WiFi signaal Experiabox waardeloos !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Terrarabo

Inventaris
Lid geworden
5 okt 2001
Hallo,

Heb sinds een aantal maanden Glasvezel all in one met de nieuwste Experiabox V8 !!

WiFi doet raar. Signaal is op zijn sterkst maar kan heel vaak ( vrijwel altijd) niet verbinden. Telefoons blijven op IP Adres ophalen hangen en de laptops geven aan dat ze gewoon niet kunnen verbinden en als ze al eens verbinden dan is het met beperkte toegang. Daarna knalt hij er weer uit.

Is dus op alle apparaten in huis zo.

KPN adviseerde mij het kanaal te wisselen en dat leek te helpen maar was valse hoop.
Toen zag ik op mijn iMac dat ik zowel bedraad als draadloos was verbonden en ik dacht dat er misschien een conflict was dus ook aangepast en het scheen weer even te werken maar ook dit was valse hoop.
Mijn WiFi printer print ook niet meer maar als ik een UTP draadje trek naar de Experiabox print hij vlekkeloos dus hij herkent hem wel in het netwerk.

Nu krijg ik dinsdag een nieuwe Experia Box maar zou graag weten of ik toch niet iets over het hoofd zie.
Denk eigenlijk dat hij gewoon stuk is maar je weet nooit natuurlijk.

T

Ziet er naar uit dat de zender niet erg krachtig is...
Locatie van de Experiabox is ok? Niet (te veel) afgeschermd?

Wat ik wel eens deed was een "veldsterkte meting" ;) met behulp van een laptop voorzien van Inssider. Dit is een m.i. perfect programma om wifi netwerken te zoeken en te vergelijken.
Daarmee kon ik hier de mindere plekken goed bepalen en een extra AP op het juiste plekje zetten.
Misschien heb je er wat aan om duidelijk te krijgen of er goed signaal is en zo ja waar dan wel..

Ik vond nog een leuk linkje naar meer info over inSSIDer..

Laatst bewerkt:
Signaal sterkte is voluit !! Daar ligt het niet aan.....

Laptop en telefoons bevinden zich binnen 2 meter van de Experiabox.

Met behulp van inSSIDer kun je ook mooi zien wat er in de buurt van je eigen frequentie (kanaal) zit, misschien is er een rustiger kanaal te vinden?
Op welk kanaal zond je oude set uit?

Laatst bewerkt:
Met behulp van inSSIDer kun je ook mooi zien wat er in de buurt van je eigen frequentie (kanaal) zit, misschien is er een rustiger kanaal te vinden?
Op welk kanaal zond je oude set uit?

Op 11 en kanalen wisselen helpt niet zoals ik in mijn start topic reeds zei.

inSSIDer gebruik ik standaard eigenlijk en het kanaal ( meerdere) is stil. Zitten geen andere verbindingen op !!

Wat ik overigens opeens wel zie is dat de RSSI 35 is !! Zelfs die van mijn buren scoren nog rond de 70.....

Toch geeft Windows 5 volle strepen aan.....

Mijn dect telefoon die voor de Experiabox stond weggehaald en vanochtend ging het goed. De rest van de dag ook dus even afwachten.....zou wat zijn zeg !!

O is heel goed mogelijk, dect en magnetron (tijdelijk) als stoorzenders, en wie weet wat nog meer.. Maar toch blijft het raar als je zowat "op" je router zit.

Ook vanochtend konden alle apparaten weer gewoon gebruik maken van het WiFi signaal Solaris. Het lijkt er echt op dat de Dect het probleem was.....
Hij stond er wel pal voor op zo'n 5 cm afstand. Nu staat hij een stuk lager in een afgeschermd kastje. Ik hou je wel op de hoogte of het goed blijft.

Helaas.....vandaag lag de boel er weer uit. Kanaal gewisseld en alles verbind weer !!??

Zou het een idee zijn als ik een router aansluit en deze het WiFi gedeelte laat doen !?
Deze sluit je dan bedraad aan en gaat zijn eigen WiFi signaal uitzenden toch !!??

Ook vanochtend konden alle apparaten weer gewoon gebruik maken van het WiFi signaal Solaris. Het lijkt er echt op dat de Dect het probleem was.....
Hij stond er wel pal voor op zo'n 5 cm afstand. Nu staat hij een stuk lager in een afgeschermd kastje. Ik hou je wel op de hoogte of het goed blijft.

Dect stoort bij mij helemaal niet, maar die wordt ook door de router (Fritzbox) verzorgd. De ene dect is de andere misschien niet?
Wat bedoel je met ..er pal voor op zo'n 5 cm afstand. Nu staat hij een stuk lager in een afgeschermd kastje...

Heb je je router/wifi in een afgeschermd kastje zitten?

In theorie werkt het het beste als je de router/zender zo hoog mogelijk hangt, dus vlak onder het plafond. Maar dat moet maar net kunnen.
Vrij uitzicht werkt het beste.

Helaas.....vandaag lag de boel er weer uit. Kanaal gewisseld en alles verbind weer !!??

Zou het een idee zijn als ik een router aansluit en deze het WiFi gedeelte laat doen !?
Deze sluit je dan bedraad aan en gaat zijn eigen WiFi signaal uitzenden toch !!??
Jazeker, dat is net wat ik bedoelde! Zolang het draadje werkt moet je ook wifi kunnen gebruiken.
Maar ik begreep van je dat een draadje naar de router en een tweede draadje naar de pc niet werkt?

Dus met die nieuwe Experia box die je volgens je initiële post op dinsdag zou krijgen, geraakt het probleem ook niet opgelost?
Zijn de LED indicaties op die Experia normaal als je verbinding eruit ligt?
Kan die Experia ook op 5GHz werken ipv op de 2,4GHz-band?
Ik heb tevens de indruk dat je heel wat draadloze toestellen hebt. Wat als je ze nu eens allemaal uitschakelt behalve 1, met dit ene toestel een tijdje draadloos werkt (stel 1 uur) en daarna 1 na 1 je andere toestellen ook terug aanzet? Weliswaar met een bepaalde tussentijd. Misschien kan je zo een stoorzender opsporen en uitsluiten?

De info over de mogelijke instellingen van die Experia zijn heel summier. Is er niet ergens een type plaatje op dat toestel dat verwijst naar de originele fabrikant? Indien dat er niet op staat, kunnen we aan de hand van het MAC-adres wel traceren wie de originele fabrikant is.

Even antwoorden !!
@Solaris, ik heb nu alleen de Experia welke een modem en router ineen is. Met het WiFi signaal van deze heb ik dus problemen. Zoals gezegd is het signaal voluit en dat blijft ook zo. Echter gaat het verbinden heel vaak niet en blijven de apparaten op IP Adres Ophalen hangen !!

Mijn Mac is bedraad aangesloten zonder problemen.
Met mijn vorige netwerk verzorgt door een Sitecom 300 N Router nooit problemen gehad. Ik wil dus de WLAN functie op de Experia uit zetten en er gewoon een Router voor in de plaats gooien die het draadloze gedeelte gaat verzorgen. Enne, nee !! De Experia staat vrij in zicht en niet in een kastje maar bovenop mijn bureau.

@contrazoom, Ook als alle apparaten uit zijn en ik et er 1 aan heb ik het probleem.
Signaal blijft 100 % en de LED's blijven gewoon in orde.
Helaas (hopeloos ouderwets) werkt deze "nieuwe" Experia van KPN niet op 5 GHZ.

Fabrikant is overigens Arcadyan !!

Het zijn verschillende denkpistes maar kan je de volgende info posten:

1/ Screenshot vd WLAN settings pagina vd Experia
2/ Screenshot vd DHCP settings vd Experia
3/ Als je wel eens een draadloos werkende verbinding hebt, wat zijn de resultaten van een ipconfig/all die je ziet onder de draadloze Ethernet adapter?
4/ Wat als je aan 1 van je PC's/laptops een vast IP-adres geeft? Hoe zit het dan met de verbinding. Let wel dat je dan een adres kiest buiten de DHCP-pool die de Experia uitdeelt.

Verwijder het vinkje voor Internet protocol versie 6 in de eigenschappen vd draadloze netwerkverbinding. Dit heb je toch niet nodig in een thuisnetwerk.

Ik zal vandaag de shots posten. Heb een drukke dag dus kan even niet zeggen wanneer het wordt.

Edit: Onderzoek op o.a. het forum van KPN leerde mij dat er vele mensen zijn met problemen met de WiFi. Toen ik dit voor de voeten van de KPN medewerker gooide erkende hij dit ook. Hadden ze wel eerder mogen doen naar mijn idee.

Laatst bewerkt:
Hij deed het vier dagen en gisteren klapte hij er weer uit.

Ik heb verder niks aan de kanalen gedaan maar de box op een totaal andere plek geplaatst en voila, weer signaal !!

Maar weer afwachten of hij het ook blijft doen nu.

Nog even een update voor degenen die het graag wil weten.
Het blijkt toch echt een structueel probleem te zijn met de Experiabox en KPN erkent dit ook. Enige echt goede oplossing is een router aan te sluiten en de WiFi uit te zetten op de box en de router het WiFi gedeelte te laten regelen. Heb nu een X6 van Sitecom aangeschaft en KPN vergoed de aanschaf waarde.
Op zich wel heel netjes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan