Wie kan mij helpen mijn PC te maken???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frenne70

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2009
Hallo,

Ik heb geprobeerd mijn PC schoon te maken en heb daarbij de koeling gedemonteerd. Dit is echter niet goedgegaan, want de CPU kwam ook gelijk mee. Dat was dus niet de bedoeling.

Aangezien ik zelf verder geen verstand van assembleren heb...( en ja... kweet het... blijf er dan af... moppelt iets over berouw na de zonde...) vroeg ik me af of een ervaren iemand in (de buurt van) Kampen de PC kan fixen (eventueel voor een kleine vergoeding). Binnen een straal van ongeveer 50 km vind ik nog te doen.

De PC is zo'n vier jaar oud, dus vind ik het zonde om hem weg te gooien of er veel geld voor reparatie in te steken.

Ik heb een AMD FX60 processor (socket 939), zalmann koeler en een Asus A8N SLI deluxe moederbord. Het lijkt erop dat de pinnetjes van de processor wat zijn verbogen (gevallen grrrrr). Kan dat kwaad en is de processor dan nog bruikbaar?

Laatst bewerkt:
Welkom op Helpmij.:)

De CPU zit nu vast aan de koeler? Zo ja voorzichtig een draai beweging proberen te maken met de CPU, als het goed is komt ie dan los.

Indien de CPU al los is, hendeltje omhoog en de cpu zonder kracht in het slot laten zakken en hendel weer terug doen.

Let op de cpu kan er maar op 1 manier in.

CPU en koeler schoonmaken, zodat er geen oude koelpasta meer opzit. Dan een klein druppeltje nieuwe koelpasta aanbrengen, voordat jd e de keoler er weer op plaatst.

Welkom op Helpmij.:)

De CPU zit nu vast aan de koeler? Zo ja voorzichtig een draai beweging proberen te maken met de CPU, als het goed is komt ie dan los.

Indien de CPU al los is, hendeltje omhoog en de cpu zonder kracht in het slot laten zakken en hendel weer terug doen.

Let op de cpu kan er maar op 1 manier in.

CPU en koeler schoonmaken, zodat er geen oude koelpasta meer opzit. Dan een klein druppeltje nieuwe koelpasta aanbrengen, voordat jd e de keoler er weer op plaatst.

Dank je wel voor de info, maar ik ben nu erg geschrokken. Dus wil eigenlijk graag dat een ervaren kracht het voor me kan doen. Anders verpruts ik het misschien weer... ;)

Iemand beschikbaar in de buurt van Kampen?

Ik woon er veel te ver vandaan, misschien iemand anders die kan helpen.

Verprutsen is bijna niet mogelijk. Naast de plek voor je cpu zit een hendeltje, maar die los naar boven toe. Laat de cpu voorzichtig op zn plek vallen, hendeltje weer op zn plek drukken, kan idd maar op één (1) manier. Let op de pinnetjes van je cpu (als die er nog op zitten...). Beetje koelpasta, koeler er weer op, stekkertje er weer aan.

Oefenen is het woord van de dag, volgende keer heeft je buurman hetzelfde probleem en reken je 15 euri om het voor hem op te knappen... ;)

Gewoon proberen, het euforie-gevoel wanneer je slaagt is onbeschrijfelijk... een overwinning op jezelf. :)

Laatst bewerkt:
Het ziet er naar uit dat ikzelf de uitdaging aan moet gaan, want (nog) geen reactie van iemand in de buurt.

Ik heb vandaag de koelpasta besteld, dus als dat binnen is, ga ik maar eens een poging doen.

Whish me luck!:confused:

Zijn de pinnetjes erg verbogen? Wees voorzichtig met het herplaatsen. Heb je de koeler al losgekregen?

Ik heb de processor er weer op. Was even gedoe met de pinnetjes een beetje fatsoeneren, maar het lijkt erop dat het is gelukt. Nu krijg ik alleen nog gepruts met die koeler er weer op als ik de koelpasta binnen heb.

Kan ik trouwens proef draaien zonder koeler erop? Ben namelijk benieuwd of die het doet...

nee.
Zonder koelpasta moet nog wel lukken. Zeker als je de pc niet te lang aan houdt. (bijv tot aan het biosscherm en dan weer uit...) Maar zonder koeler kan echt niet. Zonder koelpasta raad ik overigens ook niet aan. (voor ik het gedaan heb ;))

Een paar plaatjes van de koeler en de plek waar die op moet. Iemand ervaring met deze koeler plaatsen?

Bijlagen

• 17072009(004).jpg
    17072009(004).jpg
    102,6 KB · Weergaven: 62
  • 17072009(005).jpg
    17072009(005).jpg
    106,6 KB · Weergaven: 67
  • 17072009(006).jpg
    17072009(006).jpg
    99,5 KB · Weergaven: 61
Laatst bewerkt:
Ik heb het volgende zelf niet geprobeerd, want ik had het al voor elkaar gekregen met een hele kleine schroevendraaier, maar het lijkt me een handige tip:

Mbt kromme pinnetjes van een CPU: koop een wat dikkere injectienaald. Ze kijken je wel even gek aan bij de apotheek, maar als je uitlegt waar het voor is....

Als je de goeie dikte hebt, past ie zo over een pennetje heen. Dat kun je dan recht buigen met veel minder kans op breken of gepiel met een tangetje of pincet dat meestal weer andere pennetjes verbuigt.

Mensen,

Het heeft even geduurd. Maar hierbij even een update:

Ik heb net de koeler er op geplaatst en natuurlijk eerst een "rijstkorrel" koelpasta op de cpu gedaan. Erg blij natuurlijk dat het er weer op zit.

Goed dan maar de zaak aansluiten en opstarten. Zo gezegd, zo gedaan.

En jawel de koeler doet het niet, blijkt dat ik de koeler nog niet op het moederbord had geplugd. Ook gedaan. Weer opstarten, maar niets op het beeldscherm.... Bios start niet op. Bios gereset dmv jumpertjes... geen resultaat.

Wat denken jullie? Moederbord naar de knoppen of CPU niet goed gemonteerd of kan de CPU kapot zijn? Or something else?

Laatst bewerkt:
De cpu past maar op één manier op zn plek. In jouw geval heeft hij al een mooie opdonder gehad en ik acht de kans dan ook groot dat hij je "ontvallen" is...

Wanneer je exact weet welke cpu je hebt en/of welke je moederbord aan kan loont het misschien om een gebruikt exemplaar van Marktplaats te halen en te zien of het aan je cpu of aan je mo-bo ligt...

Ik heb hulp aan huis erbij gekregen en het lijkt erop dat het een kabel probleem is.

De PC deed het even, starte op, door de Bios, maar bij de harde schijf check bleef die "hangen". Opnieuw opstarten, komt niet eens tot de Bios.

Nu nog uitzoeken welke kabel(s) er eventueel geen goed contact maken.

Keep you posted...

In dat geval;
Koppel alles los wat niet noodzakelijk is voor een goede werking van je pc: cd, dvd-station(s), 2e harde schijven, printer, scanner, extra pci-kaarten zoals netwerk- of inbelmodem en geluid als dat niet op je mo-bo zit.

Begin met de flatcable die van je mo-bo naar je harde schijf gaat. Haal die los en gebruik de kabel die voor je cd-dvd station gebruikt is.

Wanneer je de flatcable aansluit kijk dan naar het nokje in de plug, het "dichte gaatje" en de kleur van de buitenste draad. Die rose draad moet je zien wanneer je hem in je hdd prikt. Hij zit zeg maar aan de buitenkant... Als het goed is past het allemaal maar op één manier.

Start nu je pc op en kijk of het werkt. Zo "ja"; volgende kabel aansluiten enz...

De kans dat je flatcable kapot is is overigens verwaarloosbaar klein, maar het proberen waard.

ide-flat-cable.jpg

Laatst bewerkt:
hoe grof ben je trouwens bezig geweest met schoonmaken?
Heb je een stofzuiger gebruikt en hierbij de hardware aangeraakt?

Hoe dan ook is de manier van Confictius de enige juiste.
Alles afkoppelen, behalve wat nodig is om in de bios te komen.

Alleen je videokaart (onboard of PCI/AGP), toetsenbord en muis zijn nodig. Lukt het om op te starten? Steeds iets toevoegen.

Kijk ook in je bios en zoek naar iets als "halt on error". Zet die evt uit, dan start je pc door wanneer er bijv geen muis of toetsenbord aanwezig is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan