wie kan mijn eerste scriptje even verbeteren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

weskim.tk

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2006
Hallo, ik ben nog een totale noob in het zelf schrijven van php en MySQL, ik volg nu een tutorial van PHP en MySQL, ik heb nu geprobeert een soort van adressenboek te maken, ik heb ook de nodige table aangemaakt, (dit was geen probleem) maar als ik dit probeer in de browser dan geeft hij fouten weer, ik zou zelf niet weten wat ik heb fout gedaan, dus zou ik vriendelijk willen vragen of iemand hier eens zou willen kijken naar wat ik heb gemaakt en even zou willen zeggen wat ik fout heb gedaan!

ik heb deze query uitgevoerd om een table te maken:

CREATE TABLE adres
(nr int not null primary key auto_increment,
naam varchar (20),
achternaam varchar (20),
leeftijd int,
email varchar (35)
);

en daarna heb ik twee bestanden aangemaakt, namelijk :

* adressenboek.php
* config.php

HIER te downloaden !!!!!!!

als ik nu naar adressenboek.php ga dan toont hij een fout, maar ik weet niet waar de fout ergens zit! Alvast bedankt voor diegene die me hiermee wil helpen ;) !

Laatst bewerkt:
Je haalt een entry uit de database die je in de variabele $tabel stopt. Vervolgens kun je bijvoorbeeld het nr. eruit halen met $tabel{'nr'}. Gebruik dus accolades { } ipv vierkante haken [ ] en zet enkele aanhalingstekens om de kolomnamen.

Sauria zei:
Je haalt een entry uit de database die je in de variabele $tabel stopt. Vervolgens kun je bijvoorbeeld het nr. eruit halen met $tabel{'nr'}. Gebruik dus accolades { } ipv vierkante haken [ ] en zet enkele aanhalingstekens om de kolomnamen.

ok, ik heb het wat aangepast, maakte ik alweer een fout? waarsschijnlijk wel want deze keer zie ik weer een fout, kun je niet eens de stukjes vernoemen die ik moet verbeteren ofzo? of het zelf even juist tonen, zodat ik zie wat ik fout doe :confused:
sorry voor mijn lastige vragen :o lol

<?php include("config.php"); ?>
<?php
$query = mysql_query('SELECT nr, naam, achternaam, leeftijd, email, FROM

adres ORDER by ASC');
echo "<table>";
while($tabel = mysql_fetch_array($query)){
echo "<tr>";
echo "<td>";

$tabel{'nr'}</td><td>$tabel{'naam'}</td><td>$tabel{'achternaam'}</td><td>$ta

bel{'leeftijd'}</td><td>$tabel{'email'}"
echo "</tr>";
echo "</table>";
?>

TROUWENS: heb ik het config.php juist gemaajt zonder fouten dan?

Laatst bewerkt:
$connect['host] = "" ; //vul hier u host in

In die regel moet nog een ' achter host staan. Misschien vergeten?

ok, gedaan ... maar hij toont nu wel geen enkele fout meer maar dus ook helemaal niks ! is dit normaal misschien bij een config bestand?
en adressenboek.php vertoont nu ook geen foutjes meer ... maar vertoont zoals bij het config bestand ook helemaal niks op mijn scherm :confused:
terwijl ik wel 4 adressen heb toegevoegt in de database, dus normaal zou hij deze toch op het scherm moeten tonen. :(

ik heb nu dit staan, misschien zie je nog fouten:

<?php include("config.php");?>
<?php
$query = mysql_query("SELECT * FROM adres ORDER by ASC");
echo "<table>";
while($tabel = mysql_fetch_array($query)){
echo "<tr>";
echo "<td>$tabel{'nr'}</td><td>$tabel{'naam'}</td><td>$tabel{'achternaam'}</td><td>$tabel{'leeftijd'}</td><td>$tabel{'email'}";
}
echo "</tr>";
echo "</table>";
?>

toch alvast bedankt voor je hulp;)

Laatst bewerkt:
Moet je niet $tabel['naam'] gebruiken, ipv $tabel{'naam'}?

Ik heb nog nooit gezien dat je bij een array van die accolades ({ en }) moet gebruiken :confused:

aaajeetee zei:
Moet je niet $tabel['naam'] gebruiken, ipv $tabel{'naam'}?

Ik heb nog nooit gezien dat je bij een array van die accolades ({ en }) moet gebruiken :confused:

njah, ik heb dit ook nog nooit gezien, maar Sauria zei dat ik dit eens moest aanpassen ... dus ...

Probeer t s :p

Overigens zou ik je query zo doen:
PHP:
$query = mysql_query("
SELECT nr, naam, achternaam, leeftijd, email, 
FROM adres 
ORDER by id ASC") or die(mysql_error());
Overigens klopte je query ook niet, je vergat een veldnaam bij de "order by"

Ik zou eens een tutorial php/mysql doorlezen? :confused:

Die accolades maakt volgens mij niks uit. Vierkante haken werken inderdaad sowieso goed, accolades bleken bij mij ook te werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan