win 98 geinstalleerd maar...

Status
Niet open voor verdere reacties.

robcitroen

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2003
Berichten
292
eerst lukte het me niet om xp te verwijderen en 98 te installeren, maar windows 98 is nu wel geinstalleerd.

alleen als ik bij drivespace kijk zegt ie dat ik 2GB aan ruimte heb en dat er 2GB aan vrije ruimte is.

bij "deze computer" en de c: aanklikken geeft hij 4,9 GB.

MAAR ik heb in totaal 9586 MB aan ruimte verdeelt over 2 partities. partitie 1 heeft die 4,9GB die die wel herkent in "deze computer" Maar waar is de rest gebleven????:8-0:
 
Heeft die andere partitie een NTFS indeling?
 
ik heb 2 partities.

Huidige vaste schijf: 1

partitie status type mbytes systeem gebruik
C: 1 A PRI DOS 4997 FAT32 52%
2 EXT DOS 4589 48%

Totale schijfruimte is 9586 MB

Toen ik deze laptop kocht stond er windows xp op en was er 1 ntfs partitie. die heb ik verwijdert en windows 98 geinstalleerd. Met xp herkende die nog wel 2 schijven verdeelt over c: en e:

Dit wil ik weer terug als het ff kan...........:(
 
XP kan ntfs en fat lezen en 98 kan alleen fat lezen.

Of in fdisk die nondos verwijderen of met een programma zoals partition magic (niet gratis) van ntfs omzetten naar fat
 
ik heb geen ntfs partitie meer. alleen nog PRI DOS en EXT DOS. die PRI DOS is actief en herkent ie maar de EXT DOS niet. Ik kan in FDISK ook op geen enkele manier deze partitie verwijderen..........
 
off topic: je hebt een kleine 10 gigabyte en toen je hem kocht stond er xp op:confused: heb je hem nieuw gekocht in een winkel? is de rest van je systeem misschien wel sterk genoeg voor xp??

on topic: je zult opnieuw moeten formateren hoor!! met fdisk alle partities weghalen(probeer alle opties: je pc zal wel zeggen als je bepaalde partities niet hebt) en dan formateren en installeren, dan moet het goed gaan.
 
ik heb hem 2e hands gekocht. met xp draaide hij veel te langzaam dus dat wilde ik wissen en w98 erop zetten. toen had ik een ntfs partitie en dat pikt w98 niet. dus verwijdert en geformatteerd. maar die andere partitie "EXT DOS" krijg ik met geen enkele optie verwijdert. Echt alle opties geprobeert.

Is partition magic misschien een oplossing?
 
wat zegt hij als je die probeert te verwijderen? volgens mij heb je gwn geen ext dos partitie:)
 
In een EXT DOS partitie kan toch een NTFS partitie zitten?

Ik denk dat er in die NTFS partitie een logische schijf zit.
En die moet eerst verwijderd worden.
Maar aangezien Windows 98 (en dus FDisk) geen NTFS schijven kan lezen kan hij ook het logische station niet zien.
Dus mag deze partitie niet verwijderd worden.
Daarom eerst de logische stations verwijderen.
Maar dat kan Windows 98 weer niet...
Akelig cirkeltje...

Partition Magic kan het zeker oplossen.
Misschien gratis tools op Internet ook wel.
Als je sinds Windows 98 niet op deze partitie kan komen, dan staat er ook geen belangrijke data op.
Dus proberen kan altijd.

Succes!

groet,
Dave.
 
Geplaatst door skelle

on topic: je zult opnieuw moeten formateren hoor!! met fdisk alle partities weghalen(probeer alle opties: je pc zal wel zeggen als je bepaalde partities niet hebt) en dan formateren en installeren, dan moet het goed gaan.

Nee dat is helemaal niet nodig. Windows herkent alleen de 2e partitie niet. Het enige wat je hoeft te doen is zoals m@rio zegt met Partition Magic de partitie FAT32 formatteren of met FDISK onder dos de NON-DOS partitie weghalen en een nieuwe 2e partitie aanmaken met de rest van je HD ruimte.
 
ik kies 3 Een partitie of logisch DOS-station verwijderen
1. primair partitie verwijderen geeft: de geselecteerde partitie is geen primaire DOS-partitie
2. uitgebreide partitie verwijderen geeft: kan uitgebreide DOS-partitie niet verwijderen als er logische stations zijn.
3. logische stations in uitgebreide partitie verwijderen geeft: er zijn geen logische stations gedefinieerd
Alle logische stations in uitgebreide DOS-partitie zijn verwijderd
4. een niet DOS-partitie verwijderen geeft: de geselecteerde partitie is geen niet-DOS-partitie

Dus ik vraag me af wat het wel is... :confused:
 
Dit is precies wat ik al zei.
Je kan kiezen wat je wil, je kan er niet uit komen.
Een logisch station kun je niet verwijderen, want de FDisk van Windows 98 kan geen NTFS partitie's beschrijven.
Maar hij kan ze wel lezen en ziet dus logische stations.

En die wil hij eerst verwijderd zien.
Maar dat kan Windows 98 dus niet!

Dus vind eerst een opstartdisk / CDROM van Windows XP (of misschien wel Windows NT) en verwijder daarmee de partitie.
Maak de partitie daarna opnieuw aan met de Fdisk van Windows 98 (en maak er FAT32 van!)



groet,
Dave.
 
idd, ik was ff vergeten dat ik dit probleem ook eens heb gehad met het partitioneren. wat ik dan heb gedaan is het volgende: ik heb de schijf waar win98 op moest komen(en waar vroeger xp op stond) in een xp computer als slave gehangen en dan in schijfbeheer geformatteerd als FAT32. werkt gegarandeerd!!

partition magic is betalend. als je over een xp computer beschikt raad ik bovenstaande aan!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan