Win 2000 ipv WinXP

Status
Niet open voor verdere reacties.

oossie

Verenigingslid
Lid geworden
19 nov 2002
Hoi, ik hier een pc van een kennis staan, met win XP erop.
Deze PC hangt niet aan het internet, en word alleen maar gebruikt voor fotobewerking en branden van foto cd``s. Voor deze computer zijn eigenlijk de USB poorten en Kaartlezer het belangrijkst. Op win XP loopt deze computer niet lekker, en op de kast zit een produktkey van Win 2000.

Mijn vraag is eigenlijk het volgende, kan ik hier zo win 2000 met alle updates instaleren, i.p.v. een WinXP met een key waarbij servicepack 1 niet te downloaden is.

En heeft Win 2000 dezelfde mogelijkheden m.b.t. USB ondersteuning en cardreaders ?

Groeten Oossie

Als er voorheen al eens Windows 2000 op gedraaid heeft, waarom zou dat niet weer kunnen? Maar je zult eerst Windows XP moeten verwijderen voordat je windows 2000 kunt installeren. Dit kan met de Windows 2000 cd op dezelfde wijze als in Windows XP.
USB word door windows 2000 gewoon ondersteunt. Kan wel zijn dat je misschien drivers moet installeren ( bij USB2.0 zal de kans daar zeker inzitten) Voor de kaartlezer zal dan wel hetzelfde gelden, drivers installeren.
Maar nog even een toevoeging, waarom zal je alle updates installeren als je zeker weet dat de betreffende pc niet aan I-net hangt? Het zijn namelijk nogal wat updates, ook vanaf SP4.

Hoop dat je wat aan de info hebt, succes :thumb:

2000 => aanrader!

USB ondersteuning, zorg wel voor SP IV en de laatste updates :).

Game ondersteuning is die ook ongeveer hetzelfde als bij WINXP? Komt wel niet aan het net te hangen, maar als ik hem teruggeef staan wel alle updates en servicepacks erop.
Service van de hobby zeg maar:)

Instalatie gebeurt door middel van een format, ik neem aan dat ik dan XP niet meer hoef te verwijderen.

Over gameondersteuning kan ik je niet wijzer maken, ben géén gamer, dus zou t niet weten.

Als je installeerd door middel van een format hoef je inderdaad niet eerst Windows XP te verwijderen. Ik bedoelde er in het eerdere bericht mee, dat de Windows 2000 CD namelijk dezelfde functie bezit als die van Windows XP , je start op via de cd, waarna je op een bepaald moment vanzelf de vraag krijgt op welke partitie je wilt installeren, en welke bestandsvorm de partitie geformateerd moet worden (FAT of NTFS). Je kunt net als bij XP zelfs kiezen voor géén format, maar dat is in dit geval de bedoeling niet.

oossie zei:
Game ondersteuning is die ook ongeveer hetzelfde als bij WINXP? Komt wel niet aan het net te hangen, maar als ik hem teruggeef staan wel alle updates en servicepacks erop.
Service van de hobby zeg maar:)

Instalatie gebeurt door middel van een format, ik neem aan dat ik dan XP niet meer hoef te verwijderen.

De nieuwere games doen het vrijwel allemaal onder 2000 EN XP.
Oudere DOS-games kunnen problemen geven. XP heeft hier nog de compabiliteitsmodus voor, welke niet altijd werkt, deze heeft 2000 niet. Gelukkig komt dit niet zo vaak meer voor.

Enkele nieuwe applicaties (vooral die van Microsoft) werken alleen onder XP.

Ik probeer nog enkele tutorials te vinden, en dan denk ik dat ik voor het eerst eens met win2000 aan de gang ga, eerst maar eens overleg plegen, want zoals de computer nu is, krijg ik hem niet meer stabiel.

Groeten Oossie

Nu staat er een niet legale versie van winXP op. Ik zou deze PC even nakijken omdat foto`s branden niet meer lukt.

Wat ik voornamelijk moet weten is of de instalatie van win2000 anders is dan van winXP, en of de softwareondersteuning hetzelfde is als van winXP.

Groeten Oossie

Kun je me ook nog vertellen of er goede registertweaks zijn, om een en ander te versnellen?

Groeten Oossie

XP_PC zei:
XP heeft hier nog de compabiliteitsmodus voor, welke niet altijd werkt, deze heeft 2000 niet.

Win2000 heeft ook de compatibiliteits modus hoor, alleen je moet deze apart installeren vanaf de setup cd-rom.:) (moet hier nog ergens een uitleg over hebben).

@Oossie,
De setup is vrijwel gelijk aan die van XP en veel tweaks voor XP kunnen op Win2000 werken. Niet alles kun je van de tweaks gebruiken, omdat het niet te vinden is op Win2000.

Hier alvast wat "snelheids tweaks":

Tweaks voor “snelheid”.
Deze register tweaks zijn voornamelijk voor Windows XP of Windows 2000.

Je hebt minimaal 256mb(512MB aanbevolen) aan geheugen nodig om deze te kunnen toepassen.

Let op,
altijd eerst een back-up van het Register maken, voordat je gaat tweaken.
(in het Register>bestand>exporteren)

Hive: HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager
Key: Memory Management
Name: LargeSystemCache
Type: REG_DWORD
Value: 1

Hiermee wordt je Windows XP/2000 kernel in je fysiek geheugen geladen, 4Mb wordt hiervoor gereserveerd.

Name: DisablePagingExecutive
Value: 1 paging disallowed

Hiermee beperk je het “swappen” naar je virtuele geheugen, die zich op de hardeschijf bevind. De drivers–mode en kernel-mode worden nu in je fysieke geheugen geladen.

Er is een simpele manier om je pc een stuk sneller te maken in Windows XP door je DiskCach te versnellen. Dat gaat als volgt:

1* Open regeditor. Start --> Uitvoeren --> Typ in: Regedit.exe
2* Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Control/Session Manager/MemoryManagement/IoPageLockLimit. (*)
3* Verander de HEX waarde na de hoeveelheid ram die je hebt:

64M: 1000;
128M: 4000;
256M: 10000;
512M of meer: 40000.

(*)Het kan dat “IoPageLockLimit” niet aanwezig is bij “MemoryManagement”, je zal dan deze moeten aanmaken. In het rechter gedeelte van het Register op een blanco plek, klik met rechts > nieuw > DWORD-waarde > noem deze IoPageLockLimit [druk op Enter], klik twee keer met links op de nieuwe DWORD-waarde en vul nu de HEX waarde in.

4* Herstart de pc.

Sneller afsluiten.
Voor Windows XP of Windows 2000.

1) Start > uitvoeren > regedit.
2) Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Control.
3) Klik links op de "map" Control.
4) Selecteer "WaitToKillServiceTimeout"
5) Rechtermuisklik erop, en kies wijzigen.
6) Zet het op een waarde lager dan 2000 (mijne staat op 100)

Zorgt ervoor dat services sneller afgesloten worden, waardoor het systeem zelf sneller afsluit.

[edit]even de uitleg opgezocht hoe je de Compatibiliteits modus op Windows 2000 kunt installeren:

In Windows 2000 heb je compatibiliteitsmodus, je moet echter eerst de Windows 2000 toolkit van de installatie-cd installeren, voordat je dit kan gebruiken (open APCOMPAT.EXE in de Support map). Het wordt niet standaard geïnstalleerd.

Vervolgens kan je dit : "regsvr32 %systemroot%\apppatch\slayerui.dll" intikken bij start>uitvoeren en komt de compatibiliteits-modus bij eigenschappen te staan van elke snelkoppeling.[/edit]

Laatst bewerkt:
@ crash, bedankt, wacht met spanning op je uitleg. Hopenlijk kan je die nog terugvinden.

Leesvoer is altijd interesant. Bedankt.

P.S XP, mijn mailtjes nog gehad ?

Groeten Oossie

Gezien :thumb:

Groetjes en een fijne jaarwisseling.

oossie zei:
@ crash, bedankt, wacht met spanning op je uitleg. Hopenlijk kan je die nog terugvinden.
Kijk eens wat er bij [edit] staat, had het er vrijwel meteen bij gezet.:)

Niet gezien, nu net begonnen met instaleren.

Mocht ik problemen tegenkomen, horen jullie me wel :)

Groeten Oossie

crash zei:
Win2000 heeft ook de compatibiliteits modus hoor, alleen je moet deze apart installeren vanaf de setup cd-rom.:) (moet hier nog ergens een uitleg over hebben).

@Oossie,
De setup is vrijwel gelijk aan die van XP en veel tweaks voor XP kunnen op Win2000 werken. Niet alles kun je van de tweaks gebruiken, omdat het niet te vinden is op Win2000.

Tweaks voor “snelheid”.

Je hebt minimaal 256mb(512MB aanbevolen) aan geheugen nodig om deze te kunnen toepassen.

Let op,

Hiermee wordt je Windows XP/2000 kernel in je fysiek geheugen geladen, 4Mb wordt hiervoor gereserveerd.

Hiermee beperk je het “swappen” naar je virtuele geheugen, die zich op de hardeschijf bevind. De drivers–mode en kernel-mode worden nu in je fysieke geheugen geladen.

Er is een simpele manier om je pc een stuk sneller te maken in Windows XP door je DiskCach te versnellen. Dat gaat als volgt:

2* Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Control/Session Manager/MemoryManagement/IoPageLockLimit. (*)

(*)Het kan dat “IoPageLockLimit” niet aanwezig is bij “MemoryManagement”, je zal dan deze moeten aanmaken. In het rechter gedeelte van het Register op een blanco plek, klik met rechts > nieuw > DWORD-waarde > noem deze IoPageLockLimit [druk op Enter], klik twee keer met links op de nieuwe DWORD-waarde en vul nu de HEX waarde in.

4* Herstart de pc.

Sneller afsluiten.

Zorgt ervoor dat services sneller afgesloten worden, waardoor het systeem zelf sneller afsluit.

[edit]even de uitleg opgezocht hoe je de Compatibiliteits modus op Windows 2000 kunt installeren:

In Windows 2000 heb je compatibiliteitsmodus, je moet echter eerst de Windows 2000 toolkit van de installatie-cd installeren, voordat je dit kan gebruiken (open APCOMPAT.EXE in de Support map). Het wordt niet standaard geïnstalleerd.

Vervolgens kan je dit : "regsvr32 %systemroot%\apppatch\slayerui.dll" intikken bij start>uitvoeren en komt de compatibiliteits-modus bij eigenschappen te staan van elke snelkoppeling.[/edit]

Gevaarlijk allemaal die aanpassingen in het register....

crash zei:

@Oossie,

Tweaks voor “snelheid”.

Let op,

4* Herstart de pc.

Sneller afsluiten.

Mag ik je er even aan herinneren dat er zo iets is als HCL, oftewel de hardware compatability list.
Hierin staan de uiterste minimum vereisten waaraan de aanwezige hardware moet voldoen om het OS veilig te kunnen laten functioneren.
Het kan natuurlijk verstandig zijn daar ruim boven te gaan zitten om sneller te kunnen werken.
Maar het zeker niet verstandig om aan het register te gaan knutselen tenzij de aanpassing strikt noodzakelijk is zoals de ondersteuning van grote schijven.
Als ik mijn mening even mag geven:
Om een pc snel te laten werken zorg ik altijd voor:
Meerdere partities!
1 voor het OS, 1 voor de pagefile, 1 voor de programmatuur.
Hiermee bereik ik dat de pc alleen dat opstart dat strikt noodzakelijk is. :thumb:
Mijn pagefile (oa vanwege swapping) is ongeveer gelijk aan de grootte van 2X mijn fysieke geheugen. :thumb:
Alle progs staan op een aparte partitie zodat dit niet onnodig moet worden opgestart.:thumb:
Hiermee zijn een aantal aanpassingen aan register helemaal niet noodzakelijk. :cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan