Wifi/Internet in schuur

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sorry, ik had de informatie over je router en repeater over het hoofd gezien.

Ik heb beide handleidingen van beide apparaten eens doorgelezen... Alle twee maken ze gebruik van het IP-adres 192.168.2.254. Ik neem aan dat je de Icidu met het schakelaartje als repeater hebt ingesteld. Wanneer je de repeater via de webinterface kunt configureren (netwerkkabeltje, laptop/pc) denk ik dat het al wat gemakkelijker gaat worden. WPS heb ik niet zoveel vertrouwen in; ik configureer liever alles handmatig. Gegevens die je waarschijnlijk nodig bent:

• SSID van de Thomson router/gateway
  • WPA2 wachtwoord
  • Kanaal waarop de Thomson uitzendt
  • Het protocol IEE 802.11b/IEE 802.11g/IEE 802.11n of een combinatie (meestal benoemd als 11bgn mixed mode)
  • Het MAC-adres van de thomson

Wanneer de Icidu repeater een DHCP-server aan heeft staan moet je deze uitzetten. Vervolgens geef je de repeater (zoals kostenzer in een vorig bericht ook al schreef) een vast IP-adres in dezelfde range als de Thomson, 192.168.2.253 is daarvoor handig. Zo weet je je repeater te onderscheiden van je andere WIFI aparaten op het netwerk. Voor mezelf gebruik ik dit schema'tje:

Router A: 192.168.x.1 of 192.168.x.254
Router/Repeater/Accespoint B: 192.168.x.2 of 192.168.x.253
Router/Repeater/Accespoint C: 192.168.x.3 of 192.168.x.252
etcetera

Printers, Nas en andere apparaten die een vast adres moeten hebben:
192.168.x.10
192.168.x.20

Laptops, pc's, tablets en overige apparaten die overweg kunnen met WIFI
Via de dhcp server een range in de 192.168.x.100 tot 192.168.x.200

Subnetmasker blijft hier ongewijzigd, standaard 255.255.255.0.
De range loopt van 192.168.x.0 tot en met 192.168.x.254, dus je hebt zonder subnet in totaal 255 IP-adressen beschikbaar. Via DHCP reserveer je 99 adressen, ruim voldoende...

Ik vermoed dat de repeater met WDS werkt. Meestal kun je via de web-interface zoeken naar de router; de repeater neemt vervolgens automatisch de instellingen over als SSID, kanaal en MAC-adres van de router. Gebeurt dat niet, dan zul je ze handmatig moeten invoeren. Als voorbeeldje heb ik een plaatje ingevoegd van mijn eigen Icidu routertje, die ook als repeater ingezet kan worden.

Icidu WDS.jpg

Nu ga ik voor het gemak ervan uit dat de Icidu repeater hetzelfde scherm tevoorschijn tovert... Knopje survey zoekt naar de te repeaten router. Komt je router niet in de zoekresultaten tevoorschijn, dan voer je de volgende gegevens in:

Bij SSID(tobebridged): het SSID van de Thomson router
BSSID(tobebridged): het MAC-adres van de Thomson router. Nu zijn er verschillende manieren om het MAC-adres in te voeren: het formaat kan 11:AA:22:BB:33:CC zijn, of 11-AA-22-BB-33-CC, of 11AA22BB33CC.

Het kanaal en het protocol van de Icidu op hetzelfde kanaal en protocol zetten als de Thomson router. En als de repeater zijn eigen SSID / WPA2 password heeft, deze wijzigen in die van de Thomson router. IK heb in de eigen router het SSID gewijzigd in home en voor de Icidu home2, om bij problemen toch te kunnen zien waar de oorzaak lag (meestal bij de router:confused:), dus dat kun je ook nog overwegen.

Als je de instellingen hebt opgeslagen en de repeater hebt gereboot, dan moet je waarschijnlijk ook nog de router in. Ook die moet de WDS instellingen aan hebben staan en moet weten dat de Icidu repeater het signaal gaat versterken. Schaamteloos heb ik even naar een topic in het KPN forum gelinkt, waar plaatjes gelinkt stonden van de WDS instellingen op een Thomson router.

Vervolgens zou je internet moeten hebben met je repeater. Om te testen of de signalen van de router worden versterkt, kun je de WPA instellingen tijdelijk uitzetten. Zodra alles naar behoren werkt zet je WPA weer aan en test je nogmaals of je verbinding krijgt. Heb je verbinding, dan kun je gebruik maken van je internet.. Hou er wel rekening mee, dat de doorvoorsnelheid wordt gehalveerd! Dit komt door het WDS protocol.

Hmm als je de Thomson router via KPN te leen hebt gekregen, Laat deze uitleg dan maar... In het KPN forum staat vermeld dat KPN de WDS functie op de Thomson die jij hebt, heeft uitgeschakeld. Via Telnet zou je WDS weer aan kunnen zetten, maar dan moet je de gebruikersnaam en wachtwoord van KPN moeten hebben om als superuser in te kunnen loggen en die krijg je niet via KPN. In deze thread van het engelse modem-help.com staat een wachtwoord. Voor diegenen die het durven...

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de informatie ik zal get morgen nog eens rustig door lezen en alles proberen opnieuw instellen. Ik heb mijn router van solcon en de WDS funtie staat gewoon aan.
Ik stel hem altijd in via pc maar veel dingen die ik nu lees zijn nieuw voor mij!
Nogmaals Bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan