wifi-verbinding -40 dbm, maar trage download

Status
Niet open voor verdere reacties.

posco

Gebruiker
Lid geworden
3 apr 2010
Wij hebben het volgende probleem:
Op de bovenverdieping meet ik -42dBm signaal, maar is de download uiterst traag.
Gemeten met Wifi Analyser op een Samsung S4, maar de download op diezelfde S4 is uiterst traag, ook de paginaopbouw.
Bedraad is alles wel snel, logisch is dat er een instellingsprobleem is op het wifi-netwerk.

Voor wie mij kan helpen, welke gegevens heb je nodig om tot een mogelijke oplossing te komen ?

Ik lees het wel,

goed weekend,

Ed

Een goede signaalsterkte hoeft niet een goede signaalkwaliteit te betekenen;). Vermeld eens de snelheden die je haalt en welke apparaten je gebruikt en of je wel een (zo mogelijk) vrij kanaal gebruikt. Mede door de kanaalbezetting kan je signaalkwaliteit flink afnemen ondanks dat de sterkte goed is.

Situatie:
Router Linksys EA6900 bedraad naar vaste PC's en met een Linksys RE6500 draadloos naar de zolder. (RE hangt op de zolder).
Daar meet ik -42dBm mbv Wifi-analyser. Met de iPad meet ik met SpeedSmart op zolder download 4.12 tot 2.61 Mb/s en upload 5.16 tot 4.73 en in de woonkamer download 20.10 m/s en upload 9.23 tot 10.15
Direct bij de router (binnen een straal van 5 meter) download 56.10 en upload 12.30 Mb/s.
Kanaalkeuze van router en RE staan op automatisch.

"Briljant" dat je NU pas vermeld dat het niet om een accesspoint of wifi router gaat op de bovenverdieping maar om een Range Extender.
Verdiep je in de gevolgen voor de de doorvoer (want daar dat is je probleem) als je ipv. een accesspoint of wifi router een Range Extender gebruikt.
Alvast een hint: Met range extenders loopt alles over wifi, dus zowel de doorvoer naar de router beneden (wifi netwerk1) als het verkeer vanaf jouw computer (wifi netwerk2). Bij een accesspoint of wifi router is alleen wifi netwerk2 wifi, de rest bedraad.
Ik heb begrepen dat de effectieve doorvoersnelheid in doorgaans minstens halveert bij het gebruik van Range Extenders als je een apparaat met het wifi netwerk van de extender laat verbinden (wifi netwerk 2). Dus óf een accesspoint inzetten, of een wifi breedband router inzetten, al dan niet in combinatie met powerline (als je geen kabels wilt trekken voor de accesspoint of breedband router die je boven neerzet).

Tijs.

Laatst bewerkt:
Tijs,
je mag dan wel een 'Tera Honourable Senior Member' zijn volgens de beschrijving, maar als ik (in jouw ogen) wat tekort ben geschoten in de beschrijving, dan zij het zo, maar 'briljant' aan de ene kant en NU met hoofdletters geeft aan hoe je zelf in elkaar steekt. De rest van je antwoord slaat werkelijk nergens op en helpt mij niet echt veel verder.
Dus graag geen reacties meer van jou.

Aan een ieder die mij wel verder kan helpen, er zijn uiteraard meer gegevens (instellingen van de router, RE e.d.) aan te leveren.
Kleine aanvulling, wij hebben een 120mb verbinding via UPC.

Goed weekend,

posco

@posco
Je eerste probleem ligt bij de positionering van je range extender. Ik denk dat je het kastje niet 100% begrijpt.
De bedoeling van een range extender is het ontvangen van een signaal en deze weer opnieuw doorsturen.
Het plaatsen van de extender op zolder is dus verkeerd. Deze zou in het midden moeten staan (dus op verdieping 2).

Of zoals ze in de gebruikshandleiding zeggen:
. Plug in the range extender midway between your router and the area
without Wi-Fi. Be sure you have at least 50% of your router’s Wi-Fi signal at
that point on the device you will use for setup.

Hoewel de volgende statement van dnties ietwat overdreven is zit er een kern van waarheid in:
Ik heb begrepen dat de effectieve doorvoersnelheid in doorgaans minstens halveert bij het gebruik van Range Extenders
Een range extender zal over het algemeen de snelheid wat omlaag halen.

We vergeten echter ook even naar de reactie van Bassie9 te kijken:
Mede door de kanaalbezetting kan je signaalkwaliteit flink afnemen ondanks dat de sterkte goed is

Dus pak even de wifi analyzer app erbij en klik bovenin op het oogje, kies vervolgens voor "kanaalbeoordeling".
Klik eenmaal op het gele driehoekje en kies vervolgens het netwerk van je router. Kijk eens of er een beter kanaal beschikbaar is (dit staat direct eronder in gele tekst).

Je test methode is overigens ook niet waterdicht. Je test wifi met een samsung s4 maar bedraad met een andere pc.
Zeg dat in dit geval de s4's antenne kapot zou zijn (wat dus niet zo is) dan zou het resultaat van de meting negatief beinvloed worden.
Ik zou daarom ook aanraden om in ieder geval te testen met een laptop die zowel bedraad als draadloos kan testen.

Dan komen we nog even bij het volgende probleem:
Kanaalkeuze van router en RE staan op automatisch.
Naar mijn ervaring werkt dit stukken beter als je het kanaal zelf instelt (en wat handig dat we hierboven het beste kanaal gevonden hebben! Win-win!)

Dus, een korte samenvatting:

1. Zet je range extender niet op zolder maar halverwege tussen het wi-fi kastje en de zolder (dus hoogstwaarschijnlijk op de eerste verdieping)
  2. Meet welk kanaal het beste is met de wifi-analyzer app en stel de router en het acces point op dat kanaal in.
  3. Herhaal de tests met een laptop.

Een overweging die dan nog gemaakt kan worden is om af te stappen van een extender (dingen die naar mijn mening altijd maar half functioneren) en over te stappen op een acces points (waar dnties in dit geval ook al op doelde).
Het inzitten van een access point zou betekenen dat u een kabel naar zolder (of de eerste verdieping legt) en daar een "access point" aan aansluit. Dit access point zal dan een wifi-netwerk maken (die je bijv. wifi-boven) noemt waar je dan weer mee kunt verbinden.
Zelf heb ik hele goede ervaringen met de TP-LINK NANO Router. Werkt op usb stroom en is dus ook gelijk uiterst zuinig!

Laatst bewerkt:
Dank voor de gedegen uitleg en de milde kritiek (point taken by-the-way).
Heb alle opties uitgeprobeerd, uitkomst is dat de RE er nu tussenuit is, en er een AP aangeschaft gaat worden.
Zal dan nog wel even een cat 5e naar boven moeten brengen, boren dus in beton e.d., maar dat heb ik er wel voor over.
Om in lijn te blijven met Linksys zal het wel een AP van hen worden.

Nogmaals dank,

Ed

Linksys is een prima bedrijf, niks op tegen.
Maar als je minder als 150mbits (bijna 20 megabyte/s) nodig hebt is misschien de nano router van tp-link een mooie optie. :D

Gebruik deze zelf ook door het huis heen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan