• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wie weet een formule voor mijn probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mathijs CM

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2009
Goede middag,

Ik heb in Excel een bestandje dat er als volgt uitziet:
rij 5: I5:P5 Stel I5=Ja Dan wil ik dat de kolommen J5 tot en met P5 worden geblokkeerd voor ingaven, nadat de kolom I5 is ingevuld met Ja, een grijze of rode celvulling mag ook eventueel, liefst de combinatie van blokkeren en lichtgrijze cel opvulling.

Groetjes

Denk aub eerst eens goed na voordat je een bericht plaatst, want duidelijk is anders.
De cellen J5: P5 (zonder spatie) vormen een rij, geen kolom!
J,K,L,M,N,O,P of J: P (zonder spatie)zijn kolommen.
De vraag is wat je precies wil.
Wat je wil kan alvast niet met een formule.

Laatst bewerkt:
Inderdaad dom van mij, nu bestandje bijgevoegd.

Beste ZapaR,

Inderdaad niet duidelijk genoeg omschreven, derhalve bijlage

Math

Sluit niet helemaal aan bij jouw laatste posting, maar wel op jouw vraag

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("I5:I5")) Is Nothing Then
    ActiveSheet.Unprotect
    If Cells(5, 9) = "Ja" Then
        With Range("J5:P5")
            .Locked = False
            .Interior.ColorIndex = 15
        End With
    Else
        With Range("J5:P5")
            .Locked = True
            .Interior.ColorIndex = 3
        End With
    End If
End If
ActiveSheet.Protect
End Sub

VenA,
Waarschijnlijk moet de macro van toepassing zijn op een groot aantal rijen in kolom J.
je kunt je macro daarop best aanpassen (ik kan dat ook wel, maar ik 'breek liever niet in' in jouw macro).

Hallo VenA en zapatr,
Bedankt voor reactie, ga inderdaad aan de slag met de macro/vba van VenA, ja het is inderdaad mogelijk dat dit nodig zal zijn in meerde rijen in de kolom J, indien mogelijk zou een van jullie beiden bijgevoegd bestandje in mijn reactie aan zapar kunnen gebruiken zodat ik het kan uittesten. In ieder geval bedankt voor antwoord.
Math

VenA,
Waarschijnlijk moet de macro van toepassing zijn op een groot aantal rijen in kolom J.
je kunt je macro daarop best aanpassen (ik kan dat ook wel, maar ik 'breek liever niet in' in jouw macro).

Van mij mag je rustig inbreken. Ik ben een beetje aan het oefenen met Worksheet_Change() en mijn bedachte code sloot aan bij de openingsvraag van de TS. Meestal klik ik eerst op "voorbeeld van bericht" voordat ik een reactie geef en zag toen dat de TS een bestandje had bijgevoegd. Vandaar de opmerking "Sluit niet helemaal aan bij jouw laatste posting, maar wel op jouw vraag"

Hoi nogmaals met Math
Maakt het iets uit als er iets anders staat, dus cel is niet leeg. In I5 staat een validatie mogelijkheid Ja en Nee en NVT. Ja indien eieren onbevrucht en er geen andere bevruchte eieren worden neergelegd. Nee indien eieren bevrucht en zelf uitbroeden. NVT indien eieren onbevrucht maar andere bevruchte eieren worden in de plaats gelegd.
Math

Waarom lukt het bij mij niet?

Weet niet wat ik fout doe, maar bij mij lukt het niet! Werkt het bij jullie wel. Misschien mijn bestandje welk is bijgevoegd gebruiken en bij een eventueel antwoord bijvoegen?

Groetjes Math

Ik ben een beetje aan het oefenen met Worksheet_Change() en mijn bedachte code sloot aan bij de openingsvraag van de TS. Meestal klik ik eerst op "voorbeeld van bericht" voordat ik een reactie geef en zag toen dat de TS een bestandje had bijgevoegd. Vandaar de opmerking "Sluit niet helemaal aan bij jouw laatste posting, maar wel op jouw vraag"
Hmm, een beetje vreemd VenA ;)
Doorgaans probeer je meteen een sluitend antwoord te geven en nu laat je het afweten.

Weet niet wat ik fout doe, maar bij mij lukt het niet!
Mathijs,
- het laatste bestand dat je hier plaatste was een xlsx-bestand, macro's kunnen alleen in xlsm-bestanden werken.
- probeer met de bijlage bij dit bericht te werken door in kolom i de waarde te wijzigen met het pijltje.
- beveiliging van het blad kun je eventueel toevoegen, maar ik heb dat met opzet achterwege gelaten omdat ik denk dat je daar meer last dan gemak van gaat hebben.

Laatst bewerkt:
Goede morgen ZappaTr

Bedankt voor snelle antwoord, ga nu uitproberen of het werkt zoals de bedoeling is met mijn invoeren van de gegevens. Staat dus los van hetgeen nu reeds daadwerkelijk werkt zoals ik dat gevraagd heb.
Nogmaals bedankt voor de tijd en moeite

Math

Bij uittesten toch gekozen voor nieuw opzet indien mogelijk.

Goede middag ZappaTr

Heb er reeds mee gewerkt en hetgeen de bedoeling in 1e instantie van mij was werkt perfect. Bij nader uittesten had ik in mijn ogen toch moeten kiezen voor een andere opzet.
Deze opzet heb ik weergegeven in uw bijgevoegde bestand welk in heb aangepast voor wat betreft validatie van bepaalde gegevens die men mag invoeren.
Dit is te zien in het werkblad validaties.
Verder heb ik een werkblad aangemaakt Nieuwe testronde 1, waar het invoegen van een nieuwe regel niet meer nodig hoeft te zijn. Aangezien ik veel gegevens heb ingevuld is duidelijk aangegeven wat mijn nieuwe bedoeling is. Alleen is de vraag natuurlijk of dit wel allemaal mogelijk is?
Wilt U er eens nakijken? Mocht een en ander niet kunnen of te veel vrije tijd van U kost, geen enkel probleem, maar hoop uiteraard iets anders.
Mocht dit echter niet zo zijn, ga ik de vraag gewoon als opgelost markeren.

In ieder geval reeds bedankt voor uw vorige antwoorden

Math

Hmm, een beetje vreemd VenA ;)
Doorgaans probeer je meteen een sluitend antwoord te geven en nu laat je het afweten.
Leer mij de duivenmelkers kennen.:P Nb. In jouw code worden de cellen niet geblokkeerd wat wel de vraag was in #1 en er wordt een rij toegevoegd die volgens mij niet gevraagd is?

@Mathijs CM,
Wat je wil is zeker mogelijk maar het is mij niet duidelijk. vb. Wat moet er gebeuren als ik in I2 nee kies. De inhoud van C2 en D2 naar J2 en K2 kan ik begrijpen. Maar wat gebeurt er met de data die nu ingevuld is in L2 t/m O2 als ik iets anders selecteer in I2? Zelf zou ik meer aan een database structuur denken dan het op deze manier in excel te zetten.

Nadere toelichting op vragen

Hoi ZappaTr

Bijgevoegd bestand aangepast met de antwoorden op uw vorige vragen.
Uiteraard sta ik open voor een andere opzet hiervan maar het werkblad moet wel kunnen worden uitgeprint zodat gegevens die wijzigen of moeten worden toegevoegd na de uitdraai kunnen worden bijgeschreven op hok en in de avond na het voeren worden verwerkt in bestand voor eventueel bijwerken nieuwe gegevens volgende dag etc.

Math

In jouw code worden de cellen niet geblokkeerd wat wel de vraag was in #1 en er wordt een rij toegevoegd die volgens mij niet gevraagd is?
- Blokkering heb ik met opzet achterwege gelaten, zoals ik in bericht #10 al schreef; die toevoegen kan de vragensteller zelf ook wel.
- Het toevoegen van rij(en) werd uitdrukkelijk gevraagd in het bestand dat de vragensteller bij dit topic plaatste; die schreef hierboven bovendien dat hij er tevrreden over was, maar hij wil nu een iets andere opzet.

Mathijs,
bericht #13 hierboven is van "VenA", niet van mij. Ik denk dat je "VenA" en mij door elkaar haalt want ik had na mijn vorig bericht geen vragen meer gesteld. Nu heb ik er wel een:
Op blad "Ronde 1" schrijf je dat je de mogelijke validatiewaarden in kolom i wil wijzigen in A t/m D, maar die staan niet in het blad "Validaties" en in het blad "Nieuwe test Ronde 1" gebruik je die in je voorbeelden ook niet. Welke wil je nu gebruiken: A t/m D of de waarden die bij "Actie?" staan? In namen kun je trouwens best geen vraagtekens gebruiken.
Heb nu geen tijd om er mee verder te gaan. Misschien vanavond, tenzij er voordien al iemand anders jouw probleem heeft opgelost. Je zou ook zelf al eens kunnen proberen om de macro in mijn bestand hierboven uit te breiden, het zijn dezelfde handelingen die terugkomen (cellen een kleur geven en beveiligen, e.d.).

Ik wacht rustig af. zal zelf ook aan de slag gaan om een en ander uit te proberen. Blijf wachten op je eventuele nieuwe aanpassingen en een eventueel nieuw voorstel voor een databae structuur.

Groetjes Math

Mathijs,
- om (misschien vanavond) die aanpassingen te kunnen doen, moet je wel mijn vraag in bericht #16 beantwoorden.
- dat van die databasestructuur heb ik niet gezegd maar VenA.

dat had ik al gezien en een reactie gestuurd.

Hoi ZappaTr

Ik had dat al gezien en een nieuw bericht gepost.
Helaas weet ik niet hoe ik kan zien op welk antwoord op mijn vraag ik een reactie heb teruggestuurd.
dit antwoord is #18
Aangezien in nu een reactie met bestandje wil versturen waarop de door u gestelde vraag dan wel vragen zijn beantwoord en dus reageer hoe zie ik dan dat deze reactie inderdaad een reactie is op antwoord#18 op mijn vraag.

Math

Ik heb verder gewerkt in het bestand waarin ik begonnen was en dat is het bestand dat in bericht #12 staat.
Het resultaat zie je in de bijlage. Succes ermee!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan