• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wie vindt de fout?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jandoedel2015

Gebruiker
Lid geworden
9 mei 2015
Dit is de formule. Experts zeggen dat hij klopt maar toch krijg ik de fout #waarde. Wie ziet het?

=SOMPRODUCT((Kasboek!$C$7:$C$128>=DATUMWAARDE("01-01-2015"))*(Kasboek!$C$7:$C$128<=DATUMWAARDE("31-01-2015"))*(Kasboek!$D$7:$D$128=2)*(Kasboek!$K$7:$BH$128))

De formule is goed.
In welke cel is de formule geplaatst?
Misschien is een voorbeeld bestand hierbij dan geen overbodige luxe.

Ergens staat er een tekst waar Excel een getalwaarde verwacht. De formule werkt als een trein die op tijd rijdt.
De formule staat op Blad1

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Op het blad kasboek gebruik je
Code:
=ALS($D7=1;(-$E7+$F7-$G7+$H7);"-")
Excel kan niet rekenen met "-"
vervang dit door
Code:
=ALS($D7=1;(-$E7+$F7-$G7+$H7);0)

En als je geen werkblad gevuld met nulletjes wilt zien, vervang de formule in K7 in onderstaande.
Code:
=ALS(K$5=$D7;$E7+$F7-$G7+$H7;"")
En trek deze naar rechts en naar beneden door, scheelt je een hoop werk.

Laatst bewerkt:
@ Ad
Deze had ik ook geprobeerd maar bleek bij mij althans niet te werken voor de som product formule
Die nullen kan je ook weg werken met een voorwaardelijke opmaak of via de opties.

Hallo Plongske en Ad
Ik had jullie beider opties geprobeerd en kwam tot de conclusie dat bij Ad de nullen niet verdwenen.
Plongske hoe wil jij ze wegwerken?

Alvast dank voor jullie reacties!

Weg werken lukt niet.
Maar via het blad bestand bovenaan het lint kan je naar opties , kies daar voor geavanceerd. Scrol dan naar beneden tot je weergave opties voor dit blad tegen komt. Verwijder daar het vinkje een nul weergeven in cellen voor een nulwaarde.

Een andere optie is te werken via de voorwaardelijke opmaak.
Selecteer daarvoor het gehele bereik en klik dan op voorwaardelijke opmaak. Klik op nieuwe regel en daarna op een formule gebruiken. Plaats daar volgende formule in
Code:
=K7=0
Klik op opmaak en kies het blad Lettertype en kies daar het kleur Wit. daarna een paar keer op Ok klikken

De 'fout' (is nogal een breed begrip) zit overal.:d

De verbeterpunten:
1.) Probeer als je veel data en formules hebt om eerst alles aan de praat te krijgen en ga dan met de opmaak aan de gang;
2.) Probeer logica te ontdekken in hetgeen je aan het maken bent. In jouw voorbeeldje staat in bijna elke cel een andere formule;
3.) Als je data invoert, houdt er dan rekening mee dat excel getallen als een getal wil zien. Een spatie voor of na een getal geeft al snel een fout.
4.) Maak als (kas)boekhouder altijd een vergelijking tussen wat in het ene en andere blad staat.

In het voorbeeldje heb ik de suggestie van Plonske overgenomen en de celeigenschappen aangepast zodat je bij een 0 toch een "-" te zien krijgt. Tevens een verwijzing gemaakt naar rij 5 waar toch al de 1 2 etc staan.
Daarna werkte de formule in 'Maandoverzicht' wel. Maar ook deze is te vereenvoudigen tot één formule die in alle cellen werkt.
-Zorg ervoor dat je maandnamen of een afkorting hiervan correct gebruikt. (mmm = drie letters, mmmm = de volledige naam)
-Het projectnummer/code/kostenplaats zijn de cijfers voor de eerste spatie dus hier kan je ook wat mee.

Nb. Niet alles doorgerekend dus er kunnen nog fouten in zitten.:confused:

Met dank aan Ziggo (lag er een beetje veel uit vandaag):d

Bijlagen

Dank je wel voor de oplossingen.
Ik ben geholpen, de belangrijkste was het niet kunnen rekenen met "-". Voorheen in LibreOffice was dat geen probleem. Weer wat geleerd dankzij jullie.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan