WIN 98 onbekend extended geheugen gebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

patsneok

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2002
Berichten
318
Hallo,

Op de computer van mijn schoonouders zit iets raars waar ik niet uit kom. Als ik in dosprompt van WIN98 het commando mem geef, dan staat er bij gebruikt extended geheugen (XMS) een ? (vraagteken)

Volgens mij is dat niet goed. Hoe moet ik dat corrigeren?

config.sys is
dos=high,umb
device=c:\windows\highmem.sys
device=c:\windows\emm.386.exe noems.

Mijn dank is bijvoorbaat al groot. :)
 
Lang geleden, volgens mij moest je het woord noems weghalen. tenslotte staat dat voor NO-EMS

succes
 
Het is inderdaad lang geleden, erg lang geleden. ;)
Die optie aan of uitzetten maakt niet uit. Toch bedankt voor je reactie!!

Mem geeft nu
Geheugentype Totaal Gebruikt Vrij
Conentioneel 636K 90K 546K
Upper 0K 0K 0K
Gereserveerd 0K 0K 0K
Extended (XMS) 65.468K ? 129.748K
Totaal geheugen 66.104K ? 130.294K

Totaal onder 1MB 636 K 90 K 546K

Totaal expanded (EMS) 64M (67.108.864 bytes)
Expanded EMS beschikbaar 16M (16.777.216 bytes)

Maximumgrootte van uitvoerbaar programma 536K (588.656 bytes)
Maximumgrootte van beschikbaar upper memory-blok 0K (0 bytes)
MS-DOS is aanwezig in het HMA (hogere geheugen)
 
Dos kan ook maar een beperkte hoeveelheid geheugen aan. Je kunt het ook met een paar andere programma'tjes proberen.
 
Geplaatst door JDVB
Dos kan ook maar een beperkte hoeveelheid geheugen aan. Je kunt het ook met een paar andere programma'tjes proberen.

Ik was niet duidelijk genoeg...
Het voorbeeld dat ik hier gaf, komt uit een dos-box gestart onder windows. Welke andere programmatjes zou ik kunnen proberen??

Maar ik blijf nog steeds met dat vraagteken zitten...
Iemand een idee hoe dat op te lossen??
 
gewoon even op download.com zoeken kom je vast vannalles en nogwat tegen. Ik heb een stuk of drie. een van m'n videokaart en nog een bij m'n moederbord en van m'n DVD brander. Ik heb ook andere gehad, van internet, maar omdat ik er nu op deze wijze al drie heb, waren die overbodig geworden en heb ik ze niet meer.

Namen van die programmatjes weet ik niet. Maar onder dos heb ik ook die vraagtekens, ik heb 1Gb in de ene pc en 152Mb in de andere aan geheugen en das duidelijk teveel voor dos.
 
en ik heb het dan ook over dos vanuit windows (98). Dit is volgens mij trouwens ook niet zoveel anders dan dos zonder windows. (geldt niet voor XP)
 
Maar blijft het niet raar dat er dan een vraagteken staat? Volgens mij is het niet goed...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan