Wil geheugen uitbreiden maar moederbord onbekend...

Status
Niet open voor verdere reacties.

hasjer

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2005
Berichten
14
Beste lezer,

Over tijd heb ik het geheugen van mijn pc uitgebreid van 512 naar 768, en toen naar 1024mb. Een poging om uit te breiden naar 1536 mislukte. De uitbreiding naar 1024 in eerste instantie ook. Pas na een bios-reset d.m.v. verwijderen van de batterij begon de tweede 512 module te werken.

Ik vroeg mij dus af of ik uiteindelijk toch mijn computer naar 1,5gb ram of 2gb zou kunnen uitbreiden, o.a. met behulp van die BIOS-reset. Ik weet alleen niet wat concreet de mogelijkheden zijn, omdat ik niet weet wat voor moederbord ik heb.

Het is een Microstar (Medion) computer, gekocht in zomer 2004 met de volgende fabrieksspecs:

P4 3ghz
512mb Ram PC3200 400mhz
120GB Harddisk
DVD-RW en normale DVD speler

De kast ziet er zo uit, maar dan zonder de cardreader e.d., alleen de usb/firewire aansluitingen.
ed04_1.JPG


Wie o wie kent deze PC, wie o wie kent de ram geheugencapaciteit??
Inmiddels heb ik opgezocht en gevonden dat er een MSI MS 7042 in zit. Ik kan nog steeds geen informatie over de capaciteit vinden.
 
Laatst bewerkt:
Geef even het volledige typenummer van de PC van Medion of eventueel een serienummer
 
Model: PC MT6
Type: MED MT 249A
S/N 15166010020128
Art nr. 10004750
 
Kijk eens of hier een bord bij staat die er op lijkt.

Indien je 2 geheugensloten hebt, kun je er max. 2 x 1 gig. PC3200 in prikken, met 4 sloten 4.
 
Bedankt voor de link, maar de site van MSI zelf geeft geen info over mijn moederbord.
Het lijkt wel alsof mijn moederbord wél door MSI gemaakt, maar in opdracht en onder verantwoordelijkheid van Medion, en dat er daardoor bijna niks over te vinden valt.

Ik heb 2 DDR slots, is het bij wijze van spreken een hoofdregel dat op een moederbord uit die tijd 2gb past? In andere woorden: is dat gebruikelijk?
 
Beste lezer,

Over tijd heb ik het geheugen van mijn pc uitgebreid van 512 naar 768, en toen naar 1024mb. Een poging om uit te breiden naar 1536 mislukte. De uitbreiding naar 1024 in eerste instantie ook. Pas na een bios-reset d.m.v. verwijderen van de batterij begon de tweede 512 module te werken.

Ik vroeg mij dus af of ik uiteindelijk toch mijn computer naar 1,5gb ram of 2gb zou kunnen uitbreiden, o.a. met behulp van die BIOS-reset. Ik weet alleen niet wat concreet de mogelijkheden zijn, omdat ik niet weet wat voor moederbord ik heb.

Het is een Microstar (Medion) computer, gekocht in zomer 2004 met de volgende fabrieksspecs:

P4 3ghz
512mb Ram PC3200 400mhz
120GB Harddisk
DVD-RW en normale DVD speler

De kast ziet er zo uit, maar dan zonder de cardreader e.d., alleen de usb/firewire aansluitingen.


Wie o wie kent deze PC, wie o wie kent de ram geheugencapaciteit??
Inmiddels heb ik opgezocht en gevonden dat er een MSI MS 7042 in zit. Ik kan nog steeds geen informatie over de capaciteit vinden.

Graag wil ik je adviseren om meteen 2 x 1 GB geheugen aan te schaffen. Waarschijnlijk maakt je mobo al gebruik van dual channel. Hiermee kun je in principe 2 geheugenmodules samen laten werken als 1 (in hele grote lijnen).

Als je elke keer je geheugen upgrade op de wijze waarop jij het doet, dan krijg je op den duur 4 verschillende modules. Beter is het om 2 gelijke modules te halen. Ik zeg niet dat het niet gaat werken met 4 verschillende, maar de praktijk leert dat een hoop problemen voorkomen kan worden door het gebruik van de juiste, gelijke modules. Tevens, als je Windows XP 32 bit gebruikt, kan er niet meer dan 3 GB aan geheugen geadresseerd worden. Meer kopen heeft dus weinig zin. Maar 2 is al meer dan genoeg.

2x 1 GB aan pc3200 geheugen kost 72 € en dat lijkt me welte doen voor dit systeem.

Een bios reset is normaliter niet nodig om ram werkend te maken.
 
Bedankt voor de inputs en oplossingen!

De vorige upgrade poging was een raar verhaal. Toen ik de 1gig module bij de 512 deed, ging mijn computer wel aan, maar niks reageerde meer. Het probleem bleef zich net zo lang voor doen totdat ik de 1gig weer verwijderd had.

Ik had de overtuiging dat deze hoeveelheid ram nergens voor die prijs te krijgen is. Als ik onderdelen nodig heb kijk ik meestal op alternate.nl voor de prijs, en dan ga ik daarmee in het achterhoofd naar de mycom of mediamarkt of ik niet belazerd word. De twee laatst genoemden zijn in dit geval wel stevig aan de prijs heb ik gezien.

Bij welke fysieke winkel kan ik terecht?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan