Wil nieuwe processor, kan dat MBT het geheugen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Xenerator

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2009
Ik wil mijn moederbord graag upgraden met een snellere processor.
Ik heb een Asus P5B-E moederbord met nu een Core 2 Duo E6420 2.13Ghz 1066 Mhz 4MB processor en 4x CorsairXMS2 1GB DDR2-675 CL4 (5400) geheugen.

Mijn oog is gevallen op de E6850 3.00GHz,1333FSB,L2:4MB,rev.G0
Ik heb gekeken op de ASUS site, en daar staat dat het kan (er is wel een bios-update nodig): http://www.cpu-upgrade.com/mb-ASUS/P5B-E.html

Ik heb het verhaal proberen te begrijpen op deze pagina wat betreft de processor-geheugen-keus :http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/28358845#step3 (scroll even naar beneden naar "Core 2 processoren") maar ik snap er nog niet veel van.

Wie heeft hier verstand van en kan kijken of dit kan? (ok het zou wel kunnen denk ik , maar stemt het op elkaar af)

soms doet tweakers een beetje moeilijk....

http://tweakers.net/pricewatch/158201/intel-core-2-duo-e6850.html#tab:info
bussnelheid: 4x333MHz

4x333 = 1333Mhz
Dat geheugen dien je dus minimaal te hebben om de processor snel te laten draaien.

En laat jij dat nu net hebben :)
Geen probleem dus.

Als ik het nu goed snap heb je dus de snelheid van het geheugen verdubbeld (667x2=1334) Mhz) dat gaat inderdaad beter dan de bestaande processor (266x4=1064 Mhz)

Dank U!

soms doet tweakers een beetje moeilijk....
4x333 = 1333Mhz
Dat geheugen dien je dus minimaal te hebben om de processor snel te laten draaien.

En laat jij dat nu net hebben :)
Geen probleem dus.
Je bedoelt vast hetzelfde, maar even voor de volledigheid, want dit geheugen heeft een bus van 675mhz.

De FSB is 333mhz quadpumped, zoals intele dat noemt dus maal 4 (zoals je al zei) is 1333 (de afrondingen zijn zo afgesproken)
Bij DDR2 (Double Data Rate) geheugen wordt de bus dubbel gebruikt, dus 333 is 666 oftewel om en nabij de 675 mhz (pc 5400 is meetal 667mhz)
De conclusie is hetzelfde als die je al aangegeven had..

De sbnelheid van het geheugen wordt dus (en kan ook niet) niet verdubbeld

Laatst bewerkt:
Xenerator, welkom bij de Helpmij.

Ik zou je willen adviseren om niet de 6850 te nemen. Deze is in verhouding té duur. Neem de E8400 of de E8500. Waarom wil je de 6850 en niet de 8400 of de 8500, is er een speciale reden dat je de (te) dure 6850 wil hebben?

Laatst bewerkt:
Xenerator, welkom bij de Helpmij.

Ik zou je willen adviseren je om niet de 6850 te nemen. Deze is in verhouding té duur. Neem de E8400 of de E8500. Waarom wil je de 6850 en niet de 8400 of de 8500, is er een speciale reden dat je de (te) dure 6850 wil hebben?

Dank je.

Omdat er geen "beta" bij de processor staat die ik op het oog heb staan op de ASUS site : http://www.cpu-upgrade.com/mb-ASUS/P5B-E.html
Dus dan denk ik van : het gaat ZEKER WETEN werken.

volgens mij werkt een 8400 dan wel gewoon hoor, je moet alleen je BIOS upgraden denk ik. (vraag mij niet hoe dat moet)

Oh, lekker ik kwam er net achter nadat ik voor het eerst CPU-Z gebruikt heb, dat ik 2 verschillende geheugenmodules in me pc heb.(ik heb hem net 2e hands gekocht)

2x 1GB (1x 1GB) DDR2 PC2-6400 (DDR2-800), 5 (Corsair CM2X1024-6400)
en
2x 1GB (1x 1GB) DDR2 PC2-5400 (DDR2-667), 4 (Corsair CM2X1024-5400C4)

Maakt dit wat uit?

En ik zie dat mijn core-speed op de 1600 Mhz staat, en heel af en toe schiet naar de 2135 Mhz, is dit ok?

Laatst bewerkt:
De twee verschillende snelheden is inderdaad een beetje jammer,.
Dual channel is een techniek die het geheugen(toegang) in theorie behoorlijk vesneld, maar daar zijn twee dezelfde geheugen modules nodig. In de praktijk blijkt de prestatiewinst nogal tegen te vallen.
Te weinig om een andere module voor te kopen.

Dat de kloksnelheid van de processor variert is normaal en komt door speedstep.
Dat verlaagd de frequentie wanneer de processor niet in gebruik is, om stroom (en warmte ) te sparen.

Laatst bewerkt:
Als je het snelle geheugen (denk dat dit wel automatisch is gegaan) instelt op pc-5400, dat dan de timing ook weer beter worden, zodat je eignlijk weer 2 dezelfde modules hebben. (verlaging snelheid dan worden de timings beter)
Nu kunnen er dan nog conflicten ontstaan, maar dat hoeft zeker niet.

Ik nam trouwens aan dat je de processor 2e hands ging kopen?
Als je voor ongeveer dezelfde prijs een E8400 kan kopen en deze ook door je moederbord ondersteunt wordt, dan moet je dit zeker doen.

De twee verschillende snelheden is inderdaad een beetje jammer,.
Dual channel is een techniek die het geheugen(toegang) in theorie behoorlijk vesneld, maar daar zijn twee dezelfde geheugen modules nodig. In de praktijk blijkt de prestatiewinst nogal tegen te vallen.
Te weinig om een andere module voor te kopen.

Dat de kloksnelheid van de processor variert is normaal en komt door speedstep.
Dat verlaagd de frequentie wanneer de processor niet in gebruik is, om stroom (en warmte ) te sparen.

Cool, dat wist ik geneens.De laatste keer dat ik mijn pc heb geupgraded is alweer een jaar of 5 geleden. Daarvoor deed ik wel een upgrade om de 2 jaar.
Jammer genoeg ben ik niet zo bijgespijkerd wat dat betreft.

Als je het snelle geheugen (denk dat dit wel automatisch is gegaan) instelt op pc-5400, dat dan de timing ook weer beter worden, zodat je eignlijk weer 2 dezelfde modules hebben. (verlaging snelheid dan worden de timings beter)
Nu kunnen er dan nog conflicten ontstaan, maar dat hoeft zeker niet.

Ik nam trouwens aan dat je de processor 2e hands ging kopen?
Als je voor ongeveer dezelfde prijs een E8400 kan kopen en deze ook door je moederbord ondersteunt wordt, dan moet je dit zeker doen.

Ok, ik heb een E8400 gekocht (2e hands uiteraard). Zondag kan ik hem ophalen.
Ik zal alvast een bios-update doen.
Maar ik snap het nog niet helemaal wat dat geheugen betreft. Heeft het geheugen nu dezelfde kloksnelheid? zo nee, is dit wel mogelijk?
Oh, en ik zag iemand anders over een voeding posten, ik heb een 380W voeding, is dit genoeg?

Zo, ik heb de bios geupdated en er toch de 6850 er in gezet.

De 8400 ging niet door want die persoon had hem waarschijnlijk verkocht aan iemand die er iets meer voor wou geven nadat ik al een afspraak gemaakt had om hem op te halen...

Maar hij loopt super!

Nu wil ik alleen nog een andere videokaart.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan