Wifi Acer

Status
Niet open voor verdere reacties.

grace101

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2007
Hallo,
ik heb voor de tweede keer mijn Acer laptop 5610Z, Windows Vista naar fabrieksinstellingen teruggezet en toen alles opnieuw geionstalleerd.
De eerste keer kon ik niet meer met mijn router Netgear WNR2000 werken.
Mijn schoonzoon heeft toen een hele middag zitten prutsen en plotseling lukte het, maar hij weet ook niet meer hoe dat kwam.
Ik heb de laptop meegenomen naar hem toe en ook daar krijg ik geen draadloos internet.
Het probleem zit dus volgens mij in de laptop.
Er wordt aangegeven dat er verbinding is en het apparaat werkt "uitstekend"
Moet ik soms iets instellen bij apparaatbeheer? Ze bijgaanden afbelding.Helpmij Wifi.jpg

In welke netwerk modus gebruik je router en laptop? De router kan tot 802.11n, maar op het plaatje zie ik dat de laptop in modus 802.11b staat.

Oplossing: kijk eens welke modi de laptop ondersteunt, en welke modi de router aankan. Dan kies je voor wat het snelste protocol is.

Hier komt een lijst van langzaam naar snel: b, g, n

O nee daar moet je helemaal niet zijn!

Als een apparaat (in apparaatbeheer) goed werkt betekent dat dat de hardware ok is en functioneert, en dat de stuurprogramma's (drivers) om ermee te kunnen werken zijn geinstalleerd en ok zijn.

Daar kun je ook eventueel de wifi kaart uitzetten en weer aanzetten. Dat wil in hardnekkige (driver) problemen wel eens helpen. Maar dat is absoluut niet nodig als dit gewoon werkt!

De volgende stap is verbinding maken met de router/modem.

Rechtsonder op de taakbalk zie je ergens het icoontje van de netwerkverbinding(en); het lijkt op een trappetje. Als je daarop klikt dan opent een venster met de beschikbare netwerken. Die van jou moet daarbij staan; het "trappetje" is dan een indicator voor de signaalsterkte. En het sterkste signaal zou je eigen netwerk moeten zijn, nietwaar?

Klikken op het icoontje van je eigen netwerk laat een knop zien ("verbinden" als er nog geen verbinding is en "verbinding verbreken" als je wel verbinding hebt).
Klik je op "verbinden" dan wordt de verbinding tot stand gebracht.

Heb je je netwerk op de router beveiligd met een wep, of beter; een WPA sleutel dan moet je die nu opgeven.

Als dat goed gaat heb je vanaf dat moment verbinding! :)

Hoop dat het hiermee lukt.

Hallo, ik heb nog vergeten te vermelden dat Acer zelf ook nog een programma heeft om contact te maken met internet. Hierop is ook duidelijk te zien dat het signaal uitstekend is. Helpmij Ace WiFi.jpg
Bij apparaat beheer staat dat de beste stuurprogramma`s geinstalleerd zijn en dat het apparaat correct werkt. (Nu werk ik via Lan)

Het verbinden lukt soms wel, maar binnen 30 seconden is het weer verbroken.
Dit gaat zo via het netwerkcentrum van Windows en bij het Acer programma ook.

Vermoedelijk heb je het volgende probleem: je kan via het acer programma je netwerk kiezen, of het acer programma verwijderen en het via windows doen.

Heb je het acer programma geïnstalleerd en je probeert via windows een netwerk te selecteren, lijkt alles te werken behalve dat het niet werkt.

In jouw geval moet je dus uit windows alle draadloze verbindingen verwijderen en opnieuw met het acer programma aan de slag.

Helaas, ook dat heb ik al geprobeerd. En eerder werkte het wel samen.

Anders verwijder eens het acer programma ...

Uhh.. ik weet niet meer hoe dat moet :o
De vorige keer heb ik het zo gedaan dat ik het later weer terug kon zetten.

Al aan softwarebeheer gedacht? Vermoedelijk kan je het programma ook gratis van de Acer site downloaden.

Softwarebeheer????? Zoals ik al zei werkte het eerder goed samen, maar ik ga nog eens zoeken hoe ik het uit kan schakelen.

Het is "bijna" gelukt.
Als eerste heb ik e-netempowering uitgeschakeld via> msconfig>opstarten.
Daarna de router geinstalleerd.
Melding: MDM_Util.exe werkt niet meer, het programma wordt gesloten u krijgt bericht als het weer enz enz. Nooit bericht gehad.
Vervolgens weer opnieuw de router geinstalleerd.
Eerst alleen lokaal verbinding, daarna is internet nog 2 keer verbroken.
Dan klikte ik op verbinding maken met (de router) terwijl deze al verbonden was.
Dat is tot nu toe ook 2 keer goed gegaan.
Duim voor me:(
Ik laat nog weten hoe het verder gaat.

Ik volg niet helemaal meer wat je nu allemaal doet; in je eerste post kwam je tot de conclusie dat het probleem in de laptop moest zitten (ook al leek het er op dat alles daar gewoon werkt(e)), en nu heb je het er over dat je ook het modem opnieuw hebt geinstalleerd?
Dat laatste doe je door via een kabel de modem software te installeren op dat kastje, waarna je alle ip-gegevens waarschijnlijk opnieuw moet instellen om internet te kunnen gebruiken.

Ik dacht eerst dat het een probleem was met verbinding zoeken / houden tussen laptop en modem maar nu weet ik het niet meer...

Dat klopt niet helemaal, er is geen probleem met de modem. Ik kan/kon de laptop niet meer wireless krijgen via de router.

Hi Grace,
Modem en router (incl. switch) zitten vaak in 1 behuizing.
De router houdt zich alleen bezig met het verdelen van internet-pakketjes tussen internet en de diverse pc's.
Ik had duidelijker moeten zijn...

Staat de router toe dat er nieuwe ip adressen gebruikt mogen worden?
Is de mogelijkheid op MAC adressen beperken (alleen de bekende aangemelde apparaten toestaan) uitgezet?

In principe zou het eenvoudig moeten zijn... :)

Sorry, maar hier ben ik echt te blondT voor, ha ha!
Ik kan er alleen maar vanuit gaan dat ik ook bij mij dochter niet wireless kon,
dat is de reden dat ik denk dat het aan de laptop moet liggen.

Tot nu toe heb ik, zelfs na opnieuw opstarten nog maar 1 keer problemen gehad.
Laten we hopen dat het zo blijft.

helpmij8.jpgHelpmij7.jpg

Het gaat helemaal niet goed! Zie de bijlagen.
Het is 24 uur lang goed gegaan en nu begint deze ellende.
Google Chrome heb ik er via de firewall ingezet, maar nog reageert het niet goed.
Ook heb ik Gmail, maar ik heb geen idee hoe ik die in firewall kan zetten.
Het rare is dat ik soms gewoon op de pagina bezig ben en dat het dan plotselng
weg is.

Hoi Grace,

jammer dat het nog niet goed gaat. Indien je gewoon een kabel in de router gaat steken en je zet op de laptop wlan uit, werkt het dan betrouwbaar? De DHCP server, die in de router is ingebouwd, ververst soms een keer per eetmal het ip adres, dus een langere test is nodig.

Lukt dat, dan weten wij dat in principe de modem en de router op de bedraade zijde goed zijn geconfigureerd.

Zodra wij daar een antwoord op hebben kunnen wij verder gaan.

Eerder schreef je, dat je de router hebt geinstalleerd. Wat bedoel je ermee?

Wat soms ook nog goed helpt: modem of modem/router van netvoeding halen. 5 minuten wachten, vervolgens eerst modem weer aan netvoeding aansluiten (mocht je dat hebben), anders modem/router weer aan netvoeding aansluiten. 10 minuten later laptop opnieuw inschakelen.

Laatst bewerkt:
Vanavond heb ik de pc echt nodig, dus als alles wat ik nodig heb het blijft doen, wacht ik af tot ik hem morgen weer opstart.
Dan kijk ik eerst wat er gebeurd en dan zal ik de kabel eraan doen.
Eerder had UPC een programma Quickfix, maar dat is er niet meer.
Ik had het opgeslagen, maar na het opnieuw instellen van de pc werkt het niet meer, mede (denk ik) omdat UPC het niet meer
aanbiedt.

Waarom moet jij apart programma's "in de firewall" zetten? Zo te zien gebruik je enkel Windows ingebouwde firewall. Ik heb daar nog nooit een programma in hoeven zetten.. ?

Nu moet ik er bij zeggen dat ik de firewall van windows zelf wat beperkt vind (al wordt hij wel beter met de laatste versies) en ik gebruik dan ook een andere (zonealarm). Daar meldt elk programma dat voor de eerste keer internet op wil zich, en daar kun je aangeven of dat eenmalig mag of voortaan altijd, zoals elke fatsoenlijke firewall hoort te doen.

De windows firewall zou iets dergelijks moeten hebben, en als je er eenmaal een programma toegang in hebt gegeven zou het voortaan vanzelf moeten gaan.

Dat "plotseling weg" snap ik niet helemaal..

Ergens heb ik het gevoel (maar ik kan het helemaal mis hebben) dat er iets anders aan de hand is. Of iets simpels, waar je "op de verkeerde plek" naar zoekt met mogelijk als gevolg dat er steeds meer bij komt en meer bij veranderd wordt om te zien of dat het soms is?

Heb je al een uitgebreide virus / malware scan gedaan? Om er maar zo zeker als mogelijk van te zijn dat uit die hoek geen problemen te verwachten zijn?

In principe is een netwerk verbinding opzetten redelijk eenvoudig, een vast stappenplan en het moet werken!

Ten eerste is daar het modem. Die moet op de internet provider staan ingesteld. Die gegevens leveren ze mee en dat zou moeten werken anders heb je geen internet verbinding.
Inloggen op je modem met admin en password via een web-interface (de admin naam kun je dan veranderen en zeker het password moet je veranderen zodat het iig niet meer het fabrieks password is!).

De modem/router wijst ip adressen toe d.m.v. het dhcp protocol. Dit mag maar op 1 apparaat aan staan. Geen 2 captains op een schip he? :)
Die adressen moeten in het zelfde bereik liggen, dus alleen de laatste set van de 4 combinaties van 1-3 cijfers mag anders zijn.
(bij voorbeeld: je modem/router is 192.168.1.1 - dan kunnen de bedrade pc's een adres krijgen van 192.168.1.2 t/m 192.168.1.253 (254 is vaak gereserveerd net als nr 1).
Ook de via wifi aangesloten apparaten moeten in het zelfde subnet zitten (dus ook binnen 192.168.1.2 t/m 192.168.1.253).

De wifi adapter in het modem moet aan staan.
Er mogen nieuwe apparaten van een ip adres worden voorzien.
Mac blokkering moet (voor nu) uit staan.
Er moet een naam aan je eigen netwerk zijn toegekend. Dit is default al gedaan, verander dat eventueel.
Er moet een kanaal aan je eigen netwerk worden gekoppeld. Dit moet vast in te stellen zijn.
Er moet een beveiliging aanwezig zijn. Voor zolang je geen stabiele verbinding hebt, kun je eventueel wep en wpa / wpa2 uit zetten.

Er kan nog meer worden ingesteld maar meestal blijken de standaard instellingen wel ok te zijn.

Dan de pc. Om te beginnen zet ik altijd de firewall uit tot de verbinding goed werkt.
De firewall die ik gebruik (zonealarm) biedt de mogelijkheid uitzonderingen te maken voor ip adressen en bereiken die niet geblokkeerd mogen worden op het lokale netwerk. Als je een pc met een kabel in je router prikt zit je altijd aan de "lokale netwerk" kant van de router, en dat is ook zo voor een wifi verbinding.
Als ik dat niet doe kan mijn laptop het lokale netwerk niet zien, alleen de router, en die vaak ook niet voordat ik het ip adres daarvan heb vrijgegeven.
Daarom zet ik bij problemen altijd eerst de firewall even uit. Werkt het dan wel dan is de oorzaak vaak de firewall. Werkt het niet dan weet ik dat ik verder moet zoeken...

Ok, als je dan op wifi-verbindingen klikt in de tray (het trappetje, rechts onderin) dan moet je eigen netwerk zichtbaar zijn en hoef je alleen maar te verbinden met...
Ook als je nu WPA hebt aangezet hoef je slechts het password over te nemen en er moet weer verbinding zijn.
En als de firewall goed getraind is kun je die nu ook weer aanzetten.
Werkt het nog steeds naar verwachting dan kun je in de router - waar je laptop nu bekend is - de mac filtering aanzetten en meer van dat soort beveiliging, de bekende apparaten moeten het dan blijven doen.

Tot zover de theorie! :)
Nu in de praktijk, welke stappen heb je gedaan?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan