Willekeurig Zwart Scherm laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

jumbobaboon

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 aug 2011
Beste forumleden,

Sinds vorige week zit ik met een probleem omtrent mijn laptop. Ik zal de situatie beschrijven.

Ik ben van Windows 7 Ultimate x64 overgestapt naar Windows 8.1 x64. De installatie daarvan ging prima en windows updates installeerde de belangrijkste updates. Echter kort daarna merkte ik dat ik een zwart scherm krijg wanneer ik op het bureaublad werk. Dit was niet het geval tijdens het opstarten zelf. Belangrijk daarbij is dat dit alleen gebeurde wanneer ik mijn voeding gebruikte, voor beide situaties: zowel met accu als zonder. Als ik alleen mijn accu gebruikte (dus zonder voeding) was er niks aan de hand. (dus nooit zwart scherm)

Het zwarte scherm is niet 100% zwart, maar eerder iets van 90% ofzo, dus ik kan nog net pictogrammen van tekst onderscheiden.

De eerste stap die ik zelf ondernomen heb, na de HP helpdesk gebeld te hebben is de voeding te vervangen. Ik heb sinds gisteren een nieuwe voeding gekregen en meteen gebruikt. Het resultaat is echter hetzelfde als boven beschreven. (Ik ga er dus vanuit dat het niet aan de voeding zelf ligt) Bij beide voedingen was het zo dat de accu wel oplaadt als de laptop uitstaat.

Vandaag is de situatie verslechterd. Nu is het zo dat als ik mijn accu gebruik (dus geen voeding) ik af en toe toch een zwart scherm krijg tijdens het bureaublad gebruik. Als ik dan op de windows knop druk om naar de touch interface te gaan van windows 8.1, is er niks aan de hand.

Ik heb nog twee stappen ondernomen:

1: Hwinfo x64 geïnstalleerd en de temperaturen van het mobo, gpu, cpu en hdd gecheckt. Deze waren allemaal in orde, geen uitschieters. (cpu was het hoogst met maar 48C) De ventilator werkt ook nog prima, ik kan deze handmatig instellen en laten draaien tussen 0rpm en iets van 5500rpm.
2: AMD catalyst control centre geïnstalleerd met bijbehorende drivers. Alles werd geïnstalleerd, behalve de display driver. Deze gaf een foutmelding af, die te vinden was in het logboek. (Ik heb deze software ook geïnstalleerd toen ik windows 7 had en toen werd alles correct geïnstalleerd).

Als ik Hwinfo x64 check en kijk naar de videokaart eigenschappen dan zie ik dat de onboard kaart door de driver van amd gebruikt wordt, de videokaart (firepro m5800) niet???

Ik vind het probleem lastig en kom er zelf niet meer uit. Mij doet vermoeden dat er een conflict is tussen het besturingssysteem en de video driver. Kunnen jullie mij verder helpen? (zie het attachment voor gegevens van mijn laptop)

Alvast bedankt!

Gr Jeroen

Bekijk bijlage JEROEN-PC.txt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan