Wifi snel - internet lanzamer

Status
Niet open voor verdere reacties.

PaulSchermer

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2009
Goede morgen allen,

Ik zit met het volgende raadsel. Het is niet zozeer een probleem, maar ben toch benieuwd of iemand hier een verklaring voor heeft:

Ziggo bied mij 50Mb internet aan. via mijn eigen router en bedraad aangesloten laptop is deze snelheid correct.
Een tweede laptop is draadloos verbonden (300N) en staat vooral op de 2e verdieping waar (volgens het netwerkcentrum) een verbinding is van rond de 70Mb.
Toch is de verbinding met internet maar 25Mb, dus de helft van de aangeboden snelheid.

Ik hoor geregeld dat de wifi snelheden nooit optimaal zijn, maar wanneer ik een netwerk verbinding heb van 70Mb, zou een internet snelheid van 50Mb toch zeker gehaald moeten worden?

Wie kan mij dit raadsel verklaren?

Als netwerkcentrum aangeeft dat je maar 70Mb van de 300Mb krijgt, dan is je verbinding verre van optimaal. Houd bij wireless ook in gedachte dat 300Mb/s nooit gehaald wordt, maar dat het realistischer is dat er 75Mb/s gehaald wordt, zelfs met optimale verbinding.

25Mb/s is dus prima als je signaalsterkte aangeeft dat je slechts 70Mb/s kan hebben maximaal. Eventueel kan je nog andere dingen proberen om je signaal te versterken op de 2de verdieping of er genoegen mee nemen. 25Mb/s is in ieder geval meer dan snel genoeg voor gamen & internetten, verschil merk je alleen met downloaden.

Als netwerkcentrum aangeeft dat je maar 70Mb van de 300Mb krijgt, dan is je verbinding verre van optimaal. Houd bij wireless ook in gedachte dat 300Mb/s nooit gehaald wordt, maar dat het realistischer is dat er 75Mb/s gehaald wordt, zelfs met optimale verbinding.

Dat begrijp ik. de bedraade laptop heeft een standaard 100Mb verbinding, dus 70Mb een verdieping verderop is lang niet zo gek.

25Mb/s is dus prima als je signaalsterkte aangeeft dat je slechts 70Mb/s kan hebben maximaal. Eventueel kan je nog andere dingen proberen om je signaal te versterken op de 2de verdieping of er genoegen mee nemen. 25Mb/s is in ieder geval meer dan snel genoeg voor gamen & internetten, verschil merk je alleen met downloaden.

Zou ik het dan meer procentueel moeten zien? 70 van de 300 t.o.v. 25 van de 50? dan is het inderdaad een keurige score. Toch is het jammer dat er meer mogelijk is dan wordt aangeboden en dan toch de helft over blijft.

Ik heb ook nog geen last gehad van het feit dat het langzamer is, maar vroeg me toch af waar dit vandaan zou kunnen komen.

Waar het precies vandaan komt is best ingewikkeld en kan ik je niet zo uitleggen. Wat ik je wel kan vertellen is dat de opgegeven snelheden draadloos nooit realistisch zijn en je dus meer moet uitgaan van de getallen die ik je gegeven heb ;)

Even ter illustratie !!

Ik heb de nieuwste Experiabox met een 100 Mb Glasvezel aansluiting en mijn MAC staat pal naast deze Box !! Draadloos haal ik maximaal 50 Mb van de honderd......uiteraard kort UTP kabeltje ertussen gedaan en Voila.....wel de volle 100 Mb.....

met het risico belerend te klinken check even de volgende link: http://www.wirelessnetworkproducts.com/wifitechfundamentals.aspx
met WLAN werk je in half-duplex mode. Kortweg zenden en ontvangen is beurtelings aangezien je van hetzelfde draadloze kanaal gebruik maakt. Acces points in bedrijfsomgevingen (dus niet de consumenten types) maken gebruik van MIMO, meerdere radio's en spatial streams waardoor ze effectief een hogere datarate kunnen verwerken.

Wireless kan maximaal 33% snelheidsverlies opleveren, en het half-duplex verhaal slaat nergens op.

Stel in je energiebeheer je wireless adapter op je mac eens in op maximale prestaties (als dat überhaupt al kan op een mac).

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan