Win 98 2e editie installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

meloen82

Gebruiker
Lid geworden
14 mei 2001
Berichten
167
Hoi Allemaal,

Ik heb nogal een probleem met mijn computer!! Tenminste ik kan het niet oplossen. Win 98 (eerste editie) werkte niet goed meer en er stond allemaal troep op enzo. Dus had ik de c schijf geformateerd. Daarna stopte ik de win 98 cd erin (tweede editie) en begon ie win opnieuw te installeren.

Het leek allemaal goed te gaan maar opeens kon ie niet meer lezen van de cd. Hij zei steeds dat ie bestanden niet kon vinden en overslaan hielp niet. Toen dacht ik dat ik misschien de drivers van de cd-rom speler bij het formateren was kwijtgeraakt dus installeerde ik die weer opnieuw en probeerde win98 te installeren. Maar op een bepaald punt loopt ie steeds vast en is de installatie dus steeds niet voltooid. Dan doet ie gewoon helemaal niks meer.

Dus ik dacht "ik formatteer de c schijf weer, installeer eerst de cd-rom drive en dan win98. Maar het installeren van die drive mislukte en nu kan ik win 98 ook niet meer installeren. Er staat nu steeds zoiets als "plaat de juiste systeemdiskette en druk op een toets. Ik weet niet wat ik moet doen!! (de opstartdiskette van win98 werkt ook niet)

Ik weet ook niet hoe ik weer in dos kan komen en of dat er nog wel op staat. Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik weet echt niet hoe ik dit probleem op moet lossen!!

Alvast bedankt!!

Groetjes Milou
 
Is de cd beschadigd? Leen eens een Windows 98 cd van een vriend / kennis en probeer het daar mee.
 
Even een domme vraag: hoe installeer jij je cdrom als er geen besturing op je pc staat?

Check je cdrom op krassen/vet etc. Schoonmaken kan heel goed met afwasmiddel en dan laten opdrogen (niet afvegen).
 
De cd-rom is origineel en ik weet zeker dat ie niet beschadigd is. Maar ik weet niet hoe ik weer in dos moet komen zodat ik win weer opnieuw kan installeren. Ik krijg steeds dezelfde foutmelding: "plaats de juiste systeemdiskette en druk op een toet" Ik snap echt niet wat mijn computer daarmee bedoelt!!
 
zou het niet kunnen zijn dat je eerst in je bios je first boot device op cd rom moet zetten.comp opnieuw opstarten en tegelijk je cd erin plaatsen en dan moet ie normaal toch beginnen installeren hé
 
Geplaatst door meloen82
De cd-rom is origineel en ik weet zeker dat ie niet beschadigd is. Maar ik weet niet hoe ik weer in dos moet komen zodat ik win weer opnieuw kan installeren. Ik krijg steeds dezelfde foutmelding: "plaats de juiste systeemdiskette en druk op een toet" Ik snap echt niet wat mijn computer daarmee bedoelt!!

Een goede opstartdiskette kun je maken via www.bootdisk.com Dan weet je zeker dat je een goede hebt. Die heeft ook cdrom drivers. In je bios even de opstartvolgorde veranderen in A. Zo kun je in ieder geval in DOS komen

Ik denk alleen niet dat dat het grootste probleem is. Het grootste probleem is dat de installatie afgebroken wordt.
Groetjes, Tanja
 
Laatst bewerkt:
Bios

Hoi,

Ik heb zoiets vroeger toen ik Win 98 nog gebruikte ook enkele keren gehad, bij mij lag het telkens eraan dat in de BIOS iets ivm virus-scanning op "enabled" stond, kijk dit bij jou eens even na of dit soms zo is en zet het dan op "Disabled". Klinkt misschien raar maar dit heb ik toch al op enkele systemen aan de hand gehad. En het gemakkelijk te controleren.

Hopelijk voor jou is dit voor jou van toepassing want dan is het probleem snel opgelost.

Groeten
 
Als ik opstart staat er dus steeds vervang de systeemdiskette en druk op een toets. Nu kreeg ik een tip dat ik de opstartvolgorde in mijn bios moest veranderen. Dus ik ging naar mijn bios en zag het volgende staan;

boot sequence: cd-rom, c, a Moet ik hier zijn??

Ik weet niet hoe ik de volgorde kan veranderen.

En als ik dat heb gedaan wat voor diskette moet ik er dan instoppen zodat ie weer in dos kan komen?? Win opstartdiskette , win 98 bootdisk of iets anders??

P sorry ik heb echt heel weinig verstand van dit soort dingen

Groetjes Milou
 
die bootvolgorde daar moet je inderdaad zijn, te beginnen met A. Hoe te veranderen is in ieder bios anders, moet je ff lezen (staat vaak onderin je scherm) Als je dat gedaan hebt, floppy in drive, en opnieuw opstarten, dan zit je in Dos

Gewoon een win98 opstartflop , en anders hier 1 maken www.bootdisk.com
Groetjes, Tanja
 
Ok ik weet nog steeds niet hoe ik de volgorde moet veranderen, ik kan niet zo goed engels.

Er staat; PU / PD /+ /- ; modify (modify betekent toch wijzigen??

Ik weet nog steeds niet welke knoppen ik moet gebruiken om de opstartvolgorde te veranderen.
 
Ik heb de volgorde veranderd en nu start ie de opstartdiskette op!! Op een gegeven moment kies ik voor de optie; "met cd-rom ondersteuning" en wacht af.

Daarna zegt ie de hulpprogramma's zijn geladen in station H.

Ik weet niet wat ik nu moet doen om de installatie vanaf de cd-rom te kunnen starten.
 
Ga naar het cd-rom station d: of e: typ daarna setup

Groeten,
 
Met de opstartdiskette is het gelukt!! Het installeren van windows 98 (2e editie) leek goed te gaan maar op een gegeven moment loopt ie vast. Dat gebeurt wanneer windows probeert plug en play apparaten te detecteren, wanneer er nog 11 min op de klok staan. Steeds op hetzelfde moment dus. Heeft iemand van jullie enig idee waar dit aan kan liggen??

Groetjes Milou
 
Oh ik was nog vergeten te zeggen dat windows alleen in de veilige modus wil starten.

Groetjes Milou
 
Na dit alles gelezen te hebben ben ik toch bang dat je windows cdrom niet goed is, aangezien hij iedere keer vastloopt op hetzelfde punt. Heb je geen andere? Buurman of zo
Groetjes, Tanja
 
Geplaatst door meloen82
Ok ik weet nog steeds niet hoe ik de volgorde moet veranderen, ik kan niet zo goed engels.

Er staat; PU / PD /+ /- ; modify (modify betekent toch wijzigen??

Ik weet nog steeds niet welke knoppen ik moet gebruiken om de opstartvolgorde te veranderen.

Pu=page up
pd=page down

Die knoppen zitten hoogstwaarschijnlijk boven je pijltjestoetsen

En modify is inderdaad wijzigen
 
BIOS

Milou,

Heb je al gekeken of virusscanning op Disabled staat in de BIOS zoals ik eerder boven heb gemeld?

Groetjes,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan