Wie surft mee? Sterk varierende snelheid!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bamekipa

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2001
Hoe kan ik te weten komen dat "anderen" meesurfen via mijn netwerk?
Ik heb een kabelaansluiting van 60 mbps.
Een vaste pc (bekabeld) haalt 58 mbps! Een laptop haalt bekabeld 40 mbps en draadloos de helft ongeveer. Ik weet dat dat acceptabel is. Maar het komt steeds vaker voor dat de laptop niet verder komt dan 8 tot 15 mbps en in het gebruik is de pc op internet zeer traag.
Gisteren waren alle pc's uit behalve de laptop. Een speedtest uitgevoerd en er werd ruim 40mbps gehaald. Korte tijd later was de snelheid alweer dik onder de 20 gekomen. Overigens zonder dat ik iets download (dus geen prg oid gedownload; alleen maar surfen!)

Wat mij opvalt aan het router (SITECOM 300W; bekabeld en draadloos) is dat als alle pc's uitstaan er drie lampjes branden:
een oranje lampje (is volgens mij gewoon de spanning)
maar twee blauwe (waarvan een enigszins knippert; ik denk dan waarschijnlijk 1 lampje van het modem, maar die andere??)

Ik heb de Kabelexploitant gebeld. Kreeg als antwoord dat het best zou kunnen dat bijvoorbeeld iemand in de buurt extreem veel aan het downloaden is en dat daardoor korte tijd mijn snelheid lager wordt. Dit snapte ik niet omdat ik ervan uitga dat ik een "eigen" aansluiting heb en niet voor niets 60 mb abonnement heb! Toch niet voor de buren! Overigens heeft het antwoord van de kabelexpl. niet te maken met eventueel beveiligd of niet! Het router is WPA2 (oid) beveiligd.

Graag een reactie (met name een antwoord op de eerste zin)

kijk eens op http://192.168.0.1/ vul daar een gebruikersnaam en wachtwoord in die je zelf hebt ingesteld (heb je niks ingesteld zijn vaak standaard de gebruikersnaam en wachtwoord ingesteld als 'admin').

vervolgens staat er ergens in een tabje bovenin apparaat status, klik deze aan en kijk bij ' Verbonden apparaten : <getal> ' dit is het aantal apparaten waarmee de router verbonden is.

ik hoop dat je een goede beveiliging (wpa2) hebt ingesteld op je router? zo niet, moet je dat even doen (kan ook via die link), en als je het wel al hebt gedaan zou je hem misschien kunnen veranderen.

laat maar weten of je er wat aan hebt en alles kunt vinden?

Gedaan zoals je aangaf. Zojuist zondagochtend 10.00 uur slechts 1 apparaat aangesloten. De laptop van mij dus. Ga het vandaag zeker nog eens checken.
Er is een beveiliging ingesteld (WPA2).

Net nog even een andere pc aangezet die bekabeld is aangesloten op het router. Op de laptop weer eens gekeken maar nu blijft bij aangeloten appaaraten slechts 1 staan terwijl het er nu eigenlijk 2 moeten zijn; de pc bekabeld en de laptop draadloos?

ja dat zouden er inderdaad 2 moeten zijn, kan je bij de log ook zien welke ip adressen zijn ingelogd? (er staat ergens een tabje met log)

Nu staat er dat er 2 apparaten zijn aangesloten. Dit klopt wel. Namelijk de laptop (draadloos) en mijn zoon op zijn PS3 (draadloos)online spelen.
De apparaten die worden meegeteld zijn dus blkijkbaar alleen de draadloze aansluitingen.

De onderstaande 2 ip adressen kan ik vinden:
192.168.0.101
192.168.0.105

Verderop in de lijst staan twee anderen; waarschijnlijk is 1 ervan het ipadres van de bekabelde desktop pc die ik vanmorgen even aan had. De andere (104) kan de bekabelde pc van mijn zoon zijn. Ongeveer die tijd heeft hij zijn pc aangezet. Staat nu uit overigens.

Mar 14 10:26:51 [SYSTEM]: DHCP Server, Sending ACK of 192.168.0.102
Mar 14 09:17:02 [SYSTEM]: DHCP Server, Sending ACK of 192.168.0.104

Ik denk dus dat er sowieso vandaag geen anderen via ons netwerk is ingelogd geweest.

De snelheid op de laptop is nu 16 mbps draadloos. Dit ondanks dat de ps3 aanstaat. En het surfen valt nu eigenlijk wel mee.

Ik zal komende week op verschillende momenten weer eens bij de router kijken.

Bedankt voorlopig voor je reacties.

Geen bijzonderheden meer opgemerkt. Snelheid valt nog wel wat tegen maar ja dat went.

ter informatie:

die blauwe lampjes: als er 1 knippert is deze in gebruik. en de ander die aanstaat is alleen aangesloten op de router maar wordt niet gebruikt

groetjes, tha barry

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan