wijzigingen in formulier worden niet opgenomen in bijbehorende query/database

Status
Niet open voor verdere reacties.

louis47

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2008
Ik heb onlangs nog een vraag gesteld over grafieken in een formulier. Dat lukt nu voor de 'helft'. Situatie: Ik laat op een formulier waarden invullen. ook heb ik op dat formulier (verborgen) formules staan die uit de ingevulde waarden berekeningen maken. De uitkomsten komen dan op vakjes te staan op dat formulier. Met een knop uitrekenen doet hij dat keurig uitrekenen voor %fouten voor en na instellen van een instrument. Op 0-25-50-75-100%. Wordt ook allemaal keurig gedaan. Maar: Ik heb in de database in de records ook velden aangemaakt bv VF1 voor de 0% VF2 voor de 25% VF=fout voor instellen)en dit tot 100%. Geldt ook voor de NF1 enz (% fout na instellen). De VF1 wordt 1x goed ingevuld in database, maar neemt niet een andere waarde meer aan als ik een andere waarde invul op formulier. De nafouten worden al helemaal niet opgenomen in database. De velden zijn ingesteld op nummeriek.

Wees slim, en gooi al die velden gelijk weg. Die heb je helemaal niet nodig. Berekeningen sla je namelijk helemaal niet op. Je maakt die op je formulier, lees ik. Zou ikzelf ook niet doen; maak ze in de onderliggende query. Dan is je formulier ook sneller. Maar zeker niks opslaan.

Kleine aanvulling nog: een van de normalisatieregels is dus dat je berekeningen niet opslaat. Een uitzondering maak je voor gegevens die afhankelijk zijn, en daardoor dynamisch, zoals prijzen. Meetgegevens veranderen doorgaans niet, en berekeningen daarop hoef je dus ook niet op te slaan.

Verhelderend

Ok. De meetgegevens zijn net als prijzen, ze veranderen ook. Maar ik begin het een beetje te snappen. Ik heb met formulieren gewerkt alsof het excel was. Ik had zelfs verborgen velden gemaakt omdat anders de berekening te lang werden. Maar het wordt me duidelijk dat de berekening beter gemaakt kan worden op de onderliggende Query.

Je meest iets, en dan is dat toch een vast gegeven? Daarna doe je een nieuwe meting, en dat wordt dan toch een nieuw record? Of heb je maar één record dat steeds verandert?

Meten

De instrumenten waar ik het over heb worden binnen hun meetgebied op 5 punten gecontroleerd. Die 5 waarden moeten binnen een bepaalde waarde blijven (bijv. 1%). Deze worden dan gepresenteerd in dat formulier. Een tijd later wordt dat zelfde instrument weer gecontroleerd en wordt de waarde weer vastgelegd in dat formulier. Als het instrument afwijkt van de gestelde norm wordt deze bijgesteld, zodat je 2x 5 waarden hebt die op dat formulier komen te staan. Die getallen, in %, wilde ik dan ook in een grafiek laten weergeven. Een afdruk van dat formulier wordt dan bewaard in een archief. Binnen dat formulier met vaste gegevens over dat instrument veranderen alleen als er een ander instrument wordt gebruikt om het 'oude' instrument te vervangen. Dat wordt veel gedaan in excel, maar ik wilde alle instrumenten met hun gegevens in een database opslaan, zodat alle wijzigingen e.d. worden bijgehouden op een plaats. En niet, zoals nu verdeeld over diverse bestanden op diverse plaatsen op een computer, dan wel in allerlei mappen in een archiefkast. Dus in feite zijn er 5 (10)velden in een record die kunnen veranderen en soms meerdere gegevens. Wat blijft is de uniek naam van het instrument, waar al die gegevens bijhoren.

Laatst bewerkt:
Er zijn geen 10, maar 5 velden nodig per record, want je doet steeds verschillende metingen. En die sla je op. Dat je maar 2 metingen gebruikt doet daar niks aan af. En voor je historie is dat ook niet belangrijk. Ik neem aan dat je voor elk nieuw instrument een nieuw instrumentrecord aanmaakt in de tabel [Instrumenten]. Dan maak je in [Metingen] op basis van het nieuwe InstrumentID steeds nieuwe records aan.
Afdrukken van een formulier? Maak daar een rapport voor, is a) makkelijker en ziet er b) een stuk beter uit. Exporteer ze vervolgens naar PDF en sla ze op; dan hoef je ook niks meer af te drukken. Wordt de natuur ook blijer van :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan