wifi access point en wifi access point bevinden zich op verschillende kanalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

wilri

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2009
bovenstaande melding krijg ik in de lenovo laptop met windows 10 als ik een draadloze printer wil installeren.
alleen met lan kabel gaat het goed maar ook daarna kan ik de Canon 3200series niet vinden in het netwerk.
ik heb een ziggo modem/router en een horizonbox waarvan ik de wifi heb uitgeschakeld (hoop ik).
wie heeft een advies om dit op te lossen?
bij voorbaat dank!

Op router en accesspoint hetzelfde kanaal gebruiken dus

Inloggen op de router en kijken op welk kanaal deze ingesteld staat.

Daarna inloggen op het accesspoint en die op hetzelfde kanaal instellen

ik ben niet zo op de hoogte en weet niet dat ik een accespoint heb.
waar kan ik dat vinden en met welke code log ik in?

Kanaalnummer lijkt me hier niet (meteen) van belang, wel dat je (naar mijn sterke vermoeden) een router-na-router setup hebt dus dat je de router die je had willen ombouwen naar accesspoint niet goed hebt omgebouwd.

Dus eerst maar eens een pc of laptop bedraad achtereenvolgend aansluiten op beide routers en kijken of het ip-adres dat de bedrade netwerkverbinding dan krijgt wel in dezelfde ip-reeks ligt als die van de andere router.

Makkelijkste te volgen via ncpa.cpl waarbij je (na de identificatie-fase) kunt dubbelklikken op de bedrade netwerkverbinding en dan Details klikken. Daar staat dan het (IPv4) ip-adres dat de pc/laptop dan heeft. Schrijf dat op. Daarna aansluiten aan de andere router, weer wachten totdat de identificatie-fase voorbij is en dan weer de Details opvragen en opschrijven.

Schrijf ook op de DHCP server die in de Details genoemd wordt bij beide routers en vergelijk die ook.

Tijs.

hoi dnties, ik heb niks gedaan en zeker geen router omgebouwd want ik heb geen idee hoe dat te doen.
ik heb een horizonbox van ziggo en een nieuwe router/modem sinds enkele maanden en nu ineens deze melding.
dus geen idee over 2 accespoints. ik heb ziggo gebeld en die zeggen dat de modem/router goed is ingesteld.
wat nu?

Hoezo heb je én een router én een horizonbox? De horizonbox is een (wifi) router, dus ik begrijp niet waarom je (nu) 2 routers hebt.

Je praat in de je startposting over het het uitschakelen van de DHCP server functionaliteit, blijkbaar met de bedoeling de een van de twee routers te degraderen óf tot een draadloze bridge (als je de DHCP server funct. hebt uitgezet op de (hoofd-)router die nu aan de kabel in de meterkast is aangesloten) óf tot een draadloze accesspoint (als de router waar je die DHCP server functionaliteit hebt uitgezet niet Internet verzorgt, dus niet de hoofdrouter is).

Meer uitleggen over hoe het een en ander in elkaar zit is zeer noodzakelijk, enne... mijn verhaal over het terugmelden van de TCP/IP instellingen blijft gewoon staan op jouw ToDo lijstje, is ook 1 van de onderdelen die hoort in de toelichting die ik van je verwacht.

Tijs.

ik heb de horizonbox uitgeschakeld als router in overleg met de helpdesk van ziggo.
kan het zijn dat die weer op een of andere manier is ingeschakeld? hoe kan ik dat controleren?
verder ben ik behoorlijk niet deskundig als het gaat om wat je schrijft.
graag hulp aan een digibeet please.

Dus mogen we aannemen dat de horizonbox de hoofdrouter is en je nog een router had (gekocht) die je bedraad aan de Horizonbox hebt gekoppeld?

Kijk even in de bijlagen: Je hebt dus bij de horizonbox aangegeven dat hij aan een bestaand netwerk moet worden aangesloten en zo ja, wat heb je gekozen uit het keuze menu? [Ethernet, Wifi handleiding, Scannen voor Wifi, Wifi PBC?]
En heb je (zie de andere bijlage) de DHCP server functionaliteit uitgezet?

Tijs.

Bijlagen

• horizonbox_bestaand_netwerk.JPG
    horizonbox_bestaand_netwerk.JPG
    58,2 KB · Weergaven: 88
  • horizonbox_dhcp_server_functionaliteit.JPG
    horizonbox_dhcp_server_functionaliteit.JPG
    63,4 KB · Weergaven: 74
nee ik heb de horizonbox uitgezet als router zoals ik hierboven al meldde en heb dus alleen de modem/router van ziggo aanstaan

Ok, ik heb verkeerd gelezen: Je hebt op de Horizonbox alleen wifi uitgeschakeld, dus de rest staat nog aan (begrijp ik hopelijk goed?)
Dus (zie bijlagen) de wifi uitgeschakeld op zowel de 2,4 Ghz band als die van de 5 Ghz band?

En nu heb je verder nóg een apparaat van Ziggo? Of een zelfgekocht apparaat? Noem eens het merk + type van dat andere apparaat, dan wordt het wellicht wat duidelijker.
Is dat apparaat op de Horizonbox aangesloten, bedraad? Of heeft die (ook) een eigen kabel-aansluiting (vanaf een Ziggo geleverde kabel-splitter)?

Tijs.

Bijlagen

• horizonbox_wifi_2.4Ghz.JPG
    horizonbox_wifi_2.4Ghz.JPG
    58,2 KB · Weergaven: 46
  • horizonbox_wifi_5Ghz.JPG
    horizonbox_wifi_5Ghz.JPG
    57,6 KB · Weergaven: 73
Laatst bewerkt:
met behulp van de helpdesk van canon is het opgelost: alles wat met de printer te maken heeft verwijderen via configuratiescherm, router resetten, virusscanner uitschakelen en opnieuw installeren.

dank voor het meedenken.

Dat is goed nieuws, bedankt voor de terugmelding.

Graag nog wel even je vraag als opgelost aangeven.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan