win 7 opstartprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

gompie1304

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
Ik heb van mijn zwager een laptopje meegekregen. HP met win 7, OEM. Tenminste, er zit aan de onderkant een sticker met een windowscode.

Als je de machine opstart krijg ik de volgende mogelijkheden:
- opstartherstel starten
- windows normaal starten.

Bij de eerste optie voert hij een foutopsporing uit, maar geeft als resultaat dat de fouten niet automatisch kunnen worden hersteld.
Bij de tweede optie Blijft het scherm heel lang hangen op 'windows starten' en komt niet verder.

Mijn opdracht: Laptop aan de praat krijgen en bestanden behouden.

Ik kan wel in het zwarte scherm komen om in veilige modus te komen, maar als ik daarvoor kies, stopt hij op een bepaald moment.

Er zijn geen herstel cd's gemaakt.

Is er nog een manier om deze machine weer aan de praat te krijgen? Ik kan de machine wel vanaf een opstart DVD starten. Dan kan ik de eerste partitie, die beveiligd is, niet benaderen. De twee partitie is heel klein. Ik zou op de derde partitie een versie van Windows kunnen installeren, maar dat pakt ie niet.

Mocht er wel een manier zijn om Windows weer opnieuw te installeren met verlies van bestanden, dan is dat ook een optie, al heeft dat niet de voorkeur. Ik heb geprobeerd om bij de opdrachtprompt te komen en de hele schijf te formateren, maar ook dat lukt niet, ik kom niet bij de prompt.

Heel graag hulp!

Hallo gompie1304,

Zelf heb ik harddisk manager boot dvd van paragon waarmee ik dan een opstartprobleem oplos met de optie boot corrector.
Ik ken die Rescue Kit niet, maar daar zou dan een boot corrector optie op staan.

Windows opnieuw installeren dat kan natuurlijk altijd, een partitie manager of harddisk manager op een boot-cd/dvd is erg handig om bij de hand te hebben.
Dan zou je eventueel ook nog een partitie erbij kunnen maken om een tweede windows er op te installeren waaruit je aan de slag kunt met de bestanden van de andere windows installatie.

Bij een oem pc of laptop geven ze niet de echte windows installatie disk maar een recovery disc of zelfs alleen een recovery partitie.
Zoals je de partitie's beschrijf dat zou de eerste partitie wel eens recovery partitie kunnen zijn van HP.(eventueel als optie windows 7 recovery disc)
De tweede kleine partitie zou van windows kunnen zijn die aangemaakt wordt tijdens de installatie van windows.

Mensen, dank voor jullie tips, ik ga er dit weekend mee aan de slag.

Natuurlijk laat ik weten of ik geholpen ben....

Hallo gompie1304,

Ik heb nog even naar die Paragon Rescue Kit gekeken en ken die dus zeer zeker wel.
Kan ze zelf met de paragon hard disk manager maken die op de schijf staat alleen hebben die dan nog een partitie manager enzo, sorry dat was me even niet duidelijk.
Op youtube staat ook een video'tje daarover om je een idee ervan te geven. https://www.youtube.com/watch?v=ahmV92VfB60
En zou die ook zeer zeker gaan proberen.

Alvast veel succes gewens.

Als ik dit gebruik, start ie dan rechtstreeks vanaf de CD op?

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb eerst een Recovery CD gebrand. Die heb ik op de nacine laten booten. Windows gaat dan files laden en ik kom in een scherm met 'System Recovery Options'. De macine gaat zoeken naar een Windows installatie en vindt deze. Dan krijg ik een scherm met een aantal opties:
- start up repair
- system restore
- system Image recovery
- windows memory diagnostic
- command prompt
Maar ook van deze opties werkt niets, voor zover ze te gebruiken zijn. De functie memory diagnostic doet een lange test en dan slaat de laptop uit.

Daarna heb ik Paragon 11 free Rescue Kit gedownload en op een cd gebrand. Vervolgens machine via cd laten booten. Er gebeurt dan heel lang niks, waarna vervolgens gevraagd wordt om de opstartdicette in station A te doen. Helaas heb ik geen discettestation....

Kortom, ik kom niet verder. Iemand nog een idee? Desnoods een manier om de hele harde schijf op een Externe HD te backuppen, te formatteren en opnieuw Windows te installeren?

Laatst bewerkt:
Een idee:
Download een Hirens's Bootcd & start Mini Windows XP omgeving op waardoor je toegang tot de bestanden hebt.
Hierna kun je boel plat formatteren etc. & een nieuwe installatie opzetten..

Laatst bewerkt:
Ga ik proberen. Kan ik hiermee ook oude partities verwijderen voor ik windows opnieuw installeer?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben inmiddels in de pc. dat is al top, zover ben ik nog niet gekomen.
Ook de externe HD om bestanden te verplaatsen wordt herkend.

Maar nu zoek ik naar de mappen die bewaard moeten blijven. Dat zijn de mappen 'unzipped' en 'itunes'.
maar als ik die met de zoekoptie probeer te vinden, kan hij niets vinden. Heb je daar een verklaring voor?
Hij staat wel op 'verborgen bestanden weergeven'.

Je kunt met de Hiren's cd ook opstarten in de 'Linux based rescue Environment' (Parted Magic -> in het opstartscherm) waardoor je ook bij je bestanden kunt komen. Start de op het bureaublad getoonde File Manager.
(Dit is althans het geval bij mijn gedownloade versie (15.1))

Laatst bewerkt:

Ik heb 15.2 gedownload. De 'Linux based rescue Environment' staat er wel op, maar als ik deze open kom ik geen file manager tegen...

Goed kijken! File Manager (SpaceFM) heeft een blauw pictogram linksbovenin op het bureaublad staan....

Rechtsklik in SpaceFM -> View -> Vink Hidden Files aan.
Klik nu op sda1 etc. om de schijven te benaderen. (sda1 in Linux is te vergelijken met c:\ in Windows; sda2 met B:\ enz..)
Download deze cursus evt. voor meer informatie & kijk op pagina 16.

partedmagic.png

Laatst bewerkt:
Hakar zei:
De iso uitgepakt, maar nu is me onduidelijk waar ik welke iso vind om te branden.
Deze moet je niet uitpakken, maar branden:P

Je moet zoeken naar Hiren's.BootCD.15.2.iso & deez' branden op cd....

Gelezen, gezocht, gebrand, en al aan het werk.

Toppie bedankt!

Iedereen bedankt voor de hulp. Uiteindelijk geen bestanden kunnen bewaren, maar wel met een eenvoudige partitie manager kunnen wipen en opnieuw installeren. Hij loopt als een zonnetje!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan