Willekeurig getal selecteren uit niet-opeenvolgende beperkt aantal cijfers

Status
Niet open voor verdere reacties.

FilipEe

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2018
Berichten
5
Geachte(n)

Ik ben met een projectje bezig om mijn dochter te helpen vermenigvuldigen en delen. Ze vindt het leuker om te leren op een PC.

Mijn probleem: ze kent nog niet alle maaltafels.

Ik wil Excel dmv VBA een willekeurig getal laten selecteren uit een lijst getallen die niet opeenvolgend is. (vb 2,5,8) --> de maaltafels die ze al op school geleerd heeft

Ik heb me al suf gezocht maar vind het niet. Iemand enig idee?

Bedankt alvast
 
Stond al lang voor je klaar in dit forum:
 

Bijlagen

  • __tafels.xlsb
    27,7 KB · Weergaven: 65
@SNB: zoiets heb ik zelf al min of meer kunnen maken. Het nadeel aan dit bestand is dat ze telkens oefeningen van eenzelfde tafel krijgen. Ik zoek dus oefeningen die "random" gekozen zijn.

Vb 3*5 = , 8*2=, 7*5=, 3*8= (in dit geval mag VBA dus enkel kiezen uit 5 2 en 8)

@JeanPaul: hoe beperk je in een random functie de keuzemogelijkheden?
 
Met 2 regels code krijg je het bestand aangepast zoals je het wil.
Ook een leuke VBA-oefening dus.
 
@SNB: ik heb getracht je bestand te bekijken. Ik moet toegeven dat het mijn petje qua VBA zwaar ten boven gaat. Wat ik dus bedoelde met "dat had ik zelf ook al kunnen maken" is dat ik de cijfers binnen één of opeenvolgende maaltafels kan laten verschijnen in een cel. En dat er daarna via voorwaardelijke opmaak een controle gebeurt.

Begrijp mij niet verkeerd. Ik verwacht niet dat men hier mijn werk gaat doen. Ik zoek gewoon een oplossing om in Excel in cel X een cijfer te krijgen dat "willekeurig" gekozen is uit een vooraf gedefinieerde lijst.

Met mijn beperkte kennis kan ik de random-functie enkel gebruiken voor opeenvolgende cijfers.
 
Laatst bewerkt:
In kolom B kan je de tafels in geven die je wil gebruiken, in F2 aantal oefeningen tot max 10
 

Bijlagen

  • Random Tafels.xlsm
    26,2 KB · Weergaven: 29
@ Jean Paul: prachtig. Iets in deze stijl ben ik dus zelf ook aan het maken. BEDANKT !!!!!!
 
Hier een kleine update, controle na dat alle oefeningen zijn ingevuld
 

Bijlagen

  • Random Tafels(Upd).xlsm
    28,1 KB · Weergaven: 50
Misschien is het ook handig om hetgeen je zelf aan het maken bent te plaatsen. Dan kunnen de helpers meekijken en eventueel verbeteringen aanbrengen.
 
Op aanvraag van Ron001
 

Bijlagen

  • Random Tafels(Upd2).xlsm
    30,6 KB · Weergaven: 43
super.
Ik ben nog bezig met mijn projectje. Als het af is zal ik het zeker hier delen.
Bedankt alvast voor de hulp
 
Beste,

Ik heb het eerste bestand ietwat aangepast zodat je de behaalde punten ziet bij de controle. Met een goed- of foutmelding ziet je dochter waar ze een fout maakte. Ze kan het stiekem corrigeren en jij ziet achteraf alleen dat ze alle opgaven juist heeft. Het is een andere benadering. Dat is geen kritiek op de oplossing van de andere forumleden.
 

Bijlagen

  • Random Tafels inoefenen.xlsm
    23,2 KB · Weergaven: 31
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan