Wifi problemen TL-WR1043ND

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tijnes81

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2013
Beste allemaal.

Ik ben vorige maand verhuisd. Ik heb mijn TP-link router meeverhuisd en hier opnieuw aangesloten.
In mijn vorige woning heb ik nooit problemen gehad, maar nu heb ik ze dagelijks. De router is draadloos verbonden met:

- Laptop
- iPhone 5
- Samsung Galaxy sII
- The New iPad
- Canon Pixma printer
- Xbox360
- PS3
- WII

Meestal zijn alleen de telefoons, iPad en laptop tegelijk verbonden en regelmatig de PS3.

Nu komt het heel vaak voor dat de WIFI verbinding totaal weg valt op 1, of meer van de apparaten. Dit duurt dan enkele seconden en dan komt hij automatisch weer terug. Heel irritant met online gamen, of televisie kijken. Soms vind ik op de laptop dan de melding: "Er is een ip- adresconflict gedetecteerd". Alle IP-adressen van de genoemde apparaten worden automatisch toegewezen en dus niet statisch. De router is al meerdere malen gereset, maar zonder resultaat.

Ik hoop dat iemand een oplossing voor dit probleem heeft, want ik word hier zo langzamerhand gek van...

Alvast bedankt voor jullie reacties.

1/ik zou met het programma inSSIDer eens kijken hoe het zit met de wifi kanalen van naburige draadloze netwerken.
2/geeft de router overal voldoende dekking? Is de nieuwe woning bv groter qua bewoonbare oppervlakte?

Hoop dat je een goede WPA sleutel gebruikt, anders zou het kunnen dat een van je buren mee lift.
Via inssider kun je kijken of iemand je weg drukt.
Misschien heeft je printer toch een vast adres gekregen.
Het meest waarschijnlijke is dat de adressen via DHCP zijn toegewezen (dat kent deze router).
Dan moet je dus of al je apparaten altijd aan laten staan (toewijzing gebeurd via wie eerst komt eerst maalt) of even in de handleiding kijken en dan uitgifte voor de verschillende mac adressen vast leggen.

Bedankt op jullie snelle reacties. Ik ga er gelijk mee aan de slag. Qua ruimte is dit huis groter, maar niet bijzonder groot en het bereik van de router is ruim voldoende (Gewoon 2 tot 3 streepjes op telefoon en 3= max). Ook vlakbij de router treedt het probleem op. Ik ga nu aan de slag met inssider. Ik gebruik overigens een goede WPA2 (AES) sleutel, dus dat zal het probleem niet zijn denk ik.

Laatst bewerkt:
Had je al gekeken naar vast adres toekennen via DHCP. Gebruik je IP telefoons, want bij dect, loopt het niet via je router hoor.

Ik krijg nog steeds dezelfde melding. Er komt dan een gat in de grafiek van inssider:

router.jpg

Ik heb ook al diverse kanalen geprobeerd, maar zonder succes... :-(

Je zult toch even via 192.168.1.1 in je router moeten duiken en kijken welke ip adressen bij welke mac's horen.
Het is overigens erg druk daar bij jou of heb je er een repeater aan hangen.
Kun je even een graph van 2,4 laten zien. Op de graph's zie je nl de sterkte van het signaal.
Dat is wat overzichtelijker dan die getallen

Je zult toch even via 192.168.1.1 in je router moeten duiken en kijken welke ip adressen bij welke mac's horen.
Het is overigens erg druk daar bij jou of heb je er een repeater aan hangen.
Kun je even een graph van 2,4 laten zien. Op de graph's zie je nl de sterkte van het signaal.
Dat is wat overzichtelijker dan die getallen

Ik ben nu even bij vrienden. Ik zal vanavond de graph van 2,4 posten. Bedankt weer! :-)

da's de time graph, niet de 2.4Ghz graph. Heb je na de verhuis nog een draadloos toestel bijgekocht? Of indien niet wat was het laatste toestel dat je hebt aangekocht?

Zoek nu toch maar eens naar de aangesloten mac adressen

Ja ik denk ook dat het of een device moet zijn dat een IP adres heeft waarvan de lease nog niet is afgelopen, dat zich aanmelt of probeert aan te melden.
Kan een TV zijn, een nas, een printer or what ever.
Of een buurman heeft toch het wachtwoord weten te bemachtigen.
Daarom is mijn sleutel 64 tekens lang.
Denk dat hij toch echt moet naar vaste uitgave via DHCP.
Hij kan dan ook nog mac blokkade instellen, dan weet je bijna zeker dat een vreemde er niet in komt.

T.S. let op het kan ook zijn dat het een IP is van een bedraad device dat het conflict veroorzaakt.
T.S. kan er 4 aansluiten.

We hebben geen nieuwe apparaten gekocht sinds de verhuizing. Als laatste apparaat is de iPad erbij gekomen. Hier de 2.4 graph en de mac adressen van dit moment:

router3.jpg
router4.jpg

We hebben niets bedraad aangesloten :-(

't is inderdaad behoorlijk druk in jouw buurt. Ik ga met het volgende advies wel in tegen de tips van Eric. Ik gebruik dezelfde router. Als je niks aan de default DHCP instellingen hebt veranderd, deelt deze adressen uit tss 192.168.1.100 en 192.168.1.199
Ik zou die scope sterk verkleinen, bv van 192.168.1.100 tot en met 192.168.1.105. Ik zou geen vaste koppeling DHCP koppeling maken tss mac en ip-adres. Biedt wel iets extra veiligheid maar is omslachtig. Een sterke key is het bijzonderste. En alle mobiele apparaten geef je een vast ip adres (eentje dat niet in de DHCP-reeks valt zoals bv. 192.168.1.10 of zo). Een printer geef ik ook altijd een vast adres.

@contrazoom,
Vrijheid blijheid, geen bezwaar tegen goede ideeën.
Je verhaal is goed en logisch, het zal zeker werken.
Zelf zie ik echter niet in wat er lastig is aan vaste uitgifte via DHCP.
Heb dit zelf in Leeuwarden bij mijn vriendin ook gedaan.
Zij dacht dat het uitvallen aan haar TPlink router lag.
Wel niet dus.
Niet iedereen vind het makkelijk zijn apparaten een vast adres te geven.
Zie ook niet echt het voordeel of het moet gaan om een PC waar µtorrent op draait.
Voor een printer en een nas doe ik het thuis wel, want dan hoef ik niet te zoeken waar hij/zij zit.
Maar kende mijn router ook vaste DHCP uitgifte dan koos ik natuurlijk daar voor.
Je hebt dan nl maar een plek waar je iets in moet stellen.

Even wat dieper duiken

Uit je client list blijkt dat er op dat moment maar 3 devices verbonden waren.
Hij lijkt alleen je PC CindyKeijzer bij naam te kennen, maar dat is niet belangrijk.
Ook kun je zien dat de PC als eerste werd opgestart.
Je kunt dus in dat andere tabje eenvoudig instellen dat je CindyKeijzer vast wil zetten op 192.168.1.8.
Je ziet in dit scherm je mac adres, dus met knippen en plakken is dat een fluitje van een cent.
En zoals mijn collega al zei, zal het IP voor je PC niet meer gekaapt kunnen worden, daar hij lager is dan 100.
Zet dan je Printer op 192.168.1.10, dan weet je zeker dat die ook geen problemen gaat geven.

Er zitten overigens 3 anderen bij jou in de buurt die je aardig aan het wegdrukken zijn.
Volgens mij kent deze router ook de optie automatisch m.b.t. kanaal.
Dan zoekt hij zelf waar er nog ruimte is.

Welke optie je ook neemt het zal rech kom.

P.S. wat ook kan is een hoog adres nemen en de range beperken zoals contrazoom zegt.

als je nog eens zo'n ip adres conflict melding krijgt op de laptop, kijk dan eens in de systeem logs (event viewer) of er een DHCP error vermeldt staat. Vaak zal daar ook het mac-adres bijstaan vh toestel dat het conflict veroorzaakt.

Bedankt voor je aanvulling contrazoom.
Denk dat hij dat nog steeds kan terug vinden, maar dan moet hem wel helder zijn welk device dat is.
Voor ons is het terugvinden van het mac adres een routine klus.
Dus voor TS:
Vaak is het te vinden op het apparaat zelf.
Anders is het terug te vinden door het device aan te melden en te kijken in de lijst welke er bij kwam.
Succes.

no problem Eric
@Tijnes een Mac-adres of fysiek adres wordt voorgesteld als bv: E0-94-67-05-7C-8D. Als je dit ergens terugvindt in de event logs, post het dan even. De 3 eerste blokken van 2 cijfers (in het voorbeeld E0-94-67) zijn bepaald voor een fabrikant.

Bedankt weer voor al jullie goede tips! Ik weet de Mac-adressen te vinden, dus ik kan hiermee aan de slag!
Jullie horen het

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan