WiFi gehackt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

*Marly*

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2006
Sinds ongeveer een jaar heb ik geregeld problemen met mijn draadloos internet.
Onze vroegere buren hadden zo'n 3 jaar geleden ons netwerk gehackt. Sindsdien zetten we het modem altijd uit, maar sinds een jaar wordt het modem niet altijd gezien door de pc en nintendo ds. Nu had ik daar pas geleden schoon genoeg van, dus toen ik eindelijk een keer draadloos kon internetten en gamen heb ik de modem aan laten staan. Ik ken de mensen in mijn buurt en ik vond het risico op een nieuwe hack gering. Nu keek ik vorige week toen ik gewoon draadloos bereik had eens in de settings van het modem en toen zag ik dat de wep-key veranderd was van 128 bit naar 64 bit. Dat heb ik toen netjes veranderd. Ik had toen overigens geen technische problemen.

Gister zat ik te internetten --> internet werd traag --> kan wel eens gebeuren...
PC uitgezet --> modem blijft veel activiteit vertonen --> vermoeden van hack --> modem uitgezet

Volgende ochtend modem aangezet --> geen draadloos contact meer
In de modemsettings gekeken --> WEP key was veranderd van 128 bit naar 64 bit

Zou dit op een WiFi hack kunnen duiden?

Daar lijkt het wel op ja.

Zou mijn inlognaam en wachtwoord van de router maar eens veranderen

Waar je z.s.m. naar toe moet is het stoppen met WEP-encryptie! Dat is binnen 1 minuut te kraken (maakt niet echt uit of dat 64-bit of 128-bit encryptie is).

Je zult het apparaat (of de instellingen) moeten vervangen naar WPA of (liever nog) WPA2 encryptie. Mochten je draadloze netwerkkaarten hier niet mee overweg kunnen, dan zul je daar ook nieuwe exemplaren voor moeten kopen die wél met WPA(2) overweg kunnen.

Tijs.

Ben nog vergeten te melden dat de modem die ik aangezet had 2 keer aan het opstarten was. Ook vreemd niet?

Heb net weer de modem uit en aan gezet en wederom was de wep-key veranderd van 128 bit naar 64 bit. Heb ook al verschillende kanalen geprobeerd, maar zie mijn modem niet en dus helaas weer geen draadloos internet...

Denk wel dat het netwerk gister gehackt is geweest, maar ik denk ook dat mijn modem niet helemaal goed werkt.

Het is een modem uit 2005 (speedtouch) en heeft geen wpa beveiliging.
Inlognaam en code veranderen durf ik niet echt. Ik ben bang mezelf buiten te sluiten van mijn eigen modem. Dat heb ik al eens weten te presteren en is ternauwernood via vele wegen toch nog uiteindelijk opgelost.

Betekent dat je een breedband draadloze router moet gaan kopen met WPA2 ondersteuning, die aansluiten op de speedtouch, bedraad een pc aansluiten op die nieuwe router en Internet erop werkend maken (incl. draadloos netwerk met WPA2 encryptie) en zodra dat werkend is het draadloze gedeelte moet gaan uitschakelen op de speedtouch.
Stel op de breedband router een andere draadloze netwerknaam in als nu op de speedtouch wordt gebruikt, zodat je de 2 draadloze netwerken goed uit elkaar kunt houden zolang ze nog samen bestaan.

[Misschien nu direct draadloos netwerk uitschakelen op de speedtouch omdat het vlgs. jou momenteel toch niet werkt.]

Goede berichten gehoord over Netgear breedbandrouters, voor het geval je een advies wilt welke fabrikant breedband router te prefereren.

Succes,

Tijs.

@ Tijs: Bedankt voor de tips! :thumb: Ga ik zeker iets mee doen.

Heb nu ontdekt dat de wep-key iedere keer verandert van 128 bit naar 64 bit als ik de modem heb uitgezet.

Ook heb ik ontdekt dat ik de modem niet kan zien als hij op kanaal 13 staat. Zodra hij automatisch overschakelt op kanaal 7 zie ik hem weer (handmatig op kanaal 7 zetten heeft geen effect).
Kan het zijn dat andere draadloze modems in de buurt storend zijn voor het signaal?

Iemand nog suggesties voor deze problemen? :)

Signaalkwaliteit gaat er zeker niet op vooruit als er veel netwerken in de buurt hetzelfde kanaalnummer gebruiken.

Je zou kunnen kijken of je met Netstumbler en/of inSSIDer kunt achterhalen welke kanaalnummers geschikt zijn.

Overigens kan het ook zo zijn dat je speedtouch geschoeid is voor de amerikaanse markt, en dus op kanaal 13 niet uitzendt. Ook kan (ong.) hetzelfde gelden voor de draadloze netwerkkaart die je nu gebruikt om ermee verbinding te maken (dat die niet in staat is om te luisteren op/naar kanaal 13).

Succes,

Tijs.

@ Tijs: Wederom bedankt! :thumb:

Een ander modem (en netwerkkaart) zou dus eigenlijk wel op zijn plaats zijn vanwege de beveiliging en vermoedelijke mankementen. Ik was overigens toch al met het idee aan het spelen om over te stappen van internetprovider.

Ik ben er van overtuigd dat het netwerk laatst gehackt was. Toch laat ik de modem gewoon aan staan, omdat ik er dan zeker van ben draadloos te kunnen internetten/gamen. Zodra ik aan mijn modem mysterieuze activiteiten bespeur zet ik hem gewoon uit. En als ik het niet zie heb ik pech gehad en de hackers (even) geluk. ;):D

Groetjes Marly

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan