Wijze van aansluiten op IDE

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tijs67

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2003
Hallo,

Ik heb sinds kort mijn pc geupgrade (Moederboard Asus P4PE-X. Windows XP)
en heb nu problemen om alle apparaten herkend te krijgen.
Wanneer ik de volgende aansluitingen probeer, krijg ik als resultaat het volgende:

IDE1 (aansluiting 1): HD 1 (windows disk, jumper op master)
IDE1 (aansluiting 2): HD 2 (jumper op slave)
In dit geval wordt HD2 niet herkend in BIOS en via verkenner

IDE1 (aansluiting 1): HD 1 (windows disk, jumper op master)
IDE2 (aansluiting 1): HD 2 (jumper op slave)
In dit geval wordt HD2 niet herkend in BIOS en via verkenner.
Verander ik in deze opzet de master/slave instelling in CS, dan worden beide WEL herkend in BIOS en verkenner

IDE1 (aansluiting 1): HD 1 (windows disk, jumper op CS)
IDE1 (aansluiting 2): DVD-rom (jumper op CS)
IDE2 (aansluiting 1 of 2): DVD-RW (jumper op CS)
In dit geval worden alle 3 de apparaten herkend in BIOS en via verkenner

Doe ik nu in de laatste opzet de 2e HD erbij (jumper op CS), dan wordt alleen nog de 1e HD gezien in de BIOS en in de verkenner en de rest niet meer.

Wat moet ik veranderen?
Ik weet niet of het iets te maken heeft met de volgorde van opstarten, maar kun
je in de BIOS de volgorde aangeven waar de BIOS naar kijkt?

Heb je bij je eerste opstelling aansluiting 1 en 2 al eens gewisseld

Dus gezien vanaf je moederbord aansluiting 1 hd 2 met jumper op slave
aansluiting 2 hd met jumper op master.

ide 2 dvd aansluiten als master en dan op de 2e aansluiting, weer gezien vanaf het moederbord.

Let je ook wel op de aansluiting van pin 1 (rode draad)

Zowel de master en de slave drive mogen op beide aansluitingen komen als je de jumpers master/slave gebruikt. De aansluitvolgorde is alleen belangrijk bij Cable Select.

Bij sommige merken (Western Digital) is de jumpering voor een single drive anders dan bij een Masterdrive. Heb je daar rekening mee gehouden?

@tiborv,
Weer wat geleerd over het aansluiten i.v.m. de jumpers.:)

Puppie:
At doe ik op IDE2 als master, de DVD-speler of de DVD-brander?
En wat bedoel je met pin1? Bedoel je de voedingsdraad, want die sluit ik goed aan.

Tiborv:
De 2e HD is een WD. Als jumperopties heb je CS, Master, Master with slave en nog 1 waar ik nu de naam niet van weet. Maar voor de WD heb ik tot op heden alleen de CS en de slave stand gebruikt.

Als de western digital de slave is, moet je deze ook specifiek als slave instellen, dus niet als "Master with Slave" want dan is het juist de master.

jumpers.gif

Slave jumper is " DUAL (slave)"

Van de lintkabel moet de rode (soms blauwe) kant op PIN1 van de connector komen. Bij de harde schijf zit pin 1 aan de kant van de voedingsconnector, op het moederbord staat dit meestal goed aangegeven.

Geplaatst door puppie
Heb je bij je eerste opstelling aansluiting 1 en 2 al eens gewisseld

Dus gezien vanaf je moederbord aansluiting 1 hd 2 met jumper op slave
aansluiting 2 hd met jumper op master.

ide 2 dvd aansluiten als master en dan op de 2e aansluiting, weer gezien vanaf het moederbord.

Let je ook wel op de aansluiting van pin 1 (rode draad)

Helaas, dit werkt niet. Ik heb wel het volgende nog geprobeerd: HD2 op IDE2 aangeloten als master. Het herkennen van de harde schijven gaat dan goed (ik moest HD2 alleen nog toewijzen via schijfbeheer, terwijl ik dat al een keer gedaan had).
Ik heb vervolgens de dvd-rom en dvd-rw beiden als slave ingesteld, maar deze worden dan weer niet herkend (niet in de bios, niet in verkenner).

Het probleem lag aan een kapotte IDE kabel. Eén van de 2 kabels vervangen en toen werd alles herkend.
Nog een laatste vraag: ik wil aan videobewerking gaan doen en heb mijn pgm's op de C-schijf staan en mijn data op de D-schijf. Maakt het (voor de snelheid) nog uit hoe ik de HD's en de dvd-speler en brander aansluit?
(beide HD's op 1 IDE, of anders welke HD te combineren met welke dvd?)

'k heb begrepen dat het qua snelheid (en dus synchronisatie beeld en geluid) gewenst is om snelste HD op IDE1 en de andere schijf op IDE2 te plaatsen.
Brander dan als slave IDE1.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan