• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Willekeurige cellen in een bereik vullen met een bepaalde waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

rikvriens

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2011
Hoi allen,

Ik heb in Excel een lange lijst met data, 2 kolommen zijn relevant. In de eerste kolom staat het bestelnummer (bv 1), in kolom 2 staat de verzendmethode (A). Nu wil ik graag voor 100 willekeurige unieke bestelnummers de waarde voor de verzendmethode overschrijven naar B. Echter komen soms bestelnummers vaker voor omdat er meer producten in dat bestelnummer zaten. In dat geval wil ik graag de verzendmethode voor al die regels aanpassen. Er zijn dan dus 100 unieke orders met verzendmethode B, maar mogelijk meer regels die gevuld zijn met B.

Ik heb me laten vertellen dat dat het best gaat met VBA maar mijn kennis daarvan is momenteel te beperkt om dit te doen.
Kan iemand me daar bij helpen?

Voorbeeld bijgesloten!

Bekijk bijlage Book1.xlsx

bedankt vast!

Herlees jouw vraag eens en ga even aan de andere kant zitten van diegene die er iets van moet begrijpen.

Plaats een voorbeeldbestand die aansluit bij de vraag. Dit roept alleen maar vragen op.

Laatst bewerkt:
Begrijp ik goed dat nummers die vaker voorkomen methode A moeten hebben en unieke nummers methode B?

Begrijp ik goed dat nummers die vaker voorkomen methode A moeten hebben en unieke nummers methode B?

Hoi Ed,

Nee dat is niet helemaal wat ik bedoel. Ik wil dat Excel voor een aantal willekeurige bestelnummers de verzendwijze veranderd van A in B.
Daarbij kan het voorkomen dat excel een bestelnummer selecteert dat vaker voor komt in de lijst. Als dat het geval is wil ik graag dat de verzendwijze voor alle regels waarin dat bestelnummer voorkomt veranderd naar B.

@Vena; ik heb het nog eens nagelezen, maar volgens mij laat de bijlage exact zien wat ik bedoel. Wellicht dat de toelichting hierboven helpt?

Blijkbaar begrijpen we je niet niet. En laat de bijlage niet zien wat wat je bedoelt.

Leg eens uit waarom van de vier en de negens de A moet veranderen in een B, en waarom de anderen niet.

Leg eens uit waarom van de vier en de negens de A moet veranderen in een B, en waarom de anderen niet.

Hoi HSV,

Dat is compleet willekeurig gekozen, omdat ik wil dat Excel dat ook doet.

Voor een simulatie heb ik heb een lijst van ruim 200.000 regels. Kolom A bevat bestelnummers en Kolom B bevat verzendmethode.
Nu wil ik graag dat Excel 15.000 unieke bestelnummers kiest (uit die lijst van 200.000) en daarvoor de verzendmethode veranderd van A naar B.

Groet Rik

Negen is niet uniek; er staan drie negens in.

Negen is niet uniek; er staan drie negens in.

Ah vandaar de verwarring, dat is niet wat ik heb bedoeld, excuus.

Opnieuw dan;
Voor een simulatie heb ik heb een lijst van ruim 200.000 regels. Kolom A bevat bestelnummers en Kolom B bevat verzendmethode.
Nu wil ik graag dat Excel 15.000 bestelnummers kiest (uit die lijst van 200.000) en daarvoor de verzendmethode veranderd van A naar B.
Echter op het moment dat Excel een bestelnummer kiest dat vaker als 1x in de lijst staat, dan moeten voor al die regels waarin dat bestelnummer staat de waarde van A naar B veranderen.
Dat zal er (naar alle waarschijnlijkheid) toe leiden dat er dus meer als 15.000 regels gevuld worden met een B.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan