• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Willekeurige data selectie op basis van 3 criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

Welies

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2010
Allen,
Ik wil uit een data set van +/- 60.000 artikelregels, excel automatisch een selectie laten maken op basis van 3 criteria:

1. een code die aan elk artikel is gekoppeld
  2. een merkcode die aan elk artikel is gekoppeld
  3. een willekeurig aantal van dir bepaalde code

Dus als er bv 10.000 artikelen zijn met code A en merk Y dan wil er hiervan (random) 500 selecteren (zie bijlage voor enige verduidelijking).

Bijlagen

Danny,
Dank voor je reactie!
Wat ik eigenlijk wil is dat op basis van het criterium "Aantal" (in jouw bestand 5) er ook 5 resultaten. onder elkaar in het 2e tabblad komen (in het voorbeeld zijn het er 2 die aan alle criteria voldoen, dus in dat geval 2 (OEM 1238 en 1250)).

Voor de overzichtelijkheid heb ik de random lijst ook op het 1e tabblad gezet, dit verandert niets aan het principe van de formules.

Bijlagen

Zie bijlage.
Om te testen heb ik de meest voorkomende combinatie van merk en code (XER, 44103103) gekozen, deze komt 71 keer voor in de lijst, daarvan worden 20 (verschillende) random items gekozen.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan