ik heb het een en ander veranderd. Het werkt al wat beter.

Alleen is het zo dat wanneer ik een student wil intypen bij tabel gevolgde opleiding, dat ik dan de studentid moet weten en invoeren. Dat weet je meestal niet uit je hoofd, je werkt met voor en achternamen. is het dan niet handiger dit veldje te koppelen met achternamen?
En zo ook met opleiding, het is makkelijker om een plaats in te voeren dan codes.

ik heb een veld met schooljaar toegevoegd bij gevolgde opleiding.

Elsendoorn heb je een idee hoe ik dat moet oplossen wanneer studenten niet in 1 keer gaan betalen maar in een aantal keren.

mijn database is hier te vinden...

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-8BAXW4RMAFAA.accdb

Hayat, als je wilt dat alleen elsendoorn naar je db kijkt, kun je hem beter een PB sturen. Dan blijf ik er met alle plezier verder vanaf. Anders wil ik er uiteraard ook graag naar kijken...

Wat betreft het eerste deel van je vraag (die geloof ik voor iedereen is :) ): je bent nu schoorvoetend op de goede weg. Je relaties zijn nog steeds niet goed, want je hebt nergens <Referentiële Integriteit> aangevinkt. En dat is essentieel voor relaties, anders kun je ze net zo goed weglaten. Sterker nog: dan was je eerste database ook prima, want die had ook nietszeggende relaties gehad. Lees de cursus er nog eens op na, zou ik zeggen.
Verder gebruik je (als het goed is) geen tabellen om gegevens in te voeren. Daarvoor heb je formulieren nodig. En op die formulieren zet je dan Keuzelijsten (met invoervak) waarin je op naam zoekt. Ook dat vind je in de cursus :)

Ik ben hier erg mee geholpen... dus hoe meer zielen hoe meer kennis...
Dus als je er naar wilt blijven kijken heel graag.
ik heb die integriteit aangevinkt, overal. hoop dat het zo goed is.

Over welke cursus heb je het over? staat hij vermeld op de website?

in principe ben ik de afgelopen weken heel veel bezig geweest om access een beetje onder de knie te krijgen, veel youtube filmpjes gekeken, en heb twee boeken uit de bibliotheek gehaald. maar als je het ziet en leest lijkt het allemaal makkelijk. maar als je zelf aan de slag gaat, viel het me flink tegen. vooral omdat ik hetgeen wil bereiken wat ik voor ogen heb.

ik wil een overzicht van alle studenten, welke opleidingen ze volgen, welke schooljaar en wat het kost en wat ze betaald hebben. Dacht het even snel te doen... maar kom er alleen nu nog niet uit... hoop met hulp van deze forum.

de link voor de database: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-3WWVR6Q6TKBN.accdb

hayat

De cursus staat in de Handleidingen sectie, bereikbaar vanaf de homepage. Als je op <Handleiding zoeken> klikt, staan de Access afleveringen netjes bovenaan. Had natuurlijk anders geweest als Access Zombie 2013 had geheten...
Ik zou zeggen: maak nog wat formuliertjes, gebruik de wizard om wat keuzelijsten te maken om op naam te zoeken, en post die db weer mee voor het vervolg :)

Laatst bewerkt:
hallo,

hier ben ik weer.... heb het een en ander weer gelezen en uitgeprobeerd. maar het valt niet mee voor mij. Wie kan er helpen? ik kom er alleen niet uit.

mijn vraagstelling blijft hetzelfde....

Wanneer ik een student wil intypen bij tabel gevolgde opleiding, dan moet ik de studentid weten en invoeren. Dat weet je meestal niet uit je hoofd, je werkt met voor en achternamen. is het dan niet handiger dit veldje te koppelen met achternamen?
En zo ook met opleiding, het is makkelijker om een plaats in te voeren dan codes.

ik heb verschillende soorten formulieren aangemaakt. maar dat bracht mij ook niet verder. heb wat queries geprobeerd..
maar volgens mij heb ik het nu wel goed gedaan met de relaties...

graag reacties ... ik ga het bijna opgeven :(

mijn bestandje is hier te downloaden...

http://www.mijnbestand.nl/Bestand-HWYR4ADVIIUL.accdb

Het goede nieuws: je relaties zijn OK. Het slechte nieuws: je hebt nog niet helemaal door hoe Access gebruikt moet worden.
Wanneer ik een student wil intypen bij tabel gevolgde opleiding, dan moet ik de studentid weten en invoeren. Dat weet je meestal niet uit je hoofd, je werkt met voor en achternamen. is het dan niet handiger dit veldje te koppelen met achternamen? En zo ook met opleiding, het is makkelijker om een plaats in te voeren dan codes.
In een notedop: tabellen zijn er om gegevens op te slaan. In queries maak je combinaties tussen tabellen, bijvoorbeeld om verbanden te leggen tussen de gegevens, zoals: welke opleidingen hebben de cursisten gedaan. En (voorlopig) het laatste: formulieren zijn er om de gegevens in te voeren. Je vult dus geen gegevens rechtstreeks in de tabel in, o.a. vanwege de door jezelf aangegeven reden. En dat hoeft ook niet. In jouw geval wil je gegevens invoeren in de tabel [GevolgdeOpleiding]. Dus op die tabel maak je het formulier. Studenten en opleidingen voer je in middels keuzelijsten (met invoervak), die je in dat formulier prima met een wizard kunt maken. In die keuzelijsten selecteer je netjes op naam; de wizard zorgt ervoor dat je de sleutelvelden netjes opslaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan