wifi toegang voor een vakantie complex

Status
Niet open voor verdere reacties.

leonvdberg

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 feb 2012
hallo,
pas geleden werd mij gevraagd of ik een probleem op kon lossen, namelijk:
Een vakantie complex met meerdere huisjes heeft tot nu toe draadloos internet met 1 wachtwoord.
alleen word er regelmatig gevraagd of ze gebruik kunnen maken van het internet.
nu kan je daar geld voor vragen zodat je nog een paar centen er bij kunt verdienen, alleen hebben we één wachtwoord.
hoe kunnen wij zorgen dat er een systeem komt zodat we internet kunnen 'verhuren'?
kan dat door middel van meerdere wachtwoorden, waarvan elk wachtwoord 1 keer in gebruik kan zijn, zodat je niet het probleem krijgt dat als je aan één persoon het internet verhuurt het hele complex er gebruik van kan maken.

wat is jullie ervaring hiermee en hoe hebben jullie dit opgelost ?
gr leon

Een portal(+eventueel proxy) instellen. Dit kan met de duurdere routers, of eventueel een goedkoop computer systeem achter de router.

Dit is het systeem dat de meeste hotels / campings e.d. gebruiken. Een wifi gebruiker met een geldig wifi password (of zelfs zonder wifi beveiliging) wordt eerst doorgestuurd naar de portal/proxy. Daar moet ingelocht worden op de proxy met een password. Dit password kan tijdelijk gegenereerd worden en dan toegang geven tot het internet voor bepaalde of onbepaalde tijd. Zonder geldig password weigert de portal/proxy gegevens door te sturen naar het internet.

Als aanvulling. Mocht je nog een eigen toegang willen op het netwerk. Doe dit dan met een eigen router en wifi verbinding. Zo kunnen gasten nooit bij je eigen bestanden/documenten komen.

roger bedankt voor de aanvulling!

wampier, wat versta jij onder een duurdere router? en hoe installeer ik zoon portal?
is dit alles zo in de winkel te koop ?
ik ben een echte leek als het om internet gaat, dus het begrip proxy komt mij niet bekend voor, zou je dat eventueel kunnen uitleggen?

Een proxy betekend zoiets als "vervanger" of "stand-in". Het is een service die tussen het echte internet en de klanten draait. Een klant stuurt een opdracht naar de proxy en de proxy gaat uit naam van de klant de opdracht versturen en het antwoord teruggeven aan de klant.

Een van de mogelijkheden van de proxy is dus om anoniem iets op te vragen. De proxy kan echter ook gebruikt worden als filter. opdrachten worden niet doorgegeven als de opdracht niet aan bepaalde voorwaarden voldoet. In dit geval als de klant niet is aangemeld.

Zie hier voor een oplossing op een oude computer:

http://www.linuxplanet.com/linuxplanet/tutorials/6751/1

Er zijn ook oplossingen voor routers mbv openWRT. een oplossing met een oude computer is waarschijnlijk eenvoudiger, kan opgezet worden met meerdere wireless punten en is wat makkelijker mee te experimenteren.

Moeten? niet ;) maar er is weinig kracht voor nodig. In principe kan dit draaien op een computer van 30 euro of zo. Afdankertje etc. Meer om aan te geven dat het goedkoop en eenvoudig kan. Je moet er alleen wat tijd in stoppen.

Er zijn overigens ook commerciële oplossingen natuurlijk, maar dan zit je wel in een heel andere prijsklasse qua oplossing

en op wat voor prijs klasse zit je dan ?

dus als dit systeem is geïnstalleerd kan ik niks anders laten draaien op die computer, als ik het goed begrijp
en is het een ingewikkeld programma dan ?

Dat is afhankelijk van de mogelijkheden die je zoekt. En je budget.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan