• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

wildcards

Status
Niet open voor verdere reacties.

fun_surfer

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2001
Beste allemaal, kan ik wildcards gebruiken in de formules?
Ik heb in mijn werkblad een formule die ervoor zorgt dat er iedere keer een datum vooruit ingevuld wordt: =ALS(A38<>"";(A38+1);"") Aangezien ik per maand invul wil ik dus maar tot de 28e, 29e, 30e of 31e dag van de maand gaan. Nu wil ik dus een wildcard gebruiken om een soort formule als deze te maken:
=ALS(A38=31{WILDCARD};"";(A38+1)). Bij de wildcard wil ik dus iets neerzettten om de maand aan te geven. Ik heb mijn celeigenschappen op [$zat]dd-mm zodat als ik '01-02' invoeg, Excel er automatisch 'zat 01-02' van maakt.
Ik ben met deze formule bezig, maar als ik er helemaal naast zit en de oplossing met een andere formule beter is uit te leggen, dit ook graag zeggen!
Alvast bedankt allemaal! :thumb:

De opmaak van de cellen lijkt me niet correct. Jouw opmaak ( [$zat]dd-mm] ) zal als dag altijd zaterdag geven. Kies als opmaak: Datum-Aangepast-en vul in: ddd dd-mm
Verder begrijp ik je niet helemaal.
Een wildcart om de maand aan te geven wil zeggen dat er om het even welke maand achter de dag kan komen. Wat is dan het nut van zo'n wildcart?
Wil je bereiken dat de formule alleen in een bepaalde maand met 31 dagen geen datum meer toevoegt (dat kan het geval zijn als je bv. voor elke maand een afzonderlijk werkblad gebruikt), of
moet die ene formule alle maanden van het jaar omvatten, zodat bv. in februari na de 28e geen datum meer wordt toegevoegd, in april niet na de 30e, enz?

Fra, ik heb [$zat] dd-mm als voorbeeld genomen, ik heb inderdaad voor iedere dag een aparte opmaak, dus [$di] dd-mm voor dinsdag etc. Ik verwachtte dat dit wel begrepen zou worden, sorry!
Die wildcard bedoelde ik voor in de formule zodat inderdaad de uitkomst van die formule wordt zoals jij in je 1e methode omschrijft. Maar zijn die 2 methoden die jij omschrijft allebei mogelijk? Dan lijkt mij de 2e methode die je omschrijft het meest praktische. Hoe moet ik zo'n formule opbouwen?
Alvast bedankt!

EDIT: Zoals in de start van deze topic al omschreven was ik begonnen met de formule =ALS(A38=31;"";(A38+1)) maar dan geeft hij bij de maanden met minder dan 31 dagen een voor mij onjuiste waarde aan! Iets klopt er dus niet maar wat weet ik niet... :confused:

Laatst bewerkt:
Voor elke datum een afzonderlijke opmaak instellen is onnodig veel werk, dat moet je niet doen.
Stel zowel de cel waarin je deze formule plaatst als de cel waarin onderstaande formule naar verwijst (A1), in zoals ik hierboven schreef. Kies dus Celeigenschappen-Datum-Aangepast- en vul in: ddd dd-mm . Je kunt dan deze opmaak (en ook de formule) gewoon met de vulgreep naar beneden kopiëren.
Omdat je het liefst methode 2 wil, kun je deze formule gebruiken (die dus voor alle maanden geldt):
=ALS(OF(A1="";DAG(A1)=31;EN(MAAND(A1)=2;DAG(A1)>27);EN(OF(MAAND(A1)=4;MAAND(A1)=6;MAAND(A1)=9;MAAND(A1)=11);DAG(A1)=30));"";A1+1)

Laatst bewerkt:
Wat doe ik verkeerd?

Wat doe ik precies met die formule? Ik meende te zien dat je alle maanden in de formule hebt gespecificeerd die minder dagen hebben dan 31 maar de formule bestaat voor mij uit zoveel andere formules dat ik het totaalplaatje niet meer begrijp. Sowieso ben ik nog niet thuis in het samenvoegen van formules met 'EN' en 'OF' dat ik deze dus ook nog niet begrijp.
Verder heb ik nu geleerd wat de 'vulgreep' is, dit wist ik dus ook niet... :o
Als ik jouw formule zo overneem met de celeigenschappen op 'ddd dd-mm' geeft hij als ik nog niets heb ingevuld bij de eerste cel die deze formule bevat (A6) nog niets, maar bij de opvolgende cel met deze formule de foutmelding '#WAARDE!'. Ook als ik donderdag 31-07 heb, krijg ik op vrijdag een lege cel maar op zaterdag weer die foutmelding '#WAARDE!'. Ik heb mijn werkblad bijgevoegd, dan begrijp je mijn vraag misschien beter.
TNX voor je hulp zover! ;)

Laatst bewerkt:
Re: Wat doe ik verkeerd?

Geplaatst door fun_surfer
Verder heb ik nu geleerd wat de 'vulgreep' is, dit wist ik dus ook niet...
Ik heb mijn werkblad bijgevoegd, dan begrijp je mijn vraag misschien beter.
Nu begrijp ik je vraag inderdaad beter. En nu jij weet wat de vulgreep is, begrijp je misschien ook dat je voor invoer van de datums helemaal geen formules nodig hebt, die maken het alleen maar nodeloos ingewikkeld.
Kijk, je werkblad is zodanig gemaakt dat je de datums toch niet vanaf de eerste t/m de laatste dag van de maand kunt doortrekken. In A5, A14, A23, en A32 zul je altijd de datum van de betreffende maandag moeten invullen, of je daar nu wel of geen formule voor gebruikt. Welnu, als ik als voorbeeld de maand juni neem, dan is het het eenvoudigst als je in A5: 2-6 typt. Daar wordt dan als je de celeigenschappen van A5 goed hebt ingesteld (die stonden niet goed ingesteld) ma 02-06 van gemaakt. Die datum trek je met de vulgreep door t/m A11. Dan typ je in A14: 9-6 en die datum trek je door t/m A20, enz. In de laatste week moet je alleen de laatste dag van de maand in de gaten houden, zodat er geen datum van de volgende maand verschijnt (ik begrijp althans dat dat de bedoeling is). Op grond van de indeling van je werkblad vind ik het niet zinvol voor invoer van datums formules te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Daar heb je gelijk in, ik zal het dus bij mijn eerste formule houden en dan de eerste van de volgende maand handmatig weghalen ( =ALS(A5<>"";(A5+1);"") ). Maar wel bedankt voor de nieuwe celeigenschappen (ddd dd-mm) want zo zie ik altijd op welke dag de eerste van die maand ligt! Dit moest ik altijd zelf nakijken.

Nogmaals bedankt voor je hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan