Wifi 's nachts uitzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spring

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2004
Ik wil de wifiverbinding 's nachts uitzetten, er straalt al genoeg overal, dus waarom aanlaten als ik hem toch niet gebruik.
M'n computer is bedraad aangesloten, alleen de tablet gaat draadloos.
Ik heb een Tele2 modem waar aan de buitenkant geen aan/uit knop op zit.
Het gaat ook alleen om de wifi, want er maakt nog iemand gebruik van het bedrade netwerk.

Mijn vraag:
Er zit ws. niks anders op dan elke keer via de computer de modem in te gaan om wifi daar aan en uit te zetten?
En: kan het kwaad voor de modem, om dat elke dag te doen?

Je zal dan op je modem in moeten loggen en in het tabblad van wifi deze daar uit moeten zetten.
Er is geen andere mogelijkheid om dit te doen.

Het kan voor zover ik weet geen kwaad om dit elke dag te doen.

Er zit vaak een instelling op je router dat je een timer kunt instellen, dan gaat de wifi uit op een bepaald tijdstip en ook weer aan op een bepaald tijdstip.

Dan mag je mij daar eens meer over vertellen want dat ben ik nog nooit tegen gekomen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Sluit de bedrade gebruiker aan op de modem en zet de draadloze router 's nachts uit.
Meer bedrade gebruikers? Sluit een bedrade router aan op de modem.
Heb je een router voor je bedrade netwerk en 1 voor WiFi.
Zo kun je het eenvoudig en snel oplossen.

Er zit vaak een instelling op je router dat je een timer kunt instellen, dan gaat de wifi uit op een bepaald tijdstip en ook weer aan op een bepaald tijdstip.

Ik zie nergens iets staan over een aparte router welke de OP zou hebben. Ik zie alleen een vermelding van de modem/router van de provider. Modem/routers van providers kan je amper instellen omdat er in de meeste gevallen eigen firmware op zit.
Mocht de OP een eigen router hebben welke te geavanceerd is voor thuisgebruik (want dat is een router waar jij het over hebt, in de basic routers zit zo'n functie niet) dan is de mogelijkheid er ja.

Sluit de bedrade gebruiker aan op de modem en zet de draadloze router 's nachts uit.
Meer bedrade gebruikers? Sluit een bedrade router aan op de modem.
Heb je een router voor je bedrade netwerk en 1 voor WiFi.
Zo kun je het eenvoudig en snel oplossen.

Jij bent niet erg duidelijk over welke modem en/of router je hebt het in de je eerste regel. Gaat dat over hetzelfde apparaat of aparte?

Bedankt voor de reacties.
Tele2 heeft maar bepaalde modeminstellingen toegankelijk gemaakt voor gebruikers, een timer zag ik niet in het menu.
Zou wel mooi zijn.

GIJoe: de modem van Tele2 werkt ook als router, mijn vaste computer en die andere zijn daar op aangesloten.
Begrijp ik het goed:
Ik zou dus een extra router op de modem aan kunnen sluiten, de computers bedraad via de modem kunnen laten lopen, van de modem de wifi helemaal uit, en de tablet met wifi op de router?
Met een router met een aan/uit knop zou dat wel mooi zijn.
Is dat heel ingewikkeld of valt het mee?

Laatst bewerkt:
enerzijds energie sparen en anderszijds een toestel bijzetten? De logica ontgaat me. Bottomline is het zoals Killermenace in zijn eerste antwoord geeft; inloggen op de router en dan wireless uitschakelen. Zet je je mobiele telefoon 's nachts ook uit? Die staat heel wat meer uit te stralen dan wifi.

@Spring
Klopt.
Nee, moeilijk is dat niet, het zijn gewoon instellingen.
...deze zijn altijd via internet 'op te snorren' (bijvoorbeeld: Helpmij forum).

@contrazoom
De vraag was/is niet of het zinvol is, de vraag was/is of dat kan.
En als iemand dat graag wil, is dat niet iets waar je over dient te oordelen.

Alvast een prettig weekend gewenst.

Laatst bewerkt:
Dankjewel.

En inderdaad, energieverbruik is ook iets om mee te nemen, nog niet aan gedacht.
M'n mobiel gebruik ik alleen als ik onderweg ben.

Bedankt voor het meedenken!

Ik bekijk het nog even, handmatig kan dus in elk geval, fijn.

In plaats van router zou je ook een access point kunnen gebruiken.
Dit kun je zonder problemen iedere avond spanningsloos maken.
Instellingen blijven behouden.

Dankjewel.
Wat is het verschil tov een router?

Het verschil is dat een router veel meer is als alleen een access point.
Er zit een switch in ,een router voor pakketroutering, een dhcp server, en een access point.
2 van de 4 apparaten moet je uitzetten wil het goed werken.
Beetje zonde van het geld, grote kans dat je de switch niet eens gebruikt.
Daarbij is een access point veel eenvoudiger te installeren en nooit geen problemen.

Asus RT-N66U, heeft daarnaast zelfs parent control.

Kun je toch ook zelf maken door middel van blokkering van websites.
Iedere router heeft dat.
Bovendien kun je ip adressen of mac adressen blokkeren voor een bepaalde tijd.
Dus om 23.00 uur geen internet meer voor jantje.

Bedankt.
Graag nog wat vragen:
Betekent dat ook dat een access point minder energie verbruikt dan een router?
Kan dan ook de wifi van de modem helemaal uit?
En kun je die aan de buitenkant uitzetten?
En ik las dat er routiers zijn waarvan je het bereik kunt aanpassen, dus ook lager zetten.
Kan dat ook met een access point?

Laatst bewerkt:
IP-adres/website blokkering weet ik ook wel, maar dat was niet de vraag van Terrarabo.
Lijkt me parent control makkelijker daar je niet handmatig websites moet invoeren, maar een leeftijd grens instelt.

Dank weer!

Ik was al aan het kijken naar access points toen ik er achter kwam dat alle poorten van mijn modem al bezet zijn!
Dan zou dus het accesspoint naast de wifi ook ruimte moeten hebben voor een pc met draad.
Bestaat dat, of zou het dan een router moeten worden?

Bestaan er ook access points/ routers waar je aan de buitenkant alleen de wifi uit kunt zetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan