Win 7 32 of 64 bits?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Scandax

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2011
Berichten
161
Hey leden,

Heb sinds een tijdje geleden Windows 7 Home Premium op mijn PC staan. Nu heb ik gelezen dat Windows 7 64 bits sneller kan zijn. Om maximaal voordeel te halen uit een 64 bits systeem heb je wel 4 GB ram nodig. Nu beschikt mijn computer over slechts 2 GB fysieke ram maar 4 GB virtuele ram. Wat is het verschil tussen mijn fysieke en virtuele hoeveelheid ram (in betekenis, niet in hoeveelheid :d)? Een heeft het zin om Windows 7 64 bits te installeren? Weet na veel gegoogle ongeveer het verschil tussen een 32 bits en 64 bits systeem, maar heb nergens een antwoord op mijn twee vragen gevonden :confused:

Groetjes

Mijn specs:
8xsm5v.png
f0ug3k.png
 
Laatst bewerkt:
Virtueel RAM is wisselbestand, oftewel, een stuk hardeschijf dat als geheugen wordt gebruikt. Gewoon 32 bit blijven gebruiken. Het gaat in dit geval om fysiek geheugen.
 
...Nu heb ik gelezen dat Windows 7 64 bits sneller kan zijn. Om maximaal voordeel te halen uit een 64 bits systeem heb je wel 4 GB ram nodig. Nu beschikt mijn computer over slechts 2 GB fysieke ram maar 4 GB virtuele ram.
Wat is het verschil tussen mijn fysieke en virtuele hoeveelheid ram?
En heeft het zin om Windows 7 64 bits te installeren?

Het verschil tussen 32bit en 64bit is dat de laatste een 2x zo grote hoeveelheid data per kloktik kan verwerken. In theorie is dat niet zozeer sneller maar ook efficienter. Echter er is wat meer moeite nodig om de data ook aan en af te voeren om het zo maar te zeggen. Daarom is een 64bit niet meteen 2x zo snel als 32 bit, in tegendeel... :)
Daarnaast - ook niet onbelangrijk - kan een 64bit processor veel meer geheugen direct adresseren dan een 32bit processor. Die heeft als maximum 4G. En daar moet dan nog wat voor eigen gebruik en de video af zodat er in de praktijk 3 1/2 G overblijft.

Maar dit wist je vermoedelijk al.

Wat je kennelijk bedoelt met "Om maximaal voordeel te halen uit een 64 bits systeem heb je wel 4 GB ram nodig" is dat je vanaf 4G, en beter wat meer, echt verschil gaat merken.
Ram geheugen is snel. Hoe meer je daarvan hebt hoe efficienter de processor kan werken. Sommige toepassingen (denk aan Autocad of Beeldbewerking/video processing om maar wat te noemen) hebben veel RAM geheugen nodig om de tussenresultaten op te slaan. Hoe meer hoe beter!

En dat is waar virtueel geheugen om de hoek komt kijken.
Als een programma niet helemaal in het aanwezige geheugen past, dan wordt een truc toegepast; windows laadt maar een deel van het programma en laat die delen die niet nodig zijn op de harde schijf staan. Dat gaat natuurlijk niet zo maar, daarvoor is een speciale geheugen manager bedacht die windows voor de gek houdt; het ahw laat denken dat er veel meer geheugenreepjes (ram) in je systeem zit dan er in werkelijkheid in zit. Er wordt gewoon een stuk van de harde schijf geleend voor gebruik alsof het ram geheugen is.
Het grote nadeel hiervan is dat het veel tijd kost: als er weer een deel van het programma nodig is dat op de harde schijf staat dan moet windows (door middel van de virtual disk manager) eerst een stuk wat even niet nodig is op schijf wegschrijven en vervolgens het benodigde deel inlezen voordat het programma verder kan met zijn taken.

Dus: hoe meer echt geheugen in je pc aanwezig is hoe minder windows van virtueel geheugen gebruik hoeft te maken hoe sneller je pc zal reageren.

Aan je hardware te oordelen; ik weet niet of het zinvol is om W7 te installeren. Het zal ongetwijfeld kunnen maar W7 is groter en "zwaarder" voor de pc en jouw hardware is een beetje een grensgeval...
Daarbij komt ook dat nu DDR2 (het soort geheugen dat jij nodig hebt) snel duurder aan het worden is, terwijl DDR3 juist voordeliger wordt. Dat komt omdat DDR2 verouderd raakt en niet meer gemaakt wordt.
Wil je die investeringen nog wel maken?
 
Laatst bewerkt:
De 32 bits versie werkt goed, weinig last van langzaamheid. Maar ik wil wel het maximale uit mijn pc halen, gebruik hem dagelijks. Goede uitleg trouwens. Welke delen van de pc zijn trouwens verouderd? Ik dacht alleen de processor :p.

Groetjes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan